۱۰ شرکت دانش‌بنیان ژئوماتیک موفق به تجاری‌سازی محصول شدند

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، محصولات ژئوماتیک طیف وسیعی از حوزه‌های فناورانه شامل فناوری‌هایی کاربردی در علوم زمین‌شناسی، سنجش از دور، نقشه برداری، ناوبری و سامانه تعیین موقعیت جهانی، هواشناسی و غیره را دربرمی‌گیرد.

این حوزه فناورانه در دنیا سال‌ها است که روند رو به رشد دارد و در علوم مختلف به کار می‌رود. ایران هم چند سالی است که به این حوزه ورود کرده است.

توسعه این حوزه فناورانه با ایجاد ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، یک شتاب‌دهنده و پنج مرکز نوآوری روند صعودی دارد. گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند شبکه‌ای از این خدمات و فناوری‌ها در کشور شکل گیرد.

تاکنون ۱۰ شرکت دانش‌بنیان موفق شده‌اند محصولات خود را تجاری‌سازی کنند و به بازار برسانند. محصولات تولید شده به این شرح است:

طراحی گیرنده‌های کاربردی در صنایع مختلف

یکی از شرکت‌های فعال این حوزه با طراحی و تولید انواع مختلف گیرنده‌های GNSS خود را به بازار معرفی کرده است. گیرنده‌های کاربردی در حوزه کشاورزی، صنعت برق، ساخت و ساز و راه‌سازی، خطوط لوله نفت و گاز، زمین شناسی و معدن، صنایع آب و فاضلاب، کاربری شهری و زمین شناسی و معدن است.

تعیین مناطق دارای پتانسیل شیوع بیماری

حوزه کاری اصلی این مجموعه تولید الگوریتم‌های مورد نیاز (در آزمایشگاه و در میدان) برای استخراج اطلاعات از تصاویر ماهواره‌های مختلف و مدیریت داده در زمینه‌های گوناگونی همچون کشاورزی، معدن، محیط زیست، آب و خاک، آلودگی هوا، پارامترهای جوی، کاداستر و نقشه برداری پهپادی است.

از جمله محصولات تجاری شده این شرکت می‌توان از «سیستم سنجش از دور و مدیریت داده تصاویر ماهواره‌ای در حوزه های مختلف معدن، کشاورزی، سلامت و پزشکی، مدیریت شهری، هواشناسی، مکان‌یابی معادن مواد مختلف با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای»، «تولید روزانه نقشه مناطق شیوع زنگ گندم با استفاده از تصاویر ماهواره ای»، «شکارسازی تنش‌های گیاهی و پیش‌بینی برداشت محصول»، «تولید نقشه تبخیر و تعرق با استفاده از تصاویر ماهواره ای» و «تعیین مناطق دارای پتانسیل شیوع بیماری» نام برد.

سرویس یکپارچه نقشه و اطلاعات مکانی

طراحی سرویس یکپارچه نقشه و اطلاعات مکانی محصول یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان است که به جرگه این شرکت‌ها پیوسته است.

«عدم استفاده از موتورهای تجاری و تولید در شرکت فرانگاشت بر مبنای منابع متن باز»، «ارائه سرویس‌های مکانی متنوع (نمایش، ویرایش و جستجو) به تمام سامانه‌ها»، «هزینه پایین‌تر فروش و پشتیبانی نسبت به نمونه‌های خارجی»، «فارسی بودن زبان برای کشورها و مناطق همزبان (افغانستان، تاجیکستان، اقلیم کردستان)» و «اپلیکیشن موبایل برای استفاده روی دستگاه‌های با سیستم عامل اندروید» از جمله مزایای این سیستم است.

مرکز تبادل اطلاعات مکانی محصول تجاری شده دیگر این شرکت است که شبکه‌ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی بین سازمان ها محسوب می‌شود. سامانه مکانی تملک اراضی هم توسط فناوران این مجموعه طراحی و تولید شده است.

سامانه پایش ماهواره‌ای

این محصول دانش بنیان مجموعه دیگری است که با تولید محصولات فناورانه خود در تلاش برای توسعه این حوزه کاربردی در کشور است. این شرکت در پنج بخش GIS، سنجش از دور، نرم‌افزار، فتوگرامتری و نقشه‌برداری فعالیت می‌کند.

«سامانه شناسایی زیرسطحی»، «سامانه پایش ماهواره‌ای»، «سامانه مدیریت و ارزشگذاری املاک» و «خدمات حقوقی و قضایی مبتنی بر فناوری اطلاعات مکانی» نیز محصولاتی است که توسط این شرکت به بازار عرضه شده است.

تولید محصولات نقشه‌برداری

گیرنده نقشه برداری ماهواره‌ای (S۱۰ Xima)، ردیاب HIRO A۱۰ و موبایل GIS دقیق M۱۰ از جمله محصولات تولیدی یک شرکت دانش بنیان این حوزه است که با قیمتی پایین‌تر از محصولات مشابه خارجی به بازار عرضه شده است.

خودکار کردن تحلیل تصاویر هوایی و ماهواره‌ای

از جمله محصولات تجاری شده این شرکت فناور می‌توان پردازش خودکار کل کشور (امکان پیاده سازی این مدل در کشورهای همسایه)، داشبورد مدیریتی برای مدیریت هوشمند مزارع و استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی را نام برد.

این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی مانند روش‌های بینایی ماشین، یادگیری ماشین و پردازش تصویر، به دنبال خودکار کردن تحلیل تصاویر هوایی و ماهواره‌ای است.

طراحی سیستم هوشمند مکان محور نگهبانی

این مجموعه فناور با تجاری‌سازی «سیستم هوشمند مکان محور نگهبانی، گشت و بازرسی (سهنگ)»، «سیستم هوشمند مکان محور ناوگان خودرویی سازمانی (سهند)»، «سیستم جامع مکان‌محور مدیریت جلسات و دستورات (مجلس)» و «دستگاه مترسک الکترونیکی (برای دور کردن حیوانات و پرندگان)» نیز از جمله مجموعه‌های فناورانه‌ای است که به این حوزه ورود کرده است.

سامانه پایش سیل و آتش‌سوزی

یک شرکت دانش بنیان با طراحی «سامانه پایش سیل و آتش سوزی»، «سامانه ستیا»، «داشبورد مدیریتی» پیام رسان سازمانی رایکا» و «سامانه پرداز» در تلاش برای توسعه فناوری‌های ژئوماتیک در کشور است.

این موسسه نخستین و تنها شرکت خصوصی ایرانی عضو جامعه بین‌المللی فتوگرامتری و سنجش از دور (ISPRS) است که با هدف توسعه علوم نوین درحوزه‌هایی نظیر سنجش از دور، سیستم‌های اطلاعات مکانی، محیط‌زیست و ژئوفیزیک (زلزله شناسی و مهندسی زلزله و اکتشاف منابع زیرزمینی)، انتقال دانش فنی و مشاوره علمی آغاز کرده است.

توانمندسازی بافت‌های فرسوده

این شرکت خدمات خود را در حوزه‌های مختلفی مانند «نقشه‌برداری»، «شهرسازی»، «طراحی شهری»، «معماری»، «ساماندهی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی»، «شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی»، «عمران»، «راه و ترابری»، «نفت و گاز»، «آمار»، «محیط‌زیست» و «خدمات کامپیوتری» ارائه می‌کند.

سامانه اطلاعات مکانی تحت وب کارا مبتنی بر دانش داخلی و توان متخصصان ایرانی و استفاده از استانداردهای بین‌المللی و فناوری متن باز از جمله محصولات تجاری شده این شرکت است. این محصول «امکان استقرار و نصب سریع»، «امکان توسعه سریع براساس اعلام نیاز کاربر»، «سرعت پردازش بالا»، «سهولت استفاده از سیستم توسط کاربران»، «امکان استفاده از داده‌های غیرساختاریافته»، «مدیریت پایگاه داده مکانی یکپارچه حجیم مستقل از حجم داده‌ها» و غیره را دارد.

تولید ربات‌های پرنده

این شرکت دانش بنیان یک دهه فعالیت پیشرو در طراحی و تولید ربات های پرنده با بهره گیری از توان متخصصان این حوزه موفق به طراحی و ساخت ربات‌های بدون سرنشین پرنده در کشور شده است. ربات های پرنده این مجموعه فناور با کیفیت و قدرت بسیار بالا و در سطوح گوناگون در رقابت با بهترین برندهای دنیا تولید شده است.

«پهپاد فتوگرامتری توکا»، «پهپاد فتوگرامتری استورم ۲»، «پهپاد فتوگرامتری استورم ۲»، «ویژن»، «پهپاد فتوگرامتری استورم» ۳، «پهپاد پلیکان ۱ سمپاش»، «پهپاد پلیکان ۲ سمپاش» و «پهپاد درنا (ویتول)» محصولات دانش‌بنیان تجاری شده این گروه فناورانه است.

مداومت پروازی بالا بیشتر از محصولات مشابه خارجی و قیمت مناسب با تمام امکانات از جمله مزایای این محصولات است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا