بررسی علت‌های روانی و اجتماعی حمله پانیک

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، زهرا درویشی روانشناس بالینی در یادداشتی نوشت: هنگامی که شخص در شرایط خطر واقعی قرار می‌گیرد بازتاب‌های  مناسبی در برابر محرک‌های ترسناک و باز دارنده از خود نشان می‌دهد که این روند کاملا نرمال و قابل درک است، ولی گاهی از مواقع فرد بدون وجود عامل بیرونی احساس ترس و وحشت را به‌صورت متناوب و تکرار شونده درمکان‌های گوناگون تجربه می‌کند که در این موقعیت احتمالا دچارحمله پانیک “Panic Attack” شده است.

پس ازحمله وحشت‌زدگی ناشی از پانیک واکنش‌های فیزیکی و روانی غیر ارادی به‌منظور ایجاد امنیت و مراقبت از خود در بیمار نمایان می‌شود که هیچگونه دلیل بیرونی ندارد. براساس تحقیقات انجام گرفته و تجربه‌های مشترک میان بیماران پانیک، مواردی مانند ناملایمی‌های دوران کودکی درگیری و تنش‌های خانوادگی، آسیب‌های جنسی یا تجاوز، استرس‌های محیطی و اجتماعی، بیماری‌های جسمی، ویژگی‌های ژنتیکی و زیستی و.. از علت‌های مهم بروز و ادامه پیدا کردن بیماری پانیک است.

نشانه‌های حمله پانیک چیست؟

بیشتر بیماران پانیک به‌دلیل تجربه نشانه‌های جسمی به پزشک گوارش، قلب، ریه، و معاینات پاراکلینیکی روی می‌آورند و پس از طی کردن مسیری طولانی در نهایت با تشخیص این بیماری رو‌به‌رو می‌شوند.

ویژگی اصلی این بیماری انتظار تکرار خود به خود و خارج از کنترل فرد و بدون هشدار قبلی است.

این اختلال عموما در 20 تا 30 سالگی نمود پیدا می‌کند و زندگی عادی و عملکرد طبیعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برخی از شایع‌ترین نشانه‌های مشترک در افراد پانیک به شرح زیر است:

  • تپش قلب شدید و درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس و احساس خفگی
  • تعریق بیش ازحد و سراسیمگی
  • وحشت و ترس ناگهانی
  • لرزش دست و بدن
  • بی‌حسی و بی‌حالی
  • کم‌خوابی یا بی‌خوابی
  • ترس از دست دادن یا مرگ
  • ترس از جنون یا دیوانگی
  • گوش بزنگ بودن برای تکرار احساس وحشت
  • حالت تهوع و درد‌های گوارشی
  • وابستگی به دیگران و ترس از جدایی
  • تفکر خودزنی و خودکشی

روش‌های پیشگیری و درمان حمله پانیک

تا به حال راهکار دقیقی برای پیشگیری از ابتلا به‌ بیماری پانیک مشخص نشده است. اما چنانچه این بیماری تشخیص داده شود، مسیرهایی برای پیشگیری و درمان وجود دارد که تا حدود بسیاری موفقیت‌آمیز بوده است. از جمله راه‌های درمانی برای این اختلال مانند بسیاری از بیماری‌های روانی، درمان دارویی (با مراجعه و نظر روان‌پزشک) و درمان شناختی و رفتاری یا CBT که با آگاه نمودن بیمار در مورد باورهای غلط از عوامل ترسناک و استرس‌زا و جایگزین کردن باور‌های درست و مواجه کردن او با منابع وحشت، و عادی‌سازی فرد نسبت به محرک‌های ترسناک در کنترل و بهبود بخشیدن به بیمار کمک می‌کند. خواب کافی و تکنیک‌های آرمیدگی و مدیریت استرس، محیط خانوادگی آرام و پویا، ورزش منظم و همیشگی، تعامل اجتماعی و قرارگرفتن در جمع دوستان، گروه درمانی و مشارکت در درمان‌های حمایتی، جلوگیری از مصرف مواد مخدر و الکل، نیز ازجمله روش‌های مفید برای درمان، کوتاه کردن سیر بیماری و جلوگیری از شدت آن است.

سخن پایانی

در پی استرس و اضطراب بسیار زیادی که در بیماران پانیک دیده می‌شود و همینطور تلاش شخص برای جلوگیری از وقوع دوباره حملات، قرار گرفتن در یک حباب ایمن و مطمئن برای مواقع احساس خطر بهترین انتخاب و ترجیح شخصی ایشان است که منجر به مزمن شدن شرایط بیمار‌گونه می‌شود.

افراد متخصص و نزدیکان با دادن پیش‌آگهی و اطلاعات درست و توضیح این نکته که این بیماری و تکرارعلائم آن مدت زمان محدودی خواهد داشت و به خودی خود نمی‌تواند تاثیر کشندگی و مرگ‌‌آور داشته باشد وهمچنین پایبندی کامل به پروسه درمان، و توانمندسازی بیمار، ریسک جهش و احتمال بروز اختلال‌های وابسته مانند انواع فوبی، افسردگی و بیماری‌های روان تنی و.. که در اثر فول استرس یا شوک‌های وحشت آور پیش می‌آید را کنترل می‌کند.

زهرا درویشی- روانشناس بالینی

برای مشاهده مطالب بیشتر از زهرا درویشی اینجا را کلیک کنید.

فهرست منابع

– اتیکسون، ریتا ال، اتیکسون، ریچارد سی و همکاران(1386)، زمینه روان شناسی هیلگارد، چاپ هفتم، تهران: انتشارات رشد

– تحریریه افق سلامت، علائم و روش‌های درمان حمله پانیک چیست (1398/08/12)

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
زهرا درویشی
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا