انتخاب زیلو میبد به عنوان پایلوت مدیریت نشانه جغرافیایی صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: زیلوی میبد از سوی پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس به‌ عنوان پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در بخش صنایع‌دستی انتخاب شد.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، پویا محمودیان روز (دوشنبه) درباره پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس، گفت: پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم‌اندیشی با مسئولان ایرانی، زیلوی میبد را که قبلا به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) بر اساس موافقت‌نامه لیسبون به ثبت بین‌المللی رسیده بود، به‌ عنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش پروژه در بخش صنایع‌دستی انتخاب کرده است. این نشانه جغرافیایی از کمک‌ها و حمایت‌های فنی پروژه برای مدیریت و تجاری‌سازی برخوردار خواهد شد.

محمودیان اضافه کرد: از دلایل انتخاب این محصول،  فعالیت نتیجه‌بخش صنعتگران این بخش از سال ۲۰۱۸ بوده است، همچنین موفقیت بسیاری که زیلوی میبد در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه به ویژه عراق داشته از دیگر دلایل این انتخاب است.

محمودیان نقش مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت و املاک کشور را در اجرایی شدن این پروژه، نمونه‌ای از یک همکاری سازنده خواند و از همه دست‌اندرکاران در این خصوص تشکر کرد.

استفاده از مزایای پروژه برای دو سال

مونا کنعانیان، نماینده پروژه در ایران نیز در این مورد گفت: زیلوی میبد به مدت دو سال از کمک‌های فنی پروژه در قالب برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی و تبادل تجربه با متخصصان مجرب سوئیسی و بین‌المللی در زمینه بهبود و ارتقای زنجیره ارزش نشانه جغرافیایی بهره‌مند خواهد شد.

او افزود: زیلوی میبد به‌عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان به‌منظور بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت‌پذیری،  تجاری‌سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

ایران تاکنون موفق به ثبت ۹ محصول صنایع‌دستی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سطح بین‌المللی شده و تلاش برای بهره‌مندی سایر نشان‌های جغرافیایی در حوزه صنایع‌دستی از  این خدمات در دستور کار معاونت صنایع‌دستی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا