جزئیات تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، محسن حاجی میرزایی که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، درباره وضعیت سوادآموزی در ایران اظهار کرد: در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله که هدف‌گذاری اصلی سوادآموزی روی این جمعیت است، میزان باسوادی بالای ۹۶ درصد است و امیدواریم این چهار درصد{باقی‌مانده} با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تحت پوشش بروند.

وی افزود: در جمعیت بالای شش سال هم نرخ باسوادی ۹۰ درصد است. این در حالی است که وقتی انقلاب پیروز شد نرخ باسوادی ۴۷ و نیم درصد بود و این رقم اکنون به ۹۰ درصد در جمعیت بالای شش سال رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که سوادآموزی در ایران فراز و نشیب‌هایی داشته است؛ در دوره‌ای شتاب گرفته و در دوره ای آرام‌تر پیش رفته است، گفت: هرچه‌قدر به سمت عددهای نهایی می‌رویم، جمعیت پراکنده‌تر و  کار دشوارتر می‌شود. اقدام مهم برای محو بیسوادی این است که ورودی به بیسوادی بسته شود و ترک تحصیل نداشته باشیم. برای تحت پوشش بردن افرادی که به سن تحصیل رسیده‌اند، امکانات خودمان و دستگاه‌های دیگر را بسیج کرده‌ایم و در تعاملاتی که با ثبت احوال داریم از روی کد ملی متولدینی که باید به کلاس اول بروند، بازماندگان را شناسایی می‌کنیم و در دست پیگیری داریم.

وجود ۱۴۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور

حاجی میرزایی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، ۱۴۰ هزار نفر از بازماندگان تحصیل، تحت آموزش قرار گرفتند و باید حدود ۱۴۰ هزار نفر دیگر باقی مانده باشد. مسئله این است که چرا این افراد نمی‌آیند آموزش ببینند؟ طبق بررسی‌های ما مشخص شد که ۱.۲ درصد بازماندگی از تحصیل به این دلیل است که افراد در جایی زندگی می‌کنند که دسترسی به مدرسه ندارند. مابقی به علت بیماری، مشکلات اقتصادی یا فرهنگی است. ممکن است لازم‌التعلیم، کودک کار یا معلول باشد و…

به گفته وی، با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد امام(ره)، بنیاد مستضعفان و غیره مجموعه‌ای متشکل از  ۹ دستگاه را تشکیل داده‌ایم که کار را با حساسیت پیگیری می‌کنند.

امکانات و قابلیت‌های نسخه جدید شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش‌های دوران کرونا نیز توضیح داد و گفت: نظام آموزشی در برابر بزرگترین چالش قرن قرار گرفت. نظام آموزشی در قرن گذشته با چنین چالشی مواجه نبود و روش‌های قبلی با محدودیت روبه‌رو شد و دانش‌آموزان که قبلا در مدرسه آموزش می‌دیدند این امکان از آنها گرفته شد، در حالی که خدمت آموزشی باید حتما انجام می‌شد و در این میان شاد به کمک ما آمد.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند شاد جایگزین آموزش حضوری شده در حالی که شاد در غیاب آموزش حضوری، بهترین راه‌حل بود که آمد و بخش زیادی از مشکلات ما را حل کرد و دائما قابلیت‌های آن را توسعه می‌دهیم. در ورژن “شاد ۳”، نسخه وب فعال شد. اکنون استفاده از طریق وب و کامپیوترهای شخصی امکان‌پذیر شده است.

حاجی میرزایی در پاسخ به این‌که چه تعداد از دانش‌آموزان از استفاده از شبکه شاد محروم هستند؟ عنوان کرد: برای ما ضرورت دارد که همه دانش‌آموزان تحت پوشش باشند. شبکه شاد و تلویزیون از ابزارهای آموزش هستند. امکانات متنوعی در استان‌ها بسیج شد و اخیرا تیمی از همکاران ما بسیج شدند، از تمام استان‌ها بازدید به عمل آمد و به پنج درصد دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور مراجعه کردند و ۶۰۰ هزار نفر درباره روند آموزش‌ها تحت پرسش قرار گرفتند.

بیش‌از ۷۰ درصد دانش‌آموزان از طریق شاد با ما در ارتباطند

وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان ما از طریق شاد با ما در ارتباطند و مابقی از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند. ۲۰ درصد دانش‌آموزان از طریق بسته‌های آموزشی تحت پوشش هستند و محتوای تولیدشده در استان‌ها به صورت بسته خودآموز در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود. در تمام استان‌های ما یک استودیو فعال شده و یک مجموعه تحقیقاتی از بهترین دبیران فعال شده‌اند و محتواهای آموزشی تولید می‌شود.

وی درباره این‌که پیش‌بینی می‌کنید چه تعداد از  دانش‌آموزان به علت کرونا از تحصیل بازمانده باشند؟ گفت: در نمونه ۶۰۰ هزار نفری که به آنها مراجعه کردیم، سه دهم درصد کسانی بودند که آموزش را پیگیری نکردند که ماموریت دادیم استان‌ها موضوع را بررسی کنند. آن گروه با ۱۷ هزار نفر از والدین نیز صحبت و پرس‌وجو کرده‌اند تا مطمئن شوند دسترسی به آموزش‌ها خوب است.

حاجی میرزایی درباره اختلالات شبکه شاد نیز گفت: همکاران ما می‌توانند اعتراف کنند که طی دو ماه گذشته عملکرد شاد بهتر شده است. روزانه گزارشی از بار ترافیک می‌گیریم. آموزش دانش‌آموزان ابتدایی را به ظهر موکول کردیم تا بار ترافیک تقسیم شود. ساعات ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۲ تا ۴ بعدازظهر اوج ترافیک شاد است.

۱۷ تا ۱۸ میلیون کاربر یکتا در شاد داریم

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز، ۹۸ درصد معلمان و ۱۰۰ درصد مدیران مدارس در شبکه شاد حضور دارند و در مجموع  ۱۷ تا ۱۸ میلیون کاربر یکتا در شاد داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اوج برگزاری کلاس‌های زنده، ۷۰۰ هزار ارتباط در روز است، گفت: برگزاری کلاس‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کلاس زنده در طول روز در نوسان است.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره حضور موسسات کنکوری در شبکه شاد، گفت: اطمینان می‌دهم که هیچ گونه فعالیت موسسات را در شبکه شاد نداریم و هیچ توافقی با هیچ مجموعه‌ای نکرده‌ایم. در همه استان‌ها استودیوهایی داریم که برجسته‌ترین معلمان ما در حال تولید محتوای آموزشی هستند. مهارت‌های معلمان در حال توسعه است و آموزش‌هایی نیز دیده‌اند و قابلیت معلمان ما نیز افزایش یافته است.

وی  درباره برگزاری حضوری آزمون‌ها و به ویژه امتحانات نهایی در پایان سال تحصیلی جاری، گفت: حقیقت این است که نگران هستم. این‌که کرونا سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد را حس می‌کنیم اما دور بودن بچه‌ها از مدرسه نیز مخاطرات خاموشی به همراه دارد و نگران‌کننده است و ممکن است آینده و سلامت روانی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. معتقدم و تلاش می‌کنم اگر  ستاد کرونا اجازه دهد دانش‌آموزان ارتباطشان با مدرسه قطع نشود ولو یک ساعت در روز باشد.

اعلام آمار حضور دانش‌آموزان در مدرسه از ابتدای بهمن

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون ستاد ملی کرونا حضور در مدرسه را اختیاری تصویب کرده است. اکنون در برخی مناطق سفید یا آبی دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند و از ۵ تا ۶۰ درصد آمار حضور دانش‌آموزان را داریم که البته با رعایت دستورالعمل‌ها همراه بوده است.

حاجی میرزایی درباره مدارس غیردولتی و اجبار آنها برای حضور دانش‌آموز در مدرسه گفت: به سازمان مدارس غیردولتی گفته‌ایم که باید نظارت کنند و ما تابع دستورالعمل‌های ستاد کرونا هستیم و تلاش می‌کنیم با ستاد به تفاهم برسیم و بدون نظر ستاد هیچ کاری نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که ما سال گذشته امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را با حضور بیش از ۶۰۰ هزار نفر برگزار کردیم و مشکلی هم پیش نیامد، عنوان کرد: امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم تاثیرگذار هستند. اکنون سهم معلمان را در تعیین نمره دانش‌آموزان افزایش و سهم نمره امتحان را کاهش داده‌ایم و روش‌ها را داریم بهبود می‌دهیم. در ورژن جدید شاد آزمون‌سازها را هم داریم.

جزئیات تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

پیش‌دبستانی سه‌ساله و دوره رسمی است

وزیر آموزش و پرورش درباره واگذاری مهدکودک‌ها اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت یک نظام یکپارچه است و تربیت از اوان کودکی آغاز می‌شود. متخصصان تعلیم و تربیت می گویند هرچه به اوان کودکی نزدیک می‌شویم اهمیت تربیت بیشتر می‌شود و باید به این دوره توجه کرد. در سنوات گذشته این دوره مورد غفلت قرار گرفته بود.

حاجی میرزایی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار کودک پیش‌دبستانی را آموزش دادیم. اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد سازمانی تشکیل شود که تربیت این سنین را عهده‌دار شود. سه سال اول زندگی، قبل از دوره پیش دبستانی و سه سال بعد دوره پیش‌دبستانی محسوب می‌شود. البته منظور این نیست که همه این کودکان به مهدکودک بروند. ۸۴ درصد این بچه‌ها در خانواده تربیت می‌شوند و بنا نداریم آنها را از خانواده بیرون بیاوریم.

وی افزود: پیش‌دبستانی سه‌ساله است و دوره رسمی ما هم هست و توصیه می‌کنیم خانواده‌ها در آن شرکت کنند. اما در دوره صفر تا سه سالگی که تربیت به عهده خانواده است نقش این سازمان مشورتی، تولید محتوا و آموزش والدین است. در سه سال دوم یعنی پیش‌دبستانی هم آموزش توسط بخش غیردولتی و تحت نظارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و  مسئولیت نظارت بر برنامه‌ها و صدور مجوز مهدکودک‌ها هم به آموزش و پرورش محول شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، اساسنامه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصویب شده است و شش ماه زمان برای استقرار سازمان فرصت وجود دارد.

نحوه محاسبه و واریز حق‌التدریس معلمان

حاجی میرزایی درباره محاسبه حق‌التدریس معلمان و محاسبه هر زنگ درسی به اندازه ۳۵ دقیقه، گفت: سیاست ما درباره پرداخت حق‌التدریس‌ها هیچ تغییری نکرده است و دقیقا همانند سال‌های گذشته است و آن  ۳۵ دقیقه را به‌طور قاطع رد می‌کنم. حق‌التدریس همواره در ازای کار انجام‌شده پرداخت می‌شده و تغییری در سیاست ما رخ نداده و اگر همکاری احساس می‌کند در محاسبه‌اش مشکلی وجود دارد، می‌تواند به اداره خود مراجعه کند.

وی در واکنش به گلایه برخی معلمان مبنی‌بر اعلام پرداخت حقوق و مزایا و مطالبات فرهنگیان در رسانه‌ها، گفت: ما کار فوق‌العاده‌ای انجام ندادیم، کسی زحمت کشیده، حقوقش را داده‌ایم یا اگر افزایش حقوق داشته‌ایم جبران عقب‌ماندگی‌های حقوقی را کرده‌ایم. چون حقوق فرهنگیان از سایر کارکنان دولت پایین‌تر بوده و تلاش کرده‌ایم این فاصله را کم کنیم که نیاز به مانور تبلیغاتی ندارد. اما چرا می‌گوییم؟ چون از ما سوال می‌شود. نمی‌توانیم پاسخ ندهیم. اگر نپرسند، بنده هم نمی‌گویم. بنده همه تلاشم این است که حقوق فرهنگیان را تا جایی که می‌توانم ارتقاء دهم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود. حق‌التدریس‌های آزاد هم سر ماه حقوق می‌گیرند. ولی درباره حق‌التدریس شاغلین باید گفت که معلمان رسمی علاوه بر کار رسمی‌شان تدریسی انجام می‌دهند و متناسب با آن دریافتی دارند که پراخت آن ماهانه نیست و در همه سال‌های گذشته هم در چند مرحله پرداخت می‌شود. ماهانه نیست زیرا جزو حقوق محاسبه نمی‌شود.

حاجی میرزایی با بیان این‌که هفته گذشته ۳۸۰ میلیارد تومان دریافت کردیم تا حق‌التدریس باقی‌مانده سال قبل را بپردازیم، گفت: قول هم گرفتیم که مطالبات شش‌ماه سال‌جاری را هم تا قبل از عید بپردازیم.

وی درباره سرانه مدارس گفت: سرانه امسال سه برابر سال قبل بوده است. تاکنون بیش از یک‌صدمیلیارد تومان پرداخت شده و میزان پرداخت‌ها متفاوت است. آب و برق مدارس رایگان است و اگر مدرسه‌ای در این زمینه مشکل دارد، مربوط به این است که یا بیش از الگوی مصرف استفاده کرده‌اند یا ممکن است مطالباتی از سال‌های قبل باقی مانده باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: مدارس غیردولتی بابت خدماتی که ارائه نمی‌کنند نمی‌توانند هزینه‌ای دریافت کنند. در استان‌ها و ستاد، شورای نظارت مستقر است که برای خاطیان ضوابطی برای برخورد وجود دارد. به نام هر مدرسه میزان شهریه‌ها در وب‌سایت سازمان مدارس غیردولتی اعلام شده و می‌توانند مراجعه کنند. هرچند موسسان هم مشکلاتی دارند و هزینه‌هایشان کاهش نیافته اما به هرحال بابت خدمتی که ارائه نکرده‌اند نمی‌توانند وجهی دریافت کنند.

حاجی میرزایی درباره مشکلات نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش، قصه پُرغصه‌ای است. طی سال‌های گذشته به دلیل قوانین وضع شده تعهداتی برای آموزش و پرورش ایجاد شده است که گروه‌هایی را جذب کند. ما طبق قانون این کار را انجام می‌دهیم اما مشکلی که برای ما ایجاد می‌کند این است که این‌ها از طریق یک انتخاب برتر گزیده نشده‌اند، هرچند در میان آن‌ها افراد واجدصلاحیت هم هست اما رشته ۶۰ درصدشان با موضوعی که باید تدریس کنند، همخوانی ندارد.

وی افزود: قانون پیش‌بینی کرده که این افراد یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببینند که این دوره را مورد ملاحظه قرار دادیم. حداکثر تاکید و سفارش را کردیم که توانمندی‌شان بالا برود. عالم با معلم فرق دارد و معلم باید بتواند خلق موقعیت یادگیری کرده و مفاهیم را بر جان دانش‌آموزان بنشاند.

وزیر آموزش و پرورش درباره میزان کمبود نیروی انسانی، گفت: ۱۹۷ هزار نفر کمبود را از روش‌های متنوعی تامین می‌کنیم که حق‌التدریس شاغلین، سرباز معلم، آزاد و…  از این جمله است.

گروه‌های چهارگانه معلمی تا آخر سال ۱۴۰۰ استخدام می‌شوند

حاجی میرزایی افزود: برای استخدام ۲۵ هزار و ۷۰۰ نفر از گروه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف مجوز گرفتیم که به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند و اخیرا مجوز جذب  ۳۰ هزار نفر دیگر را گرفته‌ایم و ۳۰ هزار نفر باقی می‌ماند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس بعد از نهایی شدن تعهدات تکلیفی، تنها مسیر جذب از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی خواهد بود.

وی با بیان این‌که قانون درباره مربیان پیش‌دبستانی، آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و معلمان حق‌التدریس حکم کرده که تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه استخدام شوند، گفت: این گروه یک مجموعه ۸۸ هزار نفری هستند. طبیعی است همه را نتوانسته باشیم در مرحله اول جذب کنیم اما همه مشمولان قانون تعیین تکلیف شده و قطعا استخدام خواهند شد و باید تا آخر سال ۱۴۰۰ حتما استخدام شده باشند که این‌کار حتما انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: فهرست مشمولان مشخص است. این ردیف‌های استخدامی را منحصرا از بالاترین امتیاز توزیع می‌کنیم و اجازه جابه‌جایی در استان‌ها را ندادیم و اگر کسی حقش تضییع شده، می‌تواند اعلام کند.

آخرین وضعیت بررسی و تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان

حاجی میرزایی درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: لایحه در کمیسیون تخصصی دولت بررسی و با قید فوریت مصوب شد و خارج از روال متعارف روندش را طی کرده و اکنون در نوبت طرح در دولت است که در هفته‌های اخیر مصوب می‌شود و سپس به مجلس می‌رود و امیدواریم همزمان با نهایی شدن بودجه، این طرح هم تصویب شود. دولت اعتبارش را در بودجه ۱۴۰۰ دیده است و امیدواریم از ابتدای سال آتی رتبه‌بندی را هم اجراء کنیم.

وی درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز، گفت: مطالبات بازنشستگان امسال، طبق معمول تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده تسویه می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا