نام سرمربی ایرانی در بین 10 ستاره‌ای که فوتبال زنان را تغییر دادند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، فوتبال در بسیاری از نقاط کره زمین محبوب‌ترین ورزش بین زنان و مردان است. ۳۰ سال از برگزاری اولین جام جهانی زنان به میزبانی چین در سال ۱۹۹۱ می‌گذرد و زنان با جدیت این رشته ورزشی را دنبال می‌کنند، اما با شرایط و حقوق نابرابر و تبعیض مواجه هستند.

با این وجود در سال‌های اخیر توجه به فوتبال زنان بیشتر شده و حامیان مالی و رسانه‌ها بیشتر به این بخش توجه می‌کنند. تا آنجا که جام جهانی ۲۰۱۹ آغاز دوره جدیدی از حرفه‌ای شدن در فوتبال زنان بود.

سایت گلوبال در گزارشی ۱۰ ستاره‌ای که با استعداد و فعالیت‌هایشان باعث تغییرات بزرگی در فوتبال زنان شدند را معرفی کرد که کتایون خسرویار، سرمربی سابق تیم ملی دختران جوان ایران هم جزو آنها است.

این سایت در مورد خسرویار نوشت: “در سن ۱۷ سالگی به تیم ملی فوتبال زنان ایران پیوست. او در سال ۲۰۱۱ به همراه تیم ملی ایران به دلیل داشتن حجاب از صعود به مرحله دوم انتخابی المپیک بازماند. هرچند فیفا حجاب سر را قبول کرده بود اما حجاب زنان ایران گردن آنها را هم می‌پوشاند.

در ادامه و پس از چند سال مبارزه فیفا حجاب زنان فوتبالیست را قبول کرد و کتایون و تیم او هم امکان حضور در عرصه‌های بین‌المللی را پیدا کردند.

کتایون بعدها به عنوان سرمربی تیم ملی دختران ۱۹ سال ایران انتخاب شد و در کشوری که زنان فوتبالیست با موانع مختلفی مثل آموزش مواجه هستند، دختران را از مناطق کوچک انتخاب کرد و تحت فشار قرار داد تا تیمی را برای مسابقات بین‌المللی آماده کند”.

۹ ستاره دیگری که در این گزارش از آنها نام برده شده به شرح زیر است:

– پائولا داپنا، فوتبالیستی اسپانیایی که در زمینه خشونت علیه زنان فعالیت کرد. او در یک دیدار و هنگامی که تیم‌ها برای درگذشت مارادونا یک دقیقه سکوت کردند، نشست و گفت من به کسی که نسبت به زنان رفتار خوبی نداشته ادای احترام نمی‌کنم.

– خالیدا پوپال، بازیکن تیم ملی زنان افغانستان که سوء استفاده و آزار جنسی زنان را رسانه‌ای کرد.

– مگان رپینو، کاپیتان تیم ملی زنان آمریکا که در فعالیت‌های ضدنژادپرستی و برابری دستمزد زنان و مردان پیشگام است.

– یوکی ناگاساتو، یک مهاجم برجسته که برای تیم آماتور مردان در ژاپن بازی کرد.

– سابیترا بهانداری، اولین زن نپالی که به همراه آنیتا باسنت در لیگ هند پا به توپ شد. او در ابتدا حتی توپ فوتبال هم نداشت و با جوراب توپ درست می‌کرد.

– نادیا نایت، اولین مربی زن فوتبال از کشمیر هند که بعدها آکادمی فوتبال خود را تاسیس کرد.

– مارا گومس،  اولین بازیکن ترنس که در لیگ فوتبال زنان آرژانتین پا به توپ شد.

– اسیست اوشوالا، کایپتان تیم ملی نیجریه که در شرایط سختی فوتبال خود را آغاز کرد اما در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به عنوان بازیکن سال آفریقا انتخاب شد.

– دلفین کاسکارینو، بازیکنی فرانسوی که یک آکادمی برای ترویج فوتبال زنان به راه انداخته و در ۲۲ سالگی ۱۰ عنوان مختلف با تیم لیون کسب کرده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا