معرفی و تجلیل از آثار برگزیده هجدهمین جشنواره کتاب رشد

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، کیومرث جهانگردی در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه معمولا کتاب های سال قبل در جشنواره کتاب رشد هر سال مورد بررسی قرار می گیرند گفت: طی سال ۱۳۹۸ حدود ۳۴۹۹ کتاب به دبیرخانه جشنواره واصل شد که ۱۴۶۳ عنوان به عنوان کتاب آموزشی مناسب، تشخیص داده شد.

وی افزود: این کتب در سایت ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی به مرور معرفی می شوند که اگر مدارس قصد داشتند در سال جاری کتابی را تهیه کنند باید از میان این کتاب ها انتخاب کنند.

سرپرست معاونت سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با بیان اینکه البته شاید این مسیر به انحای مختلف دور زده شود گفت: اما تلاش ما این است که هماهنگی های بین بخشی را تقویت کنیم تا فقط کتاب هایی که مهر تایید و استاندارد را اخذ کرده اند به مدارس راه یابند.

جهانگردی با بیان اینکه کتاب ها درجه بندی شده اند و کتاب ها در قالب کتاب نامه، طبقه بندی شده و معرفی می شوند گفت: ۱۴۶۳ عنوان کتاب در ۲۶ گروه متناظر برنامه های درسی بررسی شدند و فرم های ارزشیابی در اختیار گروه داوری قرار گرفت. هر کتابی که ۷۰ نمره از ۱۰۰ نمره را کسب کرده باشد به عنوان نامزد شایسته تقدیر و اگر بالای ۸۰ نمره را کسب کند به عنوان برگزیده معرفی می شود.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار سامانه ای برای بررسی کتاب ها راه اندازی شد و هزینه ای در  برنداشت و تمام امور داوری به صورت مجازی صورت گرفت گفت: ۱۲۷۸ ناشر در سامانه ما ثبت نام کرده اند  و کتب ۲۷۰ انتشاراتی به هجدهمین جشنواره کتاب رشد راه یافت که در نهایت با تایید کمیته علمی و هیئت داوران  ۱۱ اثر برگزیده و ۱۹ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. تلاش می کنیم بستری را فرهم کنیم تا اگر اولیا و دانش آموزان خواستند کتاب مناسب آموزشی تهیه کنند از مجرای کارشناسی شده انتخاب و اقدام کنند.

دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد با بیان اینکه از نکات مثبت کتب امسال جشنواره می توان به ابراز خرسندی داوران برای آثار خوب همکاران فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد گفت: تلفیق علم و فناوری در کتب امسال مورد توجه بود. رشد مفاهیم و موضوعات کاربردی نیز در کتاب های امسال قابل توجه بود. افزایش کتاب های حوزه محیط زیست، توجه به اهمیت کشف و تجربه در یادگیری، بیان روان، ساده و روایت پژوهانه نیز امسال به چشم می خورد. افزایش عناوین حوزه کاروفناوری، دست ورزی، دانش افزایی ، تلاش بیشتر مولفان برای پرورش انسان پرسشگر و متفکر و مهارت های گفت وگویی از دیگر نقاط برجسته کتاب های امسال است.

وی ادامه داد: اما از نکات منفی در بین ۲۶ گروه، سهم بالای کتاب های ترجمه ای نسبت به کتب تالیفی، ارزشیابی مبتنی بر حافظه محوری و ناتوانی کتب در ارزشیابی مهارتی، عدم توجه به پرورش مهارت کاوشگری است. همچنین به آینده کم پرداخته شده است.

جهانگردی بر ضرورت افزایش جذابیت های ظاهری و محتوایی کتب تالیفی تاکید کرد و گفت: تنوع پایین و تکراری بودن آثار ارسالی در یک گروه متناظر برنامه درسی نیز از دیگر نقاط ضعف بوده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا