کسب رتبه شانزدهم علمی ایران در دنیا

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اسماعیل قادری‌فر روز پنجشنبه افزود: پیشرفت‌های علم و فناوری  ایران در طول حیات ۴۲ ساله انقلاب اسلامی نسبت به دوره ستم‌شاهی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

وی اظهار داشت: در بحث کیفی در رتبه بندی‌های معتبر علمی دنیا ما در هیچ پایگاه علمی معتبر دنیا و نمایه شده ای حتی به حساب نمی‌آمدیم اما امروز با افتخار جمهوری اسلامی ایران بر اساس عنوان‌های پایگاه های معتبر علم سنجی مثل آی اس آی، اسکوپوس و ساینس متریک رتبه شانزدهم دنیا را به صورت عام و در برخی از حوزه ها مثل نانوفناوری رتبه چهارم، هوافضا رتبه ۹، زیست فناوری رتبه ۱۳، سلول های بنیادی رتبه ۱۱ و در بسیاری از علوم در دنیا رتبه زیر ۲۰ داریم و این ها ماحصل خودباوری علمی در اقتدار کشور است که جایگاه برجسته اندیشمندان و دانشمندان ایرانی را در محافل معتبر علمی دنیا نشان می دهد.

قادری فر گفت: از لحاظ کمی تعداد دانشجویان ما در سال ۵۷ و آغاز پیروزی انقلاب کمتر از ۵۰ هزار نفر بوده است اما امروز ما نزدیک به چهار میلیون نفر دانشجو داریم.

وی ادامه داد: اما آنچه امروز مدنظر دولت مردان ما و جامعه علمی کشور است، اینکه ما از این افتخارات علمی خوبمان باید درس بگیریم و روند پیشرفت های شگفت انگیز علمی خودمان را به روند توسعه فناوری و مقوله مهم اقتصاد دانش بنیان پیوند بزنیم.

شکوفایی ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در زیست بوم نوآوری ایران 

قادری فر گفت: کشور ما حداقل در دو دهه اخیر مقوله اقتصاد دانش بنیان و گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری، فناوری و علم را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس شاهد شکوفایی و بروز بیش از پنج هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و بیش از هفت هزار استارتاپ و کسب و کار نو در منظومه علمی کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر اشتغالی که این شرکت های دانش بنیان ایجاد کردند، زیر چتر مفهومی مهم به اسم زیست بوم نوآوری در کشور، حقیقتا در منطقه ما بی نظیر است و کشورهای رقیب در منطقه ما نمی توانند این رکوردها را به سادگی به دست آورد.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این نشان دهنده همان شکوفایی و خودباوری جامعه علمی کشور در پرتو انوار حکیمانه امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و شکوه انقلاب اسلامی است که به عنوان افتخار برای جامعه علمی کشور ثبت شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه فضایی می بینیم که دانشمندان مقتدر عرصه هوافضای کشور پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهوراه امید در سال ۸۹ در کمتر از ۱۰ سال در سال ۹۷ به نقطه ای رسیدند که موتورهای سوخت ترکیبی دو مرحله ای را برای پرتاب ماهواره در مدارهای بالاتر به خود اختصاص دادند و این فناوری در اختیار چند کشور در دنیا است و هیچ کشوری در منطقه به این فناوری دست پیدا نکرده است.

قادری فر گفت: این ها عظمتی است که انقلاب اسلامی ما برای مردم به ارمغان آورده و نور امید و خودباوری را که ناشی از انقلاب است، در داستان مبارزه با کرونا و شیوع پاندمی کرونا در کشور می بینیم؛ در یک سال اخیر که کشور تحت فشار استکبار جهانی تحت سخت ترین و شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار داده باز می بینیم که دانشمندان و فناوران حوزه سلامت چه در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا توسط پروتکل های موجود همه محصولات را در داخل کشور تولید می کنند.

تولیدات پیشرفته ساخت ایران در دوران کرونا 

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ونتیلاتور که از پیچیده ترین دستگاه های تنفس مصنوعی است در کشور بومی شده و امروز نیز که بحث تولید واکسن کرونا در دنیا مطرح است، محققان ما از محققان برتری که میلیون ها دلار اعتبار تحقیقاتی در اختیار دارند، عقب نیستند و به کار علم و فناوری و جهاد علمی مشغول هستند و حتی شرایط تحریمی را یک فرصت و یک بهار علمی برای خود تلقی می کنند تا بتوانند نور خوداتکایی و خودباوری را که به آن متصل هستند، به عرصه ظهور بیاورند و به محصولات دانش بنیانی که گره گشای مشکلات مردم در شرایط سخت باشد، تبدیل کنند.

قادری فر افزود: جامعه علمی کشور همانطور که در ۴۱ سال گذشته با آرمان های امام راحل و نظام و رهبری همراه بوده است، امسال نیز در چهل و دومین طلیعه شکوهمند جمهوری اسلامی این ایام را قدر می داند و آن را منشا تحول برای خود در رسیدن به قله های تعالی و آرمانی نظام مقدس جمهوری قرار می دهد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا