صدور کارنامه آموزشی-پژوهشی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از دانشگاه الزهرا (س)، نشست مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه الزهرا با اعضای هیأت رئیسه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC امروز (سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه) بصورت مجازی برگزار شد.

محمدجواد دهقانی، در این جلسه به معرفی تعدادی از اهم محصولات، خدمات و فعالیت‌های اخیر ISC از جمله ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها (https://ur.isc.ac)، رتبه بندی جهانی ISC (https://wur.isc.ac)، رتبه بندی موضوعی و رتبه بندی کشورهای عضو D-۸ و ارزیابی و رتبه بندی نشریات پرداخت.

وی افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات مهم، ایجاد کارنامه آموزشی-پژوهشی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران در آینده است که از این طریق وضعیت دانشگاه‌ها مورد رصد قرار خواهد گرفت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در ادامه با معرفی دو ابزار کاربردی سامانه نشریات علمی و سامانه نشریات و ناشران کم‌اعتبار، نامعتبر و جعلی، از جمع آوری مجموعه نسخ خطی آثار دانشمندان کشور از قرن سوم تاکنون و ایجاد پایگاه نسخ خطی توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خبر داد و مطرح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری از این سامانه رونمایی شود.

وی همچنین به معرفی DOR (در) به عنوان جایگزینی برای DOI پرداخت و گفت: “DOR فقط برای مجلات نیست، بلکه برای کتاب و پایان نامه هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تمامی نشریات دنیا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. در حال حاضر این خدمات رایگان می‌باشد و به تازگی در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم از آن رونمایی شده است.

سپس دکتر توسلی گزارشی از وضعیت پژوهشی دانشگاه ارائه داد و با اشاره به سند چشم‌انداز اهداف کلان دانشگاه در افق ۱۴۰۴ گفت: تقویت شهرت و اعتبار دانشگاه در جامعه، افزایش فعالیت‌های پژوهشی و ارتقا کمی و کیفی سطح پژوهش‌ها، تقویت شایستگی‌های دانش‌آموختگان، بهبود مشارکت و دلبستگی کارکنان و اساتید و تقویت منابع درآمدی از جمله این اهداف است.

توسلی همچنین جامعه محوری، برند محوری، آینده محوری، شهرت محوری و مشارکت محوری را از راهبردهای کلان دانشگاه در افق ۱۴۰۴ دانست و با اشاره به ارزش‌های ویژه دانشگاه افزود: از جمله ارزش‌های ویژه دانشگاه در افق ۱۴۰۴ می‌توان به فرهنگی یادگیری، اخلاق حرفه‌ای، رقابت پذیری و نوآوری و کار تیمی اشاره کرد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا ادامه داد: تنوع‌بخشی به منابع درآمدی افزایش درآمدهای اقتصادی سیاسی تقویت شهرت و برند دانشگاه تقویت فعالیت‌های توسعه پایدار توسعه مهارت‌های اجتماعی حرفه‌ای دانشجویان افزایش فعالیت‌های معرفت افزایی ارتقا دستاوردهای علمی دانشجویان افزایش انسجام و پایندگی بهبود فرهنگ سازمانی هوشمند سازی و… نیز به عنوان برخی از اهداف استراتژیک دانشگاه در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.

توسلی در ادامه با اشاره به مقایسه عملکرد دانشگاه طی سال‌های اخیر و جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مصوب پروژه گفت: دانشگاه الزهرا از سال ۹۷ تا ۹۸ در میان ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی به عنوان مراکز منتخب پروژه ملی اقتصاد مقاومتی با رشد دو پله‌ای حضور داشت. همچنین در رتبه‌بندی تایمز نیز درسال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته نیز ۳.۳۵٪ بهبود داشته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه اظهار داشت: دانشگاه الزهرا از سال ۲۰۱۸ در رتبه بندی وبومتریکس نیز رشد قابل توجهی داشته و از رتبه ۲۳۳۹ به ۲۰۷۷ در دنیا ارتقا یافته است. علاوه بر آن بر اساس نتایج رتبه بندی راوند ۲۰۲۰ نیست دانشگاه الزهرا با رتبه ۷۲۱ رشد چشمگیری در ۶ حوزه موضوعی علوم‌پزشکی، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم زیستی و مهندسی و فناوری داشته است.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه رتبه دانشگاه الزهرا در رتبه کشوری و بین المللی پابلونز مطرح کرد: دانشگاه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به رتبه ۴۴ در کشور و به ۱۱۹۶ در دنیا دست یافته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی دانشگاه در سال ۹۸ و نسخه انگلیسی آن در سال ۹۹ گفت: در زمان راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی، دانشگاه الزهرا اولین دانشگاه تحت نظر وزارت علوم بود که موفق به انجام این کار شد و با تلاش‌های صورت گرفته، در هفته پژوهش سال جاری نیز نسخه انگلیسی آن راه اندازی گردید.

توسلی افزود: هدف از ایجاد این سامانه، شفاف‌سازی فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه و شفاف سازی معایب و محاسن بود تا از این طریق برای رفع نواقص و ارتقای کیفیت، اقدامات لازم انجام شود. سامانه علم‌سنجی دانشگاه اطلاعات اساتید را از سه مجموعه اسکوپوس، Wos و گوگل اسکولار دریافت می‌کند و براساس آن‌ها فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه را درج می‌کند.

وی افزود: امیدواریم بتوان نمایه ISC به این سامانه متصل شود تا فعالیت‌های همکاران ما در مجلات علمی پژوهشی داخل با نمایه ISC هم قابل مشاهده باشد.

توسلی راه اندازی بخش ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی، جذب سرمایه با برگزاری دوره‌های آموزشی در مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی، برگزاری بیش از ۲ هزار کارگاه آموزشی، راه‌اندازی آرشیو دیجیتال، رشد ۱۹.۴٪ چاپ مقالات دانشگاه در اسکوپوس طی ۱ سال اخیر و… را به عنوان برخی دیگر از دستاوردها و موفقیت‌های پژوهشی دانشگاه نام برد.

ملانظری نیز در انتها ابراز امیدواری کرد تا این جلسه فتح بابی برای هم افزایی در حوزه‌های مشترک دو طرف باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا