تبعات و مشکلات قانونی ازدواج سفید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، خیراً یک جامعه‌شناس اعلام کرد که یک چهارم پسران و یک چهارم دختران دهه شصتی ‎مجرد هستند. محمود حریرچی در توضیح چرایی عدم ازدواج این تعداد گفته است طبیعتا همه انسان‌ها به دلیل ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و غریزی دلشان می‌خواهد تشکیل خانواده بدهند اما وقتی به شرایط ‎اقتصادی و اجتماعی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم چرا آنها از ‎ازدواج گریزانند.

مجرد ماندن عده زیادی به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر به برقراری روابط به صورت غیررسمی  تحت عنوان ازدواج سفید شده است. ازدواج سفید که بر روابط غیر رسمی زن و مرد دلالت دارد، به علت عدم رسمیت، ابعاد حقوقی آن به محل مناقشه تبدیل شده است.

ازدواج سفید از نظر حقوقی می‌تواند آثار زیر را به دنبال داشته باشد:

در ازدواج سفید زن نمی‌تواند ادعای نفقه، ارث و یا استفاده از خدمات بیمه همسر را داشته باشد و در صورتی که مورد سوءاستفاده مالی قرار گیرد به سختی می‌تواند به دادگاه شکایت کند.

همچنین ممکن است دوطرف به زنا یا رابطه نامشروع محکوم شوند. به عبارت دیگر از آنجایی که اثبات زنا تقریبا غیرممکن است، قضات بیشتر بر اساس جرم رابطه نامشروع حکم می‌دهند که مجازات آن حداکثر ۹۹ ضربه شلاق است.

مشکلات قانونی ازدواج سفید ریشه در تبعات بعدی آن دارد. مشکلات اصلی زمانی است که زن بچه‌دار شود یا مرد رها کند و برود، مسائل مالی پیش بیاید یا خشونتی بین آنها اتفاق بیفتد.

با توجه به الزامی نبودن ثبت رسمی ازدواج موقت (در مواردی که زن باردار نیست ) ممکن است دختر و پسری که در قالب ازدواج سفید با یکدیگر زندگی می‌کنند به جاری شدن صیغه محرمیت و عقد موقت استناد کنند. باید خاطرنشان کرد بسیاری از قضات صرف ادعای صیغه را قبول نمی‌کنند و از خانواده و اطرافیان دو طرف در این خصوص جستجو می‌کنند.

در ازدواج سفید به خاطر اینکه هیچ کجا سندی مبنی بر زن و شوهری ثبت نشده است به همین خاطر  دختر و پسر می‌توانند رابطه خود را پایان بدهند بدون اینکه قانون و حتی جامعه بتواند حمایت خاصی از آنان بکند که در این شرایط با توجه به فرهنگ ایرانی چنین امری به ضرر زن است.

عقد ازدواج چه دائم یا موقت، چنانچه طبق شرع و قانون صورت گیرد آثار مالی و غیر مالی بر آن بار می‌شود. نتایج عقد نکاح به طور امری از جانب قانونگذار معین می‌شود که زن و مرد فقط در صورت ثبت ازدواج دائم یا موقت و در شرایط عدم ثبت ازدواج موقت و در صورت اثبات از آن برخوردار می‌شوند. به عنوان مثال فقط در صورت ثبت ازدواج یا اثبات عقد موقت می‌توان برای فرزند متولد شده شناسنامه گرفت. فرزندان حاصل از ازدواج سفید بر اساس قوانین و به صورت شرعی مشروع به شمار نمی‌آیند و از حقوق قانونی همچون داشتن شناسنامه برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا