رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام 2020 اعلام شد/ حضور 46 دانشگاه از ایران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت: بررسی نتایج نشان می دهد دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمره ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد. پس از آن دانشگاه های تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تربیت مدرس، پزشکی اصفهان، صنعتی امیرکبیر از جمله دانشگاه های برتر (رتبه زیر صد) حاضر در این رتبه بندی هستند.

سرپرست ISC در ادامه گفت: رتبه ­بندی دانشگاه ­های جهان اسلام از سوی ISC می‌تواند با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، جایگاه هر دانشگاه را در بین کشورهای اسلامی نشان دهد و اساس هدف گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در “رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ISC”، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۸۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۶ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی USPTO، WoS، Incite گردآوری شده است.

وی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. تفاوتی که رتبه بندی ۲۰۲۰  با سا­ل ­های پیش دارد، محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه ­ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می ­شود.

در جدول زیر شاخص ­های مورد استفاده در “رتبه بندی جهانی ISC” نشان داده شده است.

دهقانی ادامه داد: از میان دانشگاه­ های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۲۸۲ دانشگاه از ۲۶ کشور در این نظام رتبه ­بندی حضور دارند و ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه­ بندی از کشورهای عربستان، ترکیه، ایران، مالزی، قطر و مصر بوده که کشور عربستان با ۴ دانشگاه، ترکیه با ۲ دانشگاه، ایران، مالزی، قطر و مصر هرکدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته ­اند.

وی گفت: بیشترین تعداد حضور دانشگاه ­ها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۸۰، ۴۶ و ۲۲ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند. وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه­ های حاضر در رتبه ­بندی به ترتیب تعداد دانشگاه بدین صورت است: مصر (۲۰ دانشگاه)، اندونزی (۱۹ دانشگاه)، عربستان سعودی (۱۸ دانشگاه)، پاکستان (۱۷ دانشگاه)، الجزایر، تونس و مراکش (۸ دانشگاه)، نیجریه (۷ دانشگاه)، قطر و امارات (هر کدام ۴ دانشگاه)، اردن، قزاقستان و لبنان (هر کدام ۳ دانشگاه)، بنگلادش و  عراق (هر کدام ۲ دانشگاه)، آذربایجان، بروئنی، کامرون، کویت، عمان، سنگال، سودان و اوگاندا (هر کدام ۱ دانشگاه).

در جدول زیر تعداد و رتبه ­های دانشگاه های ایران در رتبه­ بندی دانشگاه ­های جهان اسلام ISC-2020 و نیز در سطح کشور را نشان می ­دهد.

لازم به ذکر است که دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان هستند، همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است. دانشگاه­ های صنعتی شیراز و علوم پزشکی زاهدان برای اولین بار در این رتبه بندی حضور دارند.

سرپرست ISC گفت: براساس مأموریت­های دانشگاه­ ها، تعداد ۲۴ دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی حضور دارند. دانشگاه های جامع حاضر در این رتبه بندی عبارت از دانشگاه تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، گیلان، اصفهان، یزد، کاشان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، کردستان، مازندران، ارومیه، یاسوج، الزهرا، بین المللی امام خمینی (ره)، شاهد، شهرکرد و محقق اردبیلی است.

از دانشگاه های علوم پزشکی نیز ۱۳ دانشگاه حضور داشتند که شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی اصفهان، پزشکی ایران، پزشکی مشهد، پزشکی تبریز، پزشکی شیراز، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی کرمانشاه، پزشکی بقیه الله، پزشکی کرمان، پزشکی مازندران و پزشکی زاهدان قرار دارند.

از دانشگاه های صنعتی نیز ۹ دانشگاه شامل دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، صنعتی سهند و صنعتی شیراز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.

دهقانی گفت: یکی از اولویت­ها و توصیه ­های برنامه ۱۰ ساله کشورهای اسلامی مصوب (اجلاس آستانه- قزاقستان در سال ۲۰۱۷) حضور ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه ­های زیر۵۰۰ در نظام­ های رتبه ­بندی بین ­المللی است. برهمین اساس و نیز با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاه­های جهان اسلام، دانشگاه­ های کشور می توانند با توجه به نتایج “رتبه­ بندی دانشگاه­ های جهان اسلام” نقاط ضعف و قوت خود را براساس هر معیار مشخص و جایگاه خود را در بین کشورهای اسلامی ارتقا داده و موارد را در هدف گذاری و سیاست‌گذاری خود مد نظر قرار دهند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا