چند پیشنهاد برای جلوگیری از یک شراکت سمی و جلوگیری از میلیونها تومان هزینه اضافی

مترجم: رضا بازگیر | یافتن شریک تجاری ایدهآل میتواند کسبوکار شما را ارتقا دهد، اما انتخاب نادرست میتواند پیشرفت شما را مختل کند. در این نوشتار سه استراتژی ضروری برای ارزیابی همکاران بالقوه آورده شده است تا مطمئن شوید قبل از متعهد شدن به همکاری، گزینه مناسبی هستند یا نه.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، نانسی سولاری (Nancy Solari) در یادداشتی نوشته است: مشارکتهای تجاری میتوانند مانند یک شمشیر دولبه باشند. در بهترین حالت، آنها فرصتهای پویا و الهامبخشی را برای دو شریک ایجاد میکنند تا نقاط قوت و منابع خود را با هم ترکیب کنند، و به دستاوردهایی بیش از آنچه به تنهایی میتوانستند، دست یابند. با این حال، همه مشارکتها به طور یکسان ایجاد نمیشوند. همکاری اشتباه میتواند پرهزینه باشد و حتی امیدوارکنندهترین سرمایهگذاریها را نیز از مسیر خارج کند.
علائم هشداردهنده مانند عدم حرفهای بودن، سوابق مشکوک یا وعدههای بیش از حد بلندپروازانه، همگی میتوانند نشاندهنده مشکلات پیش رو باشند. برای جلوگیری از غافلگیریهای ناخوشایند، یافتن همکارانی که نه تنها سازگار، بلکه قابل اعتماد نیز باشند، بسیار مهم است. در این نوشتار سه استراتژی برای کمک به شما در ارزیابی شرکای بالقوه قبل از ایجاد تعهد، ارائه شده است.
۱. سابقه کاری آنها را بررسی کنید
قبل از اینکه با کسی کار کنید، برای درک سابقه کاری آنها، از جمله دستاوردهای حرفهای و هرگونه چالشی که با آن روبرو بودهاند، وقت بگذارید. گذشته آنها میتواند دیدگاههای مهمی در مورد قابلیت اطمینان بودن و ثبات آنها ارائه دهد.
با بررسی منابع گذشته شروع کنید؛ به این فرآیند مانند یک مصاحبه شغلی فکر کنید. پیشینه حرفهای آنها را تأیید کنید و از آنها نمونههایی از همکاریهای گذشته را بخواهید. سپس، مستقیماً با شرکای تجاری سابق آنها تماس بگیرید تا بازخورد صادقانهای در مورد سبک کاری آنها، دریافت کنید. در مورد اهداف خود رُک باشید و توضیح دهید که در حال انجام تحقیقات لازم در مورد آنها به منظور ایجاد یک پایه شراکت قوی هستید.
حتماً سوالات درست را بپرسید. من همیشه میپرسم: «چرا مشارکتهای قبلی شما به پایان رسید؟» اغلب، توضیحات منطقی میشنوم، اما گاهی اوقات متوجه الگوهایی از تغییر مسئولیت یا انحراف میشوم. مراقب پاسخهای مبهم باشید، زیرا میتوانند مشکلات آینده را نشان دهند.
این مکالمات را مستند کنید و به دنبال الگوها باشید. آیا آنها هنگام بحث در مورد شرکای گذشته، همواره حرفهای هستند؟ آیا مسئولیت نقش خود را در موفقیتها و شکستها میپذیرند؟ وقتی میتوانند آشکارا در مورد تجربیات گذشته بحث کنند، اشتباهات را بپذیرند و درسهای آموخته شده را توضیح دهند، اغلب نوع خودآگاهی و حرفهای بودنی را که میخواهید در آینده داشته باشید، نشان میدهد.
علاوه بر این، ردپای دیجیتالی آنها را بررسی کنید. به دنبال نظرات، سوابق عمومی یا هرگونه اشارهای به رفتار غیراخلاقی باشید. حضور قوی آنلاین میتواند ادعاهای شریک را پشتیبانی کند، در حالی که شکافها ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند. کمبود اطلاعات همیشه عامل فسخ معامله نیست، اما ارزش بررسی بیشتر را دارد.
گاهی اوقات، جستجو نتیجه زیادی نمیدهد. در این موارد، من به شهود خود تکیه میکنم. اعتماد به غریزه میتواند به اندازه تحقیقات واقعی هنگام بررسی یک شریک بالقوه مهم باشد، پس به صدای دل خود گوش دهید.
۲. به عملکردهای آنها توجه کنید
در حالی که عملکرد گذشته دیدگاههای مهمی ارائه میدهد، نحوه رفتار شرکای بالقوه در تعاملات فعلی نیز به همان اندازه گویا است. با این حال، رفتارهای روزمره آنها پیشنمایشی از چگونگی عملکرد یک همکاری بالقوه ارائه میدهد. مشاهده کنید که چگونه کانالهای پیامکی و ایمیلی را مدیریت میکنند، به مهلتهای زمانی پایبند هستند و به درخواستها رسیدگی میکنند. این به شما ایدهای از اولویتها و قابلیت اطمینان بودن آنها میدهد.
هنگام ارزیابی سبکهای ارتباطی، به دنبال تطابق بین سبک خود و سبک آنها باشید. من زمانی با کسی کار میکردم که از پیامهای متنی کوتاه و سریع برای برقراری ارتباط استفاده میکرد. این پیامها یک تا سه کلمه بودند و گاهی اوقات ۱۰ اعلان را پشت سر هم ارسال میکردند. به عنوان کسی که ایمیلهای طولانی را ترجیح میدهد، سبک پیامرسانی آنها را مرموز یافتم. با وجود تلاشهای ما برای سازگاری، سبکهای متفاوت ما منجر به سردرگمی و ناامیدی شد.
علاوه بر این، به زمان پاسخگویی و توجه آنها به جزئیات توجه کنید. بسیاری از متخصصان، ارتباط به موقع را چه از طریق پیامک و چه از طریق تلفن، در اولویت قرار میدهند. اگر متوجه تأخیرهای مداوم یا پاسخهای ناقص شدید، در نظر بگیرید که آیا استانداردهای حرفهای شما با آنها مطابقت دارد یا خیر.
من تعیین انتظارات واضح را مفید میدانم. برای جلوگیری از سوءتفاهم، در پیامهایم از فراخوانهای واضح برای اقدام استفاده میکنم، مانند «لطفاً تأیید کنید» یا «تا پایان روز پاسخ دهید». استراتژی دیگری که مؤثر میدانم، شمارهگذاری هر درخواست یا نکته بحث در پیامهایم است. وقتی نکات در یک بلوک متنی گروهبندی میشوند، درخواستهای مهم میتوانند نادیده گرفته شوند. این رویکرد ساختاریافته تضمین میکند که هیچ چیز نادیده گرفته نمیشود و ارائه پاسخهای متمرکز به هر مورد را برای شرکا آسانتر میکند.
۳. ارزیابی نشانههای کلامی
فراتر از مشاهده عادات حرفهای آنها، دریافتهام که نحوه ارتباط شرکای بالقوه، به ویژه انتخاب کلمات و پاسخهای آنها به سوالات مستقیم، میزان قابل اعتماد بودن و تعهد آنها را آشکار میکند. مراقب کسانی باشید که وعدههای بیش از حد بلندپروازانه میدهند یا از سوالات مستقیم طفره میروند. آیا آنها به قول خود عمل میکنند؟ با ارزیابی چگونگی همسویی کلمات آنها با اعمالشان، به دنبال الگوهای قابل اعتماد بودن باشید. اگر اظهارات آنها بیشتر شبیه رویاهای روزانه به نظر میرسد تا برنامههای منطقی، آن را به عنوان یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید که ممکن است به تعهدات خود عمل نکنند.
مکالمات خود را با دقت مستند کنید تا این الگوها را ردیابی کنید. من به عنوان کسی که از نظر قانونی نابینا هستم، از ضبط صوت برای ضبط بحثها و ثبت جزئیاتی که ممکن است در حال حاضر نامشخص باشند، استفاده میکنم. چه از طریق ضبط صدا (با اجازه) یا یادداشتهای دقیق جلسات و به دنبال آن خلاصه ایمیلها، ثبت سوابق واضح به اطمینان از پاسخگویی و جلوگیری از سوء تفاهم در مورد آنچه مورد بحث یا وعده داده شده است، کمک میکند.
به نحوه برخورد شرکای بالقوه با سوالات مستقیم توجه ویژه داشته باشید. به جای پر کردن سکوتهای ناخوشایند یا پذیرش پاسخهای مبهم، اجازه دهید آنها مکالمه را هدایت کنند. من از سوالات بله یا خیر اجتناب میکنم، در عوض از آنها سوالات باز مانند “چرا میخواهید همکاری کنید؟” میپرسم. توانایی آنها، یا ناتوانی آنها، در ارائه پاسخهای روشن و متفکرانه اغلب تعیین میکند که آیا من به جلو حرکت میکنم یا خیر. پاسخهای طفرهآمیز یا پیشبینیهای غیرواقعی مداوم معمولاً نشان میدهد که بهتر است از همکاری عقبنشینی کنید.
ایجاد مشارکتهای تجاری موفق یک هنر و یک علم است. در حالی که بررسی کامل، پایه و اساس را فراهم میکند، توجه به حرفهای بودن مداوم در تعاملات روزمره، ماهیت واقعی یک شریک بالقوه را آشکار میکند. من به عنوان کسی که به شدت به ارتباط کلامی متکی است، آموختهام که نحوه بیان دیدگاه افراد و برخورد با سوالات مستقیم اغلب قابلیت اطمینان بلندمدت آنها را پیشبینی میکند. نکته کلیدی حفظ یک دیدگاه متعادل است، در واقع در عین انجام بررسیهای لازم، پذیرای فرصتها باشید.
به یاد داشته باشید، یافتن شریک تجاری مناسب فراتر از مهارتهای مکمل است؛ این در مورد همسویی با کسی است که استانداردهای شما را برای شفافیت، ارتباط و احترام متقابل به اشتراک میگذارد. وقتی شرکای بالقوه را از طریق این سه دیدگاه ارزیابی میکنید: عملکرد گذشته، رفتار فعلی و ثبات کلامی، میتوانید خود را از اشتباهات پرهزینه محافظت کنید و در عین حال زمینه را برای مشارکتهای واقعاً متحولکننده فراهم کنید. با خوشبینی و بصیرت به هر همکاری بالقوه نزدیک شوید و با شریک مناسب، کسبوکارتان میتواند به رشد فوقالعادهای دست یابد و ارزش پایدار ایجاد کند.
خلاصه نکات کلیدی
- سوابق یک شریک بالقوه را به دقت بررسی کنید تا قابلیت اطمینان و حرفهای بودنش را ارزیابی نمایید.
- رفتارها و شیوههای ارتباطی فعلی را زیر نظر بگیرید تا بتوانید پیشبینی از آینده همکاری داشته باشید.
- ارتباط کلامی و میزان پاسخگویی به سوالات مستقیم را ارزیابی کنید تا میزان اعتمادپذیری سنجیده شود.
انتهای پیام/