محققان ایرانی موفق به توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA از سلول شدند

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، با بروز بحران‌های زیستی همچون همه‌گیری کرونا که عمده کشورهای دنیا را درگیر نموده است، سرمایه و زیرساخت‌های فناورانه کشورها به‌ویژه در تامین تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی، تضمین‌کننده فائق آمدن کشورهای دارای فناوری بر چنین بحران‌های بزرگ زیستی و اجتماعی است.

در این راستا، پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که افق فعالیت خود را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست‌فناوری کشور در حوزه های مختلف قرار داده‌اند، در چارچوب همکاری مشترک با محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلتفرم دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شدند.

دکتر لاله پارسا یگانه، عضو هیات علمی بانک مولکولی مرکز با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین‌رشته‌ای در حوزه فناوری‌های نوین می‌تواند به دستاوردهای دانش‌بنیان در لبه علم منتج گردد، گفت: تخریب دیواره سلول مهمترین و اولین مرحله در بسیاری از پروتکل‌های زیست‌شناسی مولکولی و آزمایش‌های تشخیصی است. اخیراً سیستم‌های میکروسیال به دلیل مزایای مرتبط با اتوماسیون، یکپارچه‌سازی و کوچک‌سازی، به ویژه در شرایط محدودیت منابع زیستی مورد توجه بسیار قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در این پروژه، میکروسیال گریز از مرکز با پلتفرم و تنظیمات جدید برای تخریب شیمیایی دیواره سلول ارائه شده است. سیستم‌های توسعه‌یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط کردن موثر واکنش‌دهنده‌های تخریب و نمونه‌های سلولی و همچنین کنترل دقیق سیال استفاده می‌کنند.

پارسا خاطرنشان کرد: ویژگی‌های خاص سیستم توسعه‌یافته “آزمایشگاه بر روی دیسک (Lab on a Disks)” با آب دیونیزه‌شده (DI) و گلبول‌های سفید خون انجام شد تا مناسب بودن سیستم‌های پیشنهادی از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران،نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report به چاپ رسیده است، راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور در توسعه پیشرفته‌ترین روش‌ها و پروتکل‌های زیست‌فناوری که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می‌باشد را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا