نگاه به گردشگری باید اصلاح شود/دولت به تنهایی مسئول تبلیغات گردشگری نیست

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی،«علی اصغر مونسان» در پاسخ به گلایه مطرح شده از سوی برخی از فعالان گردشگری و مدیران یزد در خصوص تبلیغات مربوط به شهری جهانی و اختصاص اعتباری مطلوب به این بخش، اظهار کرد: با بخشی از این گلایه موافقم ولی با برخی دیگر از این انتقادات نیز مخالف هستم چرا که صرفاً نگاه به این حوزه و اقدام در این بخش از سوی دولت صحیح نیست و دولت نباید زمام‌دار همه اقدامات در این خصوص باشد.

وی با بیان این که در هیچ کجای دنیا همه تبلیغات حوزه گردشگری مربوط به دولت نیست، تصریح کرد: دولت باید در این خصوص یاریگر باشد اما از آنجایی که گردشگری هنوز همانند کشاورزی و صنعت در اولویت دولت نیست باید این واقعیت را نیز بپذیریم که مقدار بودجه حوزه تبلیغات آن نیز بسیار اندک است.

مونسان با اشاره به محدود بودن بودجه مربوط به تبلیغات گردشگری در بخش خارجی، خاطرنشان کرد: قطعاً با این بودجه ناچیز نمی‌توان اقدام زیادی انجام داد چرا که در حال حاضر تمام بودجه تبلیغات خارجی به عددی حدود ۱۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد و این مبلغ شاید حتی کفاف تهیه دو فیلم و بیلبورد تبلیغاتی در یک شبکه تلویزیونی برون مرزی را نمی‌دهد.

دولت به تنهایی مسئول تبلیغات گردشگری نیست

وزیر گردشگری به تنگ‌نظری و محدودیت‌های کشور در حوزه تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: کشورهایی مانند ترکیه با تبلیغات بدون هیچ محدودیتی در خصوص گردشگری به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌اند اما متاسفانه در کشور ما، آن دسته از مسولان و افرادی که منابعی در دست دارند، تبلیغات را سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و تصورشان از تبلیغات دور ریختن پول و هزینه کردن بی‌مورد است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این نگاه به تبلیغات اصلاح نشود، همچنان شاهد همین اوضاع هستیم ولی با این وجود نیز اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده، هر چند باید بیش از پیش‌ در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

مونسان به اقدامات این وزارت‌خانه در خصوص تولید محتوا، تهیه و توزیع تبلیغات و بروشورهای متعدد اشاره کرد و با بیان این که این اقدامات به تنهایی کفایت نمی‌کند، گفت: تلاش کردیم از فضای مجازی نیز استفاده قابل توجهی داشته باشیم به عنوان مثال «ویزیت ایران» که پروتال جامعه گردشگری کشورمان در پنج زبان محسوب می‌شود، کار بسیار ارزشمندی برای معرفی کشورمان به جهانیان است.

وی اضافه کرد: البته باید خاطرنشان کنم که بودجه حوزه تبلیغات از مبلغی حدود دو تا سه میلیارد تومان به مقدار ۱۰ میلیارد تومان کنونی افزایش یافته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهتمام به تبلیغات فضای مجازی در کشورهای جامعه هدف نیز خبر داد و تصریح کرد: به طور مثال نرم افزار رایج در کشور چین، «وی چت» است که در خصوص اشنایی و استفاده موثر از این نرم‌افزار اقدام کرده‌ایم.

وی به استفاده از فضاها و بسترهای دیگری مانند یوتیوب نیز اشاره کرد و گفت: سفارت ایران در چین در این خصوص برنامه‌هایی را طراحی کرده و علاوه بر فضای مجازی، فم‌تورهایی بین کشور ایران و چین برقرار است که در ارتقای آمارهای گردشگری موثر بوده است.

وزیر گردشگری به اقدامات مشابه این وزارت‌خانه در مورد کشور عمان نیز اشاره و عنوان کرد: البته کرونا موجب اختلال در این برنامه‌ها شد اما اقدامات در این خصوص، به افزایش ۳۵۰ درصدی آمار گردشگران کشور عمان منتهی شد و انتظار داریم این برنامه‌ را به شدت در کشورهای هدف گردشکری دنبال کنیم.

موکول شدن تعطیلی پنج شنبه‌ها به دولت بعد

مونسان در خصوص پیگیری مسئله تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به عنوان فرصتی برای گردشگری، به نقش استانداران اشاره کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: پیگیری‌های اولیه‌ی وزارت منجر به مطرح شدن این موضوع در هیات دولت شد و علاوه بر استانداران، معاونان برخی استانداران نیز مکاتباتی در این باره داشتند.

وی با اشاره به مخالفت اکثریت اعضای هیات دولت با این پیشنهاد، گفت: در گام اول توجیهاتی مانند مشکلات اداری و بار مالی برای دولت مطرح شد و نهایتاً مخالفت با طرح را رقم زد.

مونسان با اشاره به موکول شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در جهت رونق اقتصاد گردشگری به دولت بعد، تصریح کرد: استانداران به عنوان اهرم موثر این مسئله می‌توانند بار دیگر آن را پیگیری کنند اما به علت کافی نبودن زمان، به نظر باید این مسئله را در دولت بعد پیگیری کرد.

وی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در تصویب تبدیل این طرح به قانون، اظهار کرد: مجلس اگر بخواهد این اقدام علمی شود می‌تواند آن را به قانون تبدیل کند اما به نظر می‌رسد که با توجه به نقش دولت در اجرای این طرح، باید آن را از مسیر دولت پیش برد و در دولت آینده برای آن برنامه ریزی کرد.

وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی با بیان این که اجرایی شدن تعطیلی پنج شنبه‌ها به گردشگری بین استانی منجر خواهد شد، گفت: این فرصت می‌تواند گردشگری داخلی و بین استانی و استانگردی را رونق دهد و اقتصاد این بخش را تقویت کند.

موعد گشایش اعتبارات تخصیص یافته به یزد

مونسان در خصوص تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای بافت جهانی یزد نیز اظهار کرد: اخیراً نیز نمایندگان درخواست‌هایی در این زمینه داشتند اما پایگاه‌های میراث فرهنگی تنها یک ردیف بودجه دارند که این ردیف بودجه توسط معاونت میراث فرهنگی به تمام پایگاه‌ها تزریق می‎شود.

وی افزود: البته با توجه به پیگیری‌های «محمدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، در صورتی که بودجه گردشگری نهایی شود، بودجه این حوزه در یزد را ارتقا و افزایش خواهیم داد.

مقام عالی وزارت در خصوص میزان افزایش این بودجه، تصریح کرد: با توجه به این که هنوز اعداد و ارقام این بخش نهایی نشده است، اجازه بدهید که پس از نهایی شدن، آن را اعلام می‌کنیم.

وی در تکمیل سخنانش افزود: بودجه‌ای در این خصوص برای توزیع داریم که همیشه یزد در اولویت بوده که البته با افزایش بودجه، گشایش بیشتری خواهیم داشت.

مونسان یادآور شد: با این وجود تاکنون توجه خوبی به یزد شده و اداره کل میراث فرهنگی یزد نیز اقدامات قابل توجهی را در راستای حفظ این میراث انجام داده و استانداری هم اهتمام لازم را به گردشگری و میراث فرهنگی داشته است.

اقدام کم‌نظیر مرمت ۱۰۰۰ خانه تاریخی یزد در دنیا

وزیر میراث فرهنگی در خصوص املاک چند مالکیتی و مجهول المالک بافت جهانی یزد و پیگیری پس از ثبت جهانی در راستای حفظ این سرمایه‌ها، بیان کرد: به نظر می‌رسد حجم چنین مشکلاتی که در اکثر بافت‌های تاریخی کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است ولی اقدامات یزد در این خصوص بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان این که مرمت ۱۰۰۰ خانه تاریخی در این بافت بسیار رقم بالا و کم نظیری در دنیاست، گفت: ما حاضر به از دست رفتن حتی یک خانه تاریخی هم نیستیم و لازم است که حجم سرمایه‌گذاری هم در این باره افزایش یابد اما در صورتی که بخواهیم چنین میراث گسترده‌ای را یک شبه نو کنیم، به منابع چندین هزار میلیارد تومانی نیاز است.

مونسان به افزایش مشارکت مردمی در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: برای افزایش این مشارکت باید مشوق‌های مربوط به این حوزه را افزایش دهیم که البته در خصوص طرح‌های مشارکتی و ارائه تسهیلات و اقدامات مشابه اقدامات خوبی شده ولی مشارکت سایر دستگاه‌ها در خصوص حفظ این میراث جهانی ضروری است.

رعایت مطلوب پروتکل‌ها در اماکن گردشگری یزد

مونسان در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به سفر اخیر خود به یزد، اظهار کرد: در بازدید از اماکن گردشگری، اقامتی و پذیرایی پروتکل‌های بهداشتی در حد مطلوب ارزیابی شد.

وی با بیان این که یزد به عنوان شهر مقصد گردشگری در رعایت ضوابط بهداشتی الگویی برای کشور است، گفت: یزد در بازدیدهای سرزده و در حوزه نظارت، عملکردی مطلوب در حوزه قامت ایمن و گردشگری هوشمندانه داشته است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا