دانشنامه ایران‌شناسی استان‌ها تدوین می‌شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، نخستین همایش از سلسله همایش‌های ملی ایران‌شناسی استان‌ها با محوریت «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری» به صورت مجازی برگزار شد.

فرشید شریعتمداری ـ معاون اداری و مالی بنیاد ایران‌شناسی، ـ درباره تصویب طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی در بنیاد، گفت: موضوع همایش‌ها و پروژه‌های علمی و پژوهشی پس از تصویب آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای ـ رییس بنیاد ایرانشناسی ـ و هیأت امناء بنیاد، در معاونت پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته و اجرا می‌شود. «دانشنامه ایرانشناسی استان‌ها»، به عنوان یکی از پروژه‌های مطالعاتی مهم در این بنیاد نیز به سرانجام رسیده است که در این راستا برگزاری نخستین همایش ملی ایرانشناسی استان‌ها با محوریت «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری» از جمله دستاوردهای این پروژه ملی ارزشمند به شمار می‌آید.

دکتر محمد بهرام‌زاده ـ معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی و دبیر علمی همایش ـ نیز گفت: نخستین همایش ملی استانی بنیاد ایرانشناسی با محوریت «فرهنگ، هنر و آداب و رسوم»، به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داشت که بیش از ۱۲۰ عنوان مقاله به دبیرخانه آن ارسال شد و پس از ارزیابی علمی و داوری مقالات توسط اساتید دانشگاهی و هیأت‌داوران در حدود ۱۰۰ عنوان مقاله موردپذیرش دبیرخانه همایش قرار گرفت و در کتابچه‌ای مجزا با عنوان مجموعه چکیده مقالات منتشر شد. همچنین ۳۰ مقاله به عنوان مقالات برتر در کتاب گزیده مقالات همایش منتشر خواهد شد. مقالات پذیرش‌شده در پایگاه‌های علمی «سیویلیکا، ISC SID» نمایه خواهند شد.

او هدف اصلی از برگزاری این همایش را استخراج بهترین مقالات و تألیفات در قالب دانشنامه استانی برشمرد و افزود: بخش مهمی از تحولات ملی و فرااستانی که در کشور در دوره‌های مختلف تاریخی واقع شده، در این استان چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوسته و یا منشأ آن در این استان بوده است.

بهرام‌زاده اضافه کرد: از حیث دانش باستان‌شناختی یکی از کهن‌ترین استقرارهای انسانی که وابستگی مستقیم با رشته کوه زاگرس دارد، در این استان وجود دارد که قابل بررسی و مطالعه است. با برگزاری این همایش ملی شمار مناسبی از بهترین مقالات و تالیفات به دبیرخانه همایش ارسال شده است که این مقالات می‌توانند عینا و یا بعد از تلخیص در دانشنامه استانی ایرانشناسی استان چهارمحال و بختیاری قرار گیرند.

او با اشاره به ضرورت ادامه این همایش در استان‌های دیگر، اظهار کرد: بنیاد ایران‌شناسی بسیار علاقه‌مند است که این مجموعه دانش گسترده از هر استان را که در کشور وجود دارد در قالب همایش‌های ملی گردآوری کند و بتواند آنها را در مجلات منتشرشده با عنوان دانش مربوط به استان‌ها در حوزه مطالعات ایران‌شناسی، در اختیار عموم دانشمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دهد. این همایش در چهار بخش «جایگاه امروزی ایران در جهان»، «ایران فرهنگی»، «جهان ایرانی» و «ایرانیان» به ما امکان معرفی مطالعات ایرانشناسی را می‌دهد.

دکتر عباس قنبری عدیوی ـ سرپرست شعبه چهارمحال و بختیاری بنیاد ایران‌شناسی و دبیر اجرایی همایش ـ نیز با اشاره به ظرفیت‌های متعدد این استان یادآوری کرد: شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، با دوهزار و ۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین مرکز استان کشور شناخته می‌شود که بر این اساس استان چهارمحال و بختیاری را به عنوان بام ایران می‌شناسند. همچنین وجود منابع سرشار آب شیرین، این استان را دارای طلای سفید و روان معرفی کرده و ارتفاع بلند آن لقب همسایگی آفتاب را برایش به ارمغان آورده است. خاستگاه تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی سبب شده که از دیرباز این استان به وسیله پژوهشگران داخلی و خارجی در آثار نویسندگان کتاب‌ها و مقالات معرفی شود. همچنین این استان به سبب نقش‌آفرینی بزرگانش در حوزه مشروطیت و تاریخ صد ساله اخیر و حتی پیش از آن توانسته در نهضت‌های مردمی و فرهنگی جامعه نیز نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: استان چهار محال و بختیاری به سبب داشتن فرهیختگان و پژوهشگران معتبر در سطح ملی و بین‌المللی شهرت بسیاری دارد. همچنین دامداری، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی (به‌ویژه قالی‌بافی که شهرت جهانی دارد)، پرورش زنبور عسل و ماهیان سردآبی از ویژگی‌های این استان به شمار می‌آیند. از نظر تاریخی و باستان‌شناسی نیز این استان یکی از مهمترین مناطق مطالعه شده توسط پژوهشگران در حوزه زاگرس به عنوان یکی از خاستگاه‌های زندگی بشری است و زاگرس میانی با این استان و استان‌های همجوارش شناخته می‌شود. همچنین فرهنگ فولکلور، آداب و رسوم، ادبیات رسمی و مردمی این استان می‌تواند الهام‌بخش پژوهش فرهیختگان باشد.

 دکتر الله کرم نصیری ـ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری ـ برگزاری همایش ایران‌شناسی استان‌ها با تکیه بر تاریخ، فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری را حرکتی ارزشمند دانست و بیان کرد: آغاز چنین فعالیت‌هایی به تدوین دانشنامه‌های مختلف منجر خواهد شد و فرهنگ بومی و جلوه‌های تاریخ ایرانی – اسلامی را به نسل حاضر و آیندگان معرفی می‌کند که در نوع خود اقدامی ماندگار است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری در بخش گردشگری با وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلفی از جمله بافت طبیعی، تاریخی، عشایری و اجتماعی در تمام فصول سال، استان مورد هدف گردشگری داخلی و خارجی است و این ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در استان است.

در ادامه این همایش ملی، مقاله‌هایی با عنوان «معناکاوی لایه رفتاری باستان‌شناسی دین، با تمرکز بر شیرهای سنگی استان چهارمحال و بختیاری» از  دکتر علی اصغر نورورزی بلداجی، «دهقان سامانی سخنور داستان پرداز چهارمحال و بختیاری» از دکتر حمید رضایی، «بررسی مضامین مذهبی در نقاشی‌های امامزاده پیراحمد بنای از دوره قاجار» از دکتر معصومه طاهری دهکردی، «بررسی ویژگی قالی‌های دست‌باف عشایری» از  مریم قنبری عدیوی و «تحلیل نابرابری فضایی در برخورداری از مراتع جوامع عشایری استان چهارمحال و بختیاری»  از فرزاد محمودیان ارائه شد.

علاقه‌مندان برای دسترسی به محتوای علمی و پژوهشی همایش ملی ایران‌شناسی استان‌ها با محوریت «تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری» می‌توانند به آدرس تارنمای همایش: http://province.iranology.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا