افتتاح نمایشگاه آثار پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، پویا محمودیان روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره «صنایع‌دستی فجر » گفت: خلاقیت در تکنیک تولید و استفاده از مواد اولیه در طراحی و نحوه اجرا  تم اصلی این دوره از جشنواره است؛ آثاری که امروز به نمایش گذاشته شده است پس از دو مرحله داوری انتخاب و به نمایشگاه را پیدا کرده اند که در نهایت ۶ هنرمند موفق به دریافت سرو سیمین و به ۶ نفر هم دیپلم افتخار اعطا خواهد شد.

جشنواره فجر صنایع دستی بستری برای نشان دادن جدیدترین دستاوردهای صنایع دستی و هنرهای سنتی و توانمندی جوانان هنرمند ایران و کشف استعدادها در این حوزه است.

وی جشنواره فجر صنایع دستی را فرصتی برای ارتباط بی واسطه علاقه مندان با هنرمندان ای حوزه عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم در حد بضاعت از طریق این رویداد هنرمندان و صنعتگران گوشه ای از گنجینه عظیم هنری ایران را در معرض دید علاقه مندان قرار بدهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد : جشنواره فجر پنجم فرصتی برای گرامیداشت اساتید فقید این حوزه و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتانی است که با خلاق آثار اراه این بزرگان را ادامه می‌دهند و هنرهای سنتی ایران صیانت می کنند.

محمودیان بیان کرد: در این دوره بیش از ٣٠٠ اثر از ١۵٠ هنرمند از سراسر کشور در این دوره از نمایشگاه جشنواره فجر صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.

زنان، بازیگران اصلی صنایع‌دستی کشور هستندمحمودیان زنان توانمند را بازیگران اصلی تولید و توسعه صنایع دستی کشور برشمرد و گفت: حضور خانم معصومه ابتکار به عنوان معاون رییس جمهوری و شخصی که مسئولیت امور زنان را برعهده دارد، تاییدی است بر اهمیت و جایگاه نقش زنان هنرمند در  توسعه صنایع دستی که در محیط امن در سکوت و آرامش با صبر مثال زدنی آثار هنری خلق می کنند.

صدر نشینی از نظر ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در جهان از مهمترین دستاوردهای ایران در عرصه بین المللی است که کشور را از این نظر مورد توجه جهان قرار داده است. انواع و اقسام آثار بدیع که در ٢٩۵ رشته فعال صنایع دستی انجام می شود و ایران را جز  سه کشور جهان  برتر از نظر تنوع در حوزه تولیدات صنایع دستی قرار داده از دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به استارتاپ ها و خانه های خلاق صنایع دستی گفت: ایجاد سبک های جدید در هنرهای سنتی با حفظ اصالت و پیشینه و ارتقای مرغوبیت از  دیگر اتفاقاتی است که در دولت تدبیر و امید بسیار شاهد بودیم.

برای رسیدن به جایگاه واقعی  تجاری صنایع دستی ایران در  جهان هنوز فاصله داریم، اما امیدواریم روزی از این نظر و صادرات صنایع  دستی جز کشور های برتر جهان باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: کمتر از  یک ماه به پایان سال «جهش تولید» باقی مانده است و صنایع دستی عینی ترین بخش در تولیدات فرهنگی است؛ تلاش های زیادی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در سال ٩٩ به روش های مختلف انجام شد، امیدواریم و تلاش می کنیم روزهای پایانی هم این حمایت ها ادامه داشته باشد.

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی برگزار شد. در این دوره از جشنواره به ۶ هنرمند برگزیده، نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع‌دستی به‌همراه جایزه غیرنقدی و به ۶ هنرمند برگزیده دیگر دیپلم افتخار و جایزه غیرنقدی اعطا می شود.

همچنین در این مراسم از  دو بانوی هنرمند ایرانی پروین اباذری در رشته گلیم شیریکی پیج از روستای دارستان سیرجان و فاطمه شاکری رشته عبافی از روستای بحیری که در نمایشگاه و مسابقه مجازی صنایع‌دستی برگزیده جهان به نمایندگی از منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی شرکت کرده بودند و حائز رتبه شدند، با اهدای لوح و گواهینامه بین المللی تجلیل شد. در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی فجر، آثار تعدادی از هنرمندان فقید نیز به نمایش گذاشته شد.

نمایش آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی،  ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره صنایع دستی فجر است.

ساعت بازدید از نمایشگاه آثار پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر  از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ٣٠ دقیقه به جز پنجشنبه و جمعه‌ها و ایام تعطیل است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به محل موزه ملی ایران در خیابان ٣٠ تیر مراجعه کنند. در این نمایشگاه حدود ۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند به‌نمایش در خواهد آمد و مراسم اختتامیه نیز ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا