ضرورت برنامه‌ریزی والدین برای کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، کرونا به‌عنوان یک بحران اساسی و نوظهور در همه زمینه‌ها چالش‌های زیادی را با خود به همراه آورده است.

این بحران در اساسی‌ترین نهاد اجتماع یعنی خانواده نیز چالش‌های زیادی را با خود به همراه آورده است و تا حدود زیادی سبک زندگی خانواده‌ها را دستخوش تغییر و آسیب کرده است. در این میان بیشترین آسیب شاید سهم مادران شاغل است که اگرچه پیش از شیوع این ویروس نیز مشکلات بیشتری از مادران خانه‌دار برای مدیریت خانواده داشتند اما هم اکنون نیز با شیوع این بیماری مشکلات آن‌ها دو چندان شده است.

از آنجا که توجه به سلامت روحی و روانی نهاد خانواده در نهایت سلامت روحی و روانی جامعه را در پی خواهد داشت. توجه به این امر مهم و آموزش در این زمینه همواره در اولویت قرار داشته باشد.

در این راستا به سراغ برخی روان‌شناسان و جامعه‌شناسان رفته و نظر آنان را  در این رابطه در پرونده‌ای تحت عنوان «سهم مادران شاغل در مدیریت کرونا» جویا شده است که دومین شماره از این سلسه مصاحبه‌ها را در زیر می‌خوانید:

ضرورت برنامه‌ریزی والدین برای نوجوانان در دوران کرونا

مژگان نیکنام با اشاره به اینکه در زمان بروز حوادث و بحران‌ها شخصی موفق است که از شرایط بحرانی با مدیریت موفق بیرون بیاید گفت: نمی‌شود در شرایط بحرانی، طبق شرایط عادی رفتار کنیم و روزگار بگذرانیم.

وی اظهار کرد: شرایط ویژه اقدامات ویژه می‌طلبد و اگر والدین ضرورت برنامه‌ریزی برای شرایط ویژه را متوجه نشوند معضلات بیشتر خواهد شد.

این روان‌شناس گفت: ممکن است با بروز کرونا علاوه بر ابتلا به بیماری خطرهای دیگری نیز کودکان و نوجوانان را تهدید کند که این خطرات ناشی از خانه‌نشینی نوجوانان و عدم حضور والدین است.

والدین باید در منزل روی کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشند تا همه فعالیت‌هایی که باید توسط آن‌ها انجام شود در فضای محدودتری انجام شود.

خانه‌نشینی نوجوانان به معنای بیکار و آزاد بودنشان نیست

نیکنام اظهار کرد: خانه‌نشینی دلیل بر بیکار و آزاد بودن نوجوانان نیست و باید فعالیت‌های روزمره نوجوان انجام شود و فقط فضای انجام این فعالیت‌ها محدودشده است.

وی گفت: والدین باید در منزل روی کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشند تا همه فعالیت‌هایی که باید توسط آن‌ها انجام شود در فضای محدودتری انجام شود.

شبیه‌سازی فضای درس خواندن در خانه با فضای مدرسه در دوران کرونا

نیکنام بیان کرد: می‌توان فضای درسی نوجوانان در منزل را تا حدودی با فضای مدرسه شبیه‌سازی شود انجام گیرد. می‌توان از تهیه میز و صندلی شبیه میز مدرسه یا تهیه یونیفرم بهره گرفت تا فرزندان تمرکز داشته و ازنظر روانی آگاه باشند که در حال درس خواندن هستند.

لزوم نظارت از راه دور والدین با تماس آنلاین بر بچه‌ها

این روان‌شناس با تأکید بر لزوم نظارت از راه دور و تلفنی و تصویری والدین شاغل اظهار کرد: قطعاً کودکان خردسال نباید تنها بمانند و باید از حضور بزرگ‌سالان قابل‌اعتماد یا مربی استخدامی در شرایطی که معیشت خانواده اجازه می‌دهد استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: تنها مساله مهم درس خواندن بچه‌ها نیست و باید تحرک و تفریح کودکان و نوجوانان نیز در دوران کرونا موردتوجه قرار گیرد و به نحوی برنامه‌ریزی شود که از کسالت و یکنواختی دربیایند و از پناه بردن به فضای مجازی دور شوند.

نیکنام گفت: کلاس‌های آنلاین فوق‌برنامه می‌تواند بچه‌ها را ازنظر روانی سالم نگه دارد و به‌طورکلی باید تمام فعالیت‌هایی که در دوران عادی انجام می‌شود در دوران کرونا در فضای محدودتر انجام شود.

این روان‌شناس تأکید کرد: در هر دوره‌ای بحران‌هایی ایجاد می‌شود اما این بحران‌ها و فشارها به‌هیچ‌وجه نباید توسط والدین به فرزندان وارد شود و باید از طرق مختلف از قبیل کمک گرفتن از افراد قابل‌اعتماد، مربی خصوصی یا استفاده از دورکاری این فشارها را کاهش داد.

ادارات و سازمان‌ها از مادران شاغل در دوران کرونا حمایت کنند

وی بابیان اینکه بردن کودکان به محل کار در دوران کرونا توسط مادران شغل با اصول بهداشتی سازگار نیست، گفت: باید در شرایط بحرانی و سخت همه دست‌به‌دست هم دهند و مدیران سازمان‌ها و ادرات نیز باید حمایت کنند تا شرایط به نحوی اداره شود که کمترین آسیب در این دوران متوجه کودکان و نوجوانان باشد.

امکان بروز آسیب‌های روانی شدید در کودکان و نوجوانان در دوران پسا کرونا

نیکنام در پایان خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای گذر از بحران کرونا انجام نشود، قطعاً مشکلات و آسیب‌های روانی شدیدی را در کودکان و نوجوانان بعد از دوران کرونا شاهد خواهیم بود.

در پایان؛

به نظر می‌رسد، مادران باید بیشتر از اینکه تحت کنترل شرایط و آسیب‌های غیرقابل پیش‌بینی بر بیایند می‌توانند با استفاده از یک مشاوره یک‌ساعته با یک روان‌شناس بتوانند به برنامه دقیق و درستی متناسب با شرایط خانوادگی خود برای مدیریت خانواده در دوران کرونا دست پیدا کنند و از خانواده خود در برابر آسیب‌های احتمالی آینده و اکنون محافظت کنند و صد البته این مهم جز با همکاری پدر خانواده و فرزندان امکان‌پذیر نخواهد شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا