اسکار 2021 برندگان خود را شناخت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ویروس کرونا تاثیرات زیادی را روی صنعت سینما از جمله جوایز اسکار گذاشت و علاوه بر تغییرات در بخش قوانین، برگزاری اسکار ۲۰۲۱ حدود دو ماه به عقب افتاد. اما بالاخره امروز یکی از طولانی‌ترین مراسم اهدای جوایز سینمایی سال برگزار شد.

یکی از مهمترین تغییراتی که امسال در اسکار اعمال شد، برگزاری مراسم در دو سالن و همینطور ترکیب دو بخش ترکیب و تدوین صدا با یکدیگر بود که باعث کمتر شدن  تعداد شاخه‌های جوایز آکادمی  شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف اسکار ۲۰۲۱

بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۱
فیلم سرزمین آواره‌ها
این اثر، داستان زنی است که در پی ازدست‌دادن تمام داشته‌هایش، ناامید از جامعه‌ای که از او حمایت نمی‌کند، از غم و اندوه خود در گریز است. بخشی از این توصیف البته صحیح است؛ اما از سوی دیگر، فیلم «سرزمین آواره ها» داستان آمریکاییان بیشماری است که احساس می‌کنند در دنیای مدرن امروزی گم شده‌اند. افرادی که نمی‌دانند در زندگی چه‌کار باید کنند یا فردا چه چیزی انتظارشان را می‌کشد. «سرزمین آواره ها» پاسخی به اضطراب و آرامش نداشتن دنیا در سال ۲۰۲۰ است که در قالب زیبایی‌های کوچک هستی نشان داده شده است.
بهترین کارگردانی اسکار ۲۰۲۱
کلویی ژائو برای فیلم سرزمین آواره‌هاکلویی
ژائو تهیه‌کننده فیلم، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم اهل چین است که از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. او پیش از برنده شدن جایزه گلدن گلوب برای فیلم Nomadland جوایز مختلف سینمایی را درو کرده بود؛ بعنوان مثال چندی پیش او برندهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده بود.
بهترین بازیگر نقش اصلی مرد اسکار ۲۰۲۱
آنتونی هاپکینز برای فیلم پدر
هاپکینز تقریباً در هر صحنه فیلم پدر به عنوان آنتونی حضور جدی دارد، در واقع او یک مهندس سابقِ کاریزماتیک است که این روز‌ها دارای یک رفتار شیطنت آمیز جالب نیز شده است. در اوایل فیلم، مخاطب می‌فهمد که گرچه او سالها تنها و به طور مستقل زندگی کرده، اما روزنه زندگی 80 ساله او در حال پایان یافتن است؛ و او به طور فزاینده‌ای به دخترش آن (اولیویا كولمن) وابسته شده که این خود نشانه ضعف شخصی و بیماری او است. نتیجه این سبک روایت در فیلم پدر به همان اندازه که گمراه کننده و دلخراش است، جالب نیز به نظر می‌رسد.
بهترین بازیگر نقش اصلی زن اسکار ۲۰۲۱
فرانسیس مک دورمند برای فیلم سرزمین آواره‌ها
جدیدترین ساخته‌ی کلوئی ژائو به زندگی زنی بیوه به نام فرِن می‌پردازد که پس از ورشکستگی محل کار قبلی‌اش که در آن مشغول بوده و مرگ ناگهانی همسرش، حالا در کارخانه‌ی آمازون فعالیت دارد و در ون سفید رنگش زندگی می‌کند. او خانه‌ای ندارد و ترجیح می‌دهد خود را بی‌خانه معرفی کند تا بی‌خانمان. فرِن پس از مدتی تصمیم می‌گیرد برای چند روز از ایالت نوادا فاصله بگیرد و زندگی حلزونی‌اش را با افرادی تقسیم کند که در تریلرها زندگی می‌کنند و شب‌ها دور آتش جمع می‌شوند تا از خودشان بگویند یا در سکوت بکر کویر، از آسمان لذت ببرند. سرزمین آواره‌ها از لحاظ داستانی فیلم متوسطی است و می‌توانست بیش از این‌ها عمق داشته باشد و کمتر مستندگونه به نظر برسد. اما مک‌دورمند طبق معمول با بازی گیرا و اجرای بی‌نقصش سطح فیلم را تا حد قابل قبولی بالا می‌برد. شخصیت فرِن ترکیب جالب‌ توجهی را از نقش‌های پیشین مک‌دورمند ارائه می‌دهد.
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار ۲۰۲۱
دنیل کالویا برای فیلم یهودا و مسیح سیاه پوست
دنیل کالویا در نقش فرد همپتون، رهبری است که یاران خود را، به تندترین رفتار با پلیس، تشویق می‌کند «همه خوک‌ها را بکشید». آرمانش برابری است و حتی کمک‌های خیرانه پولدارها را، نمایشی لوس و متظاهرانه می‌خواند. اما او واقعا تندروست و می‌تواند خطرناک باشد. آن‌چه که میان همپتون و ویلیام در فیلم می‌گذرد، تماشایی است.در طول فیلم، همپتون هرگز نمی‌فهمد که ویلیام دارد خیانت می‌کند و گزارشش را به پلیس می‌دهد. این راز ویلیام است که فقط تماشاگر می‌داند. بازیِ لاکیت استنفیلد، در نمایش این تضاد درونی و بیرونی ویلیام، موفق است. 
بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۱
یون یو جونگ برای فیلم میناری
یون یو جونگ (Yuh Jung Youn) بازیگر اهل کره جنوبی متولد 1947 است. او در فیلم های «خدمتکار» و «کلید قلب» بازی کرده است.خانم یون، نخستین کره‌ای است که توانسته اسکار بازیگری را کسب کند.
بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی اسکار ۲۰۲۱
فیلم پدر
داستان فیلم «The Father» این گونه است که یک مرد با افزایش سن از همه کمک‌های دخترش امتناع می‌ورزد. اما همانطور که سعی می‌کند شرایط متغیر خود را درک کند، شروع به شک به عزیزان، ذهن خودش و حتی تار و پود واقعیت خود می‌کند؛ و این دستمایه یک فیلم 97 دقیقه‌ای جالب می‌شود.این اثر دراماتیک، داستان شخصِ آنتونی (آنتونی هاپکینز) است، یک آقای نجیب و سالخورده که در یک آپارتمان زندگی می‌کند و گاه به گاه با دخترش آن (اولیویا کلمن) نیز دیدار می‌کند. 
بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار ۲۰۲۱
فیلم زن جوان نوید دهنده
زن جوان نویددهنده یک درام هجو آمیز با مفهوم بالا است که باید باور کرد حرفی برای زدن دارد. کارگردان امرالد فنل، با این فیلم موضوعی سنگین را به شکلی کاملاً شیک و جذاب همراه با شوخ طبعی سیاه و سفید به درون خانه‌های مردم می‌برد. به بیان ساده‌تر، این نحوه انجام کار او با مضمون اثر است که فیلم را قابل بررسی و تعقل کرده است. اساساً زیر ژانر روایت‌های تجاوز جنسی و انتقام‌محور شبیه به فیلم زن جوان نویددهنده، در دهه 1970، با ترکیبی از آتش فمینیستی موج دوم و ظهور فیلم‌های استثماری، برجسته شد.
بهترین فیلم بین المللی (خارجی زبان) اسکار ۲۰۲۱
فیلم یک دور دیگر
قصه فیلم درباره معلمی به نام مارتین ( مدس میکلسن ) است که دچار بحران میانسالی شده و وضعیت روحی چندان رضایت بخشی ندارد. در این شرایط او به همراه دوستانش به راه حلی برای غلبه بر وضعیت دست پیدا می کند و آن نوشیدن الکل به مقداری مشخص در طول روز است! اما این تصمیم تبعاتی دارد و…وینتربرگ(کارگردان) « یک دور دیگر » را به روح دخترش تقدیم کرده و سکانس های کلاس را در همان مدرسه ای ضبط کرده که دخترش در آنجا درس می خوانده و کسانی که در کلاس درس حضور دارند نیز همکلاسی های ایدا هستند.
بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۱
انیمیشن روح
داستان فیلم Soul با معلم موسیقی سرخورده‌ای آغاز می‌شود که در تحقق اهداف و آرزوهایش شکست خورده و به جای تبدیل به ستاره‌ی جاز شدن حالا مسئول تربیت تعدادی بچه‌ی بی‌استعداد و بی‌علاقه به موسیقی است. در ابتدا به نظر می‌رسد که ما روایتی از تلاش یک مردِ سیاه پوست برای رسیدن به آرزویش را شاهد هستیم. خیلی زود اما مسیر داستان عوض می‌شود و منظره‌ی تازه‌ای پیش رویمان گسترده می‌شود؛ جهان پس از زندگی. بزرگترین دستاورد فیلم Soul را می‌توان یک نمایش تماشایی از جهان پس از مرگ دانست. استفاده از داستان‌های فولکلور مذهبی و مفاهیم کتاب‌های آسمانی جوری در داستان گنجانده و اجرا شده‌اند که تصاویر فیلم روح را می‌شود جدی‌ترین تلاش برای نمایش زندگی پس از مرگ دانست.
بهترین انیمیشن کوتاه اسکار ۲۰۲۱
انیمیشن کوتاه هر اتفاقی بیفتد تو را دوست دارم
12 دقیقه فیلم کوتاه که به‌صورت انیمیشن دوبعدی، بدون رنگ (با در نظر گرفتن استثناهایی) و بدون کلام (با در نظر گرفتن استثنا) در شرح بی‌معنی بودن رخدادهای زندگی ساخته شده شما را متأثر می‌کند. نقاشی‌های آبرنگ وار فیلم از حادثه‌ی تیراندازی در دبیرستان Marjory Stoneman Douglas شهر parkland فلوریدا در سال 2018 که طی آن 17 نفر با یک اسلحه‌ی نیمه اتوماتیک کشته شدند الهام گرفته است.
بهترین مستند بلند اسکار ۲۰۲۱
مستند معلم اختاپوسی من
در واقع فیلم «معلم من اختاپوس» روایتگر زندگی کریگ فاستر است که برای رهایی از بند قالب‌های تکراری زندگی و زیست خود، به سراغ دریای پهناور می‌رود یا بهتر بگوییم به سراغ اقیانوس می‌رود؛ اقیانوسی که برای او منبع الهامی درباره طبیعت و به قول خودش مانند «جنگلی معلق در زیر آب» است.این جست و جو او را وادار به کاوش درباره جانداران می‌کند، جاندارانی که هر کدام زندگی شگفت‌انگیز و طبیعتی منحصر به فرد دارند و این منحصر به فرد بودن در اعماق اقیانوس‌ها جذاب‌تر و کمتر دیده شده‌تر از روی زمین خاکی است.
بهترین مستند کوتاه اسکار ۲۰۲۱
مستند کوتاه کولت
بهترین طراحی لباس اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین طراحی لباس به فیلم بلک باتم ما رینی اهدا شد
داستان «بلک باتم ما رینی» در یک استودیوی ضبط موسیقی آغاز می‌شود، جایی که «ما رینی»(وایولا دیویس)‌ قرار است اجرا داشته باشد. اعضای گروه نوازندگان او یعنی «کاتلر»(کولمن دومینگو)، «اسلو درگ»(مایکل پاتس)، «تولدو»(گلین ترمن) و «لوی»(چادویک بوزمن) که در انتظار مادر سبک بلوز هستند، به مباحثه‌ای دوستانه می‌پردازند که به شکلی تاریک پایان می‌یابد. «لوی» نوازنده‌ی ترومپت با سبکی پیشرو که یک شورشی بااستعداد است، پرده از رازی درباره‌ی گذشته‌اش برمی‌دارد که نگاه وی به خدا و انسانیت را تغییر داده است. جدال او و «کاتلر» بر سر حرفهای «لوی» درباره‌ی مذهب بالا می‌گیرد و اینجاست که ناپایداری روانی «لوی» مشخص می‌شود. در همین حین مدیر برنامه‌های «ما رینی» و یک تهیه‌کننده‌ی موسیقی از «ما رینی» می‌خواهند تا حق پخش آثارش را واگذار کند. 
بهترین موسیقی متن اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین موسیقی متن به انیمیشن روح اهدا شد
Pete Docter، کارگردان انیمیشن Soul و مدیر ارشد خلاقیت Pixar، درباره این فیلم می‌گوید:ما برای بیشتر فیلم‌های Pixar از موسیقی‌های کلاسیک و ارکسترهای بزرگ هالیوودی استفاده می‌کردیم. [اما] در انیمیشن Soul چیز متفاوتی درباره داستانش وجود داشت و حس آن چیز متفاوتی می‌طلبید.
بهترین صدابرداری اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین صدابرداری به فیلم آوای متال اهدا شد
دو عاشق موسیقی در یک گروه متال، بنام لو و روبن. روزی روبن صدای وزوز گوشش تداوم پیدا می‌کند. سپس متوجه می‌شود که به سختی می‌تواند چیزی را بشنود. هنگام انجام آزمایشات به او گفته می‌شود که هرگز شنوایی خود را به دست نمی‌آورد و تقریباً ناشنوا است.
بهترین تدوین اسکار ۲۰۲۱ 
اسکار بهترین تدوین به فیلم آوای متال اهدا شد
تصمیم فیلمساز برای زیرنویس نکردن گفتگوهای بین ناشنوایان و کلوزآپ‌های فراوان روبن بر جدا اُفتادگی او و ما با ساکنان دنیای پیرامونش تاکید می‌کنند؛ فیلمساز اجازه می‌دهد سکانس‌‌هایش بدون اینکه دقیقا از محتوای آن‌ها خبر داشته باشیم برای مدت قابل‌توجه‌ای ادامه پیدا کنند. کلوزآپ‌هایی که دیگران را خارج از فوکوس، در پس‌زمینه‌ی مات و کدر چهره‌ی روبن به تصویر می‌کشند، خبر از شکاف ارتباطی وسیعی بین او و دیگران می‌دهند.
بهترین جلوه های بصری اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین جلوه های بصری به فیلم انگاشته اهدا شد
خلاصه داستان فیلم «تنت» را شاید تا به حال بارها خوانده باشید: «یک مأمور مخفی برای جلوگیری از آغاز جنگ جهانی سوم درگیر ماجرایی خطرناک و وابسته به زمان می‌شود.» نقش ابرقهرمان داستان که جاسوس سازمان CIA است را جان دیوید واشنگتن بازی می‌کند؛ او وارد بازی پیچیده‌ای با یک دلال اسلحه به نام آندری ساتور (با نقش‌آفرینی کنت برانا) شده و سازمانی مرموز به نام «تنت» به او کمک می‌کند.
بهترین طراحی صحنه اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین طراحی صحنه به فیلم منک اهدا شد
«منک» درباره‌ی هالیوود قدیم و جذابیت‌ها، ضعف‌ها، سلسله مراتب، فساد و شکوه آن است. در سکانس افتتاحیه‌ی فیلم، دهه 30 میلادی در آمریکا را می‌بینیم که تعدادی ماشین در جاده‌ای در شهرستان کالیفرنیا حرکت می‌کنند. در همان ابتدا تصویرپردازی سیاه و سفید «اریک مسراشمیت» توجه را به خود جلب می‌کند. ماشین‌ها به مراتع ورده شمالی می‌رسند جایی که قرار است «منکیویچ»(گری اولدمن) دائم‌الخمر و بداخلاق در طول اقامت 12 هفته‌ای در آنجا، فیلمنامه‌ی «همشهری کین» را کامل کند. فیلمنامه‌ای که بهترین فیلم تاریخ سینما را می‌سازد. «منکیویچ» که همه او را با اسم «منک» می‌شناسند، یک روزنامه‌نگار سابق و منتقد اهل نیویورک است که در مجمع الگونکین برای خود جایگاهی ساخته است. جوری که «گری اولدمن» نقش او را به عنوان یک انسان مبتلا به یک اگومانیای دلپذیر ایفا می‌کند، بذ‌له‌گویی بخش مهمی از شخصیت اوست.
بهترین فیلمبرداری اسکار ۲۰۲۱
اسکار بهترین فیلمبرداری به فیلم منک اهدا شد
در فیلم «منک»، حتی تاریکی نیز دارای درخشندگی زیبایی است. نقش‌آفرینی‌ها دقیق،‌بامزه و باورپذیرند. برخی از بازیگران نقش‌آفرینی ماندگاری از خود بجای گذاشته‌اند که اصلی‌ترین آنها «آماندا سایفرد» در نقش «ماریون دیویس» است. او نقش زنی را بازی می‌کند که «منکیویچ» کاراکتر «سوزان الکساندر کین» را از شخصیت او الهام گرفته است. «چارلز دنس» نیز در نقش «ویلیام رندولف هرست» موفق شده است تا انسانی با شخصیت شیطانی را به شکلی بسیار باورپذیر به تصویر بکشد. هر چه بیشتر از فیلم می‌گذرد ما بیشتر با «همشهری کین» درگیر می‌شویم و این نه فقط به دلیل ارتباط «منک» با «ویویس» و «هرست» بلکه بخاطر سیاست‌های فیلمسازی هالیوود، ایده‌آل‌گرایی در برابر قدرت و دائم‌الخمر بودن «منکیویچ» است.
بهترین آرایش مو و چهره پردازی اسکار ۲۰۲۱

فیلم بلک باتم ما رینی

بهترین آهنگ اورجینال اسکار ۲۰۲۱

مبارزه برای تو (یهودا و مسیح سیاه پوست)

بهترین فیلم کوتاه اسکار ۲۰۲۱

غریبه‌های دور دست

جایزه بشر دوستانه ژان هرشولت اسکار ۲۰۲۱

تایلر پری

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا