نخستین شهرداری هوشمند در مشهد راه‌اندازی خواهد شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، محمدجواد رجائیان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: به منظور هوشمندسازی ارائه خدمات به شهروندان، در دو سال گذشته طرح شهرداری الکترونیک در پنج منطقه از مناطق مشهد به اجرا درآمد.

او افزود: در نتیجه، با توسعه زیرساخت‌ها و سخت‌افزار لازم، آزمودن نحوه ارتباط با شهروندان و نیز دستیابی به روش‌های بهینه پاسخگویی، مقدمات لازم فراهم شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: پس از تجربه دو ساله در این زمینه، با ارتقای فرایند‌ها و نگاهی تکاملی، شهرداری هوشمند مشهد به زودی آماده خدمت‌رسانی به همه شهروندان مشهد خواهد بود.

او در خصوص تفاوت شهرداری هوشمند و الکترونیک افزود: تفاوت این دو به جایگاه شاخص شهروند در شهرداری هوشمند بازمی‌گردد. در شهرداری الکترونیک، ابزار‌های الکترونیک برای امور مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما فرایند کار حاکمیتی است و شهروند نقش کلیدی در گردش کار ندارد؛ در صورتی که در یک شهرداری هوشمند، امور به صورت تعاملی و دوسویه دیده می‌شود و شهروندان نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با اشاره به تمرکز این طرح بر تسهیل فرایند‌های حوزه شهرسازی تاکید کرد: حدود ۹۰ درصد از امور در مناطق شهرداری، در حوزه شهرسازی است و لذا تمرکز ما در مراحل نخست پیاده‌سازی شهرداری هوشمند، بر همین حوزه است.

رجائیان با تشریح روند کار برای ارباب رجوع بیان کرد: پیش از این شهروندان می‌توانستند درخواست خود را به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه اینترنتی مربوطه ثبت کنند و سپس نتیجه را حضورا از دفاتر پیشخوان پیگیری نمایند. اما در شهرداری هوشمند تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها از طریق سامانه جدید قابل پیگیری است و در هیچ‌یک از مراحل کار نیازی به حضور فیزیکی شهروندان نخواهد بود.

او با تأکید بر نقش این سامانه در تسریع انجام امور و کاهش اتلاف وقت شهروندان تصریح کرد: ویژگی دیگر این فرایند این است که از درگیر ساختن غیرضروری شهروندان در روند اداری امور، پرهیز می‌کند؛ چراکه پس از ارائه درخواست اولیه توسط ارباب رجوع، یک «ناظر» برای هر پرونده تعیین می‌شود که وظیفه پیگیری و به سرانجام رساندن مراحل کار را بر عهده دارد. با این شیوه، مراحل لازم توسط شهرداری در بستر سامانه دنبال شده و دیگر نیازی به پیگیری افراد نیست. در نهایت نیز شهروندان می‌توانند در سامانه مربوطه از نتیجه کار مطلع شوند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تاکید کرد: شهرداری مشهد با تعریف پروژه شهرداری هوشمند، با ادغام فرآیندها، شهروندسپاری کامل خدمات، حذف واسطه‌های خدماتی و برقراری ارتباط سیستماتیک بین دستگاه‌های اجرایی و سامانه‌های عملیاتی، بستری پویا و روزآمد را در اختیار شهروندان قرار داده و گوی سبقت را از تمامی کلان شهر‌ها ربوده است. حذف عوامل انسانی و واسطه‌های خدماتی در پروسه پیشرفت درخواست شهروندی، در کنار ارتباط هوشمند سیستماتیک میان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های اطلاعاتی، علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی دو سوی این حلقه، مسیر‌های فسادخیز را نیز به شکل چشمگیری محدود کرده است.

رجائیان با اشاره به روند طی شده در این زمینه اظهار کرد: در سال ۹۸ دو منطقه ۸ و ۱۲ شهر مشهد برای نخستین بار در کشور به شهرداری الکترونیک مجهز شدند و در سال ۹۹ نیز سه منطقه ۱، ۱۰ و ۱۱ به این امکان دست یافتند که در نتیجه آن، شهروندان توانستند بدون مراجعه فیزیکی به شهرداری منطقه، درخواست‌ها و امور مورد نظر را از طریق بستر نرم‌افزاری فراهم‌شده پیگیری کنند. برای این منظور، افزون بر توسعه زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، چیدمان پرسنل تغییر کرد و در عین حال تسهیل‌گرانی نیز جهت راهنمایی شهروندان در این زمینه به کار گرفته شدند.

او افزود: با راه‌اندازی شهرداری هوشمند در ماه آینده، جهت تسهیل کار و راهنمایی شهروندان، تلفن‌های ۱۳۷ و ۳۱۲۹۱۵۱۳ نیز آماده پاسخگویی در این زمینه است و افراد را در خصوص نحوه استفاده از سامانه شهرداری هوشمند مشهد یاری خواهد کرد. همچنین شهروندان کماکان می‌توانند از مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز در فرایند ارائه و پیگیری درخواست‌های خود بهره ببرند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: تمهیدات فنی و تغییرات زیرساختی و نرم‌افزاری لازم در خصوص سامانه جدید انجام شده است و مطابق برنامه، شهرداری هوشمند مشهد، هشتم اردیبهشت ماه امسال، همزمان با سال‌روز ولادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) به عنوان نخستین نمونه جامع در این زمینه در کشور، آغاز به کار خواهد کرد. ارائه خدمات از این طریق، محدود به منطقه شهری خاصی نیست و همه شهروندان مشهد می‌توانند از آن ببرند. این طرح طی یک سال آینده تکمیل خواهد شد و حوزه‌های بیشتری از خدمات به شهروندان را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا