لزوم ارتباط بیشتر انجمن‌های علمی با صنایع موفق به‌صورت کارآموزی برای دانشجویان

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفت‌وگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.

انجمن علمی مدیریت و حسابداری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری با کسب گرید A  (رتبه ششم) در بین انجمن‌های برتر دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور قرار گرفته است.

لزوم استفاده از علم روز توسط دانشگاهیان برای حل مسائل کشور

دانشگاهیان چطور می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: دانشگاه امروزی باید فراتر از مکان باشد و دانشگاهیان باید بیش از یک مکان که برای تدریس و گردهم آمدن دانشجویان است، عمل کنند. امروزه در بهترین دانشگاه‌های دنیا می‌توان مشاهده کرد که هیچ دیوار و محدودیتی (حتی دیواری به صورت فیزیکی) برای دانشجویان و اساتید وجود ندارد.

این مسئله موجب می‌شود که دانشجویان و اساتید که خود بخشی از جامعه هستند، بیش از پیش با مسائل روز و چالش‌های جامعه در تماس باشند و با استفاده از علم روز، به رفع این چالش‌ها بپردازند. طرح مسائل در موارد مختلف باعث به‌وجود آمدن سؤالات و همچنین تلاش‌های دانشگاهیان برای پاسخگویی می‌شود که حاصل همین تلاش، به تولید علم منجر می‌شود.

انجمن علمی می‌تواند به تقویت فرهنگ دانشجویی کمک کند

نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: انجمن‌های علمی به دلیل ماهیت و ساختار دانشجویی می‌توانند فضایی بسیار دوستانه و رقابتی جهت فعالیت‌های دانشجویی، تولید مقاله، تحقیق و پژوهش و تقویت فرهنگ دانشجویی ایجاد کنند.

با توجه به هدف‌گذاری‌های انجمن‌های علمی و ترویج فعالیت‌های سودمند خارج از کلاس درس، می‌توان اشتیاق و انگیزه بیشتر را در بین آنان رواج داد. انجمن‌ علمی در واقع بستری مناسب برای رشد و شکوفایی بسیاری از نخبگان علمی کشور است و در این فضا می‌توان با قدرت بیشتری به پرورش و تقویت نخبگان پرداخت.

وزارت علوم باید حمایت بیشتری از انجمن‌های علمی کند

 رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: وزارت علوم باید حمایت‌های بیشتر و گسترده‌تری از انجمن‌های علمی داشته باشد. همانطور که داشتن کارت پایان خدمت سربازی، امتیازی برای فرد جهت استخدام در نهادهاست، وزارت علوم نیز برای دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی امتیاز در نظر بگیرد. اين کار همانند يک عامل انگيزشی بيرونی می‌تواند عمل کند و ما شاهد فعالیت‌های بیشتر دانشجويان در انجمن‌ها خواهيم بود و این فعالیت‌ها می‌تواند به نفع فرد و جامعه علمی کشور باشد.

مهم‌ترین چالش انجمن‌های علمی؛ بروکراسی اداری دانشگاه

آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: مهم‌ترین چالشی که انجمن‌های علمی با آن مواجه هستند بروکراسی اداری دانشگاه‌هاست که این امر باعث جلوگیری از پویایی و فعالیت‌های انجمن‌ها می‌شود و چه بسا بسیاری از خلاقیت دانشجویان به همین دلیل از بین می‌رود.

از سوی دیگر، تخصیص بودجه‌های اندک به انجمن‌های علمی موجب عدم پیشروی در برنامه‌های خلاقانه دانشجویان می‌شود. در علم مدیریت، اعتماد به تیم‌ها باعث پیشرفت می‌شود. در برخی از شرکت‌ها بسیاری از تیم‌های کاری با وجود هزینه‌های بالا باز به کار خود ادامه می‌دهند و ما شاهد این اعتماد و موفقیت تیم‌های کاری بوده‌ایم. قطعاً با حمایت و تشویق‌های بیشتر، انجمن‌ها قادر به ایجاد فضای علمی و فرهنگی پویاتری هستند. در واقع از مسئولان، اعضای هیئت علمی و اساتید انتظار داریم که همکاری و حمایت بیشتری از انجمن‌ها کنند.

تخصیص بودجه بیشتر و همکاری اساتید به تقویت انجمن‌های علمی کمک می‌کند

چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: سهل کردن مسیر ترقی برای دانشجویان و انجمن‌های علمی موجب می‌شود تا این پیشرفت بیش از پیش سرعت بگیرد. تغییر نگرش اساتید و دانشجویان به انجمن‌های علمی باعث می‌شود تا این انجمن‌ها پویایی و پیشرفت خود را بازیابند و در نتیجه فعالیت در انجمن‌ها موجب افتخار و رشد دانشجویان شود.

تخصیص بودجه بیشتر، تشویق‌ها، همکاری اساتید، پرورش فرهنگ دانشجویی و… باعث رشد خلاقیت، فعالیت و جذب دانشجویان بیشتری در انجمن‌ها می‌شود. متأسفانه نگرش برخی افراد به انجمن‌ها این است که فضای انجمن، مکانی برای از بین رفتن انرژی افراد، دیده نشدن و بدون فایده بودن است.

ضرورت ارتباط بیشتر انجمن‌های علمی با صنایع موفق به‌صورت کارآموزی برای دانشجویان

برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: ضرورت ارتباط بیشتر انجمن‌های علمی با صنایع موفق و وزارتخانه‌ها به‌صورت کارآموزی برای دانشجویان، تقویت ارتباط انجمن‌ها با شرکت‌ها و کارخانجات به‌صورت بازدیدهای علمی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت راه‌اندازی استارت‌آپ‌های برای اید‌ه‌پردازی و رشد خلاقیت دانشجویان به تولید علم و حل مسائل کشور کمک می‌کند.

نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟

ابراهیم‌طالب‌آبادی: بنده توسط يکی از دوستانم با انجمن علمی مدیریت و حسابداری آشنا شدم. در آن زمان به دلیل عدم حمایت لازم چنان کشش و رغبتی برایم ایجاد نشد. چند ماه بعد با انتصاب یکی از اساتید به نام خانم پارسا به معاونت دانشکده مدیریت و حسابداری واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری بیش از پیش با انجمن علمی، ماهیت، کارایی و ویژگی‌های آن آشنا شدم. سپس با خانم حانيه آخوندی و یکی از دوستانم به نام حسن طرح‌ساز تصميم به راه‌اندازی دوباره انجمن و جذب نیروی باانگیزه به انجمن علمی کردیم.

انجمن علمی مدیریت و حسابداری واحد یادگار امام خمینی (ره)؛ ششمین انجمن علمی برتر دانشگاه آزاد

درباره انجمن علمی مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری توضیح دهید.

ابراهیم‌طالب‌آبادی: انجمن علمی مدیریت و حسابداری هم‌اکنون با ۱۲ نفر عضو فعال از دانشجویان به کار خود ادامه می‌دهد. ۱۲ نفری که جزو برترین‌های دانشگاه هستند و با کمک آن‌ها توانستیم در بین انجمن‌های علمی دانشگاه  آزاد اسلامی سراسر کشور با گرید A رتبه ششم را کسب کنیم.

همچنین افتخارات دیگری نظیر رتبه‌های برتر استارت‌آپ‌های دانشگاهی و دانشجوی برتر و پژوهشگر برتر را کسب کرده‌ایم. ما توانسته‌ای که با کمک دادن به دیگر انجمن‌ها نظیر انجمن علمی زیست و… روز به روز محیطی فعال‌تر و پویا‌تر داخل دانشگاه ایجاد کنیم. این باعث افتخار ماست که فقط محدود به رشته خود نشديم و با دانشجویان رشته‌های ديگر نیز ارتباط گرفتيم.

به‌عنوان مثال يکی از اعضای فعال انجمن ما، دانشجویی از رشته روانشناسی است و اینگونه برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر از علوم مختلف استفاده می‌کنیم.  ما توانستيم حتی در شرایط سخت کرونایی با برگزاری وبینارهای مختلف فضای پویای انجمن را حفظ کنیم.

از خانم پارسا، معاون دانشکده مدیریت و حسابداری واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری تشکر ویژه‌ می‌کنم که بدون هيچ چشم‌داشتی و حتی در زمان‌های غير از دانشگاه، کمک‌هایشان را از ما دريغ نمی‌کنند، او همیشه ما را راهنمایی کرد و مسیر رشد ترقی را برایمان هموار ساخت. این مسئله، اهمیت حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

همچنین از همه همکارانم در انجمن علمی مدیریت و حسابداری اعم از حسن طرح‌ساز، آخوندی، فتوحی، ابراهیمی، اسلامی، مهدی قلی‌پور، ابوالفضل صالحی، حسین قنبری، عزتی، آتشزای، ناصر قزاقی و حمیدرضا پورصفر تشکر می‌کنم که با حضور فعالانه آنان توانستیم هر روز پیشرفت کنیم و به موفقیت برسیم.

پایان پیام/

 

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا