تربیت افراد کنشگر اجتماعی اولویت نخست دانشگاه‌ها باشد

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، علی هاشمیان‌فر در نشست پژوهشی برخط کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی در ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان اظهار کرد: کارآمدی به معنای تأثیر، سودمندی، اثربخشی، کارایی و فایده بوده و با این تعریف، قصد آن است که بدانیم جامعه‌شناسی در کشور ما چه‌قدر اثربخش بوده است.

وی با اشاره به کارکردهای جامعه‌شناسی در هر اجتماعی افزود: کارآمدی و ناکارآمدی جامعه‌شناسی، سلسله بحث‌هایی است که درباره جامعه‌شناسی مطرح می‌شود. دیدگاهی در این خصوص وجود دارد که می‌گوید جامعه‌شناسی در درک و حل مسائل جامعه ناکارآمد است و در مقابل نیز، دیدگاهی وجود دارد که بر آن است که اگر عواملی وجود داشته باشند، موجب ناکارآمدی جامعه‌شناسی می‌شوند و اگر آن عوامل برطرف شوند، ناکارآمدی این علم نیز برطرف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: آنچه می‌تواند مفیدبودن جامعه‌شناسی را تعیین کند، میزان ارتباط آن با مشکلات اساسی جامعه است. درصورتی که جامعه‌شناسی قادر باشد حداقل یکی از مسائل اساسی جامعه را بررسی کند، می‌توان گفت جامعه‌شناسی سودمندبوه و این تعریف یک شاخص برای تعیین کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی است.

هاشمیان‌فر با اعلام این موضوع که پیش‌فرض بسیاری از افراد بر ناکارآمدی جامعه‌شناسی است، تأکید کرد: محتوای جامعه‌شناسی باید دارای تاریخ و فرهنگ ایرانی باشد؛ اگر فهم کاملی از تاریخ ایران نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار یک جامعه‌شناسی کارآمد را داشته باشیم. پس جامعه‌شناسی در حوزه توصیف، باید جامعه ایرانی را به خوبی بشناسد.

تربیت افراد کنشگر اجتماعی

مدرس مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان خاطرنشان کرد: جامعه‌شناسی اکنون فقط به آموزش و اعطای مدارک مشغول است و دانشگاه‌ها به تربیت دانش‌آموخته جامعه‌شناسی صرف می‌پردازند، در صورتی که تربیت افراد کنشگر اجتماعی، باید اولویت نخست دانشگاه‌ها و جامعه‌شناسی باشد. دانش‌آموختگان این رشته از بُعد مداخله در مسائل اجتماعی و حل آنها، نقش بسیار کمی دارند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان به‌نوعی نتوانستند خود را به جامعه ثابت کنند و جامعه نیز از جامعه‌شناسان خیری ندیده است که میدانی برای جامعه‌شناسی باز کند. جامعه‌شناسی باید تلاش کند که یک حساسیت اجتماعی به مسائل و پدیده‌های اجتماعی بین دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته به وجود بیاورد تا قادر باشد این دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد.

معاونت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان نشست پژوهشی برخط کارآمدی یا ناکارآمدی جامعه‌شناسی در ایران را با حضور جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته برگزار کرد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا