قدرت تجزيه و تحليل و داشتن صبر و تحمل، لازمه توليد علم در علوم انسانى

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری به نقل از آنا، محمدعلی نژادیان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بعضى افراد فكر مى كنند، صرفا با مطالعه مى‌توانند بعد از مدتى به قدرت تجزيه و تحليل مجهز شوند، در صورتى كه براى رسيدن به اين هدف مطالعه لازم است، اما كافى نيست. در واقع يكى از پيش نيازهاى مهم و اساسى براى كسب اين قدرت تدبر و تامل است.

وی عنوان کرد: فردى كه در مسير توليد علم مى‌خواهد قدم بردارد را محقق و پژوهشگر می‌نامند. اما هر كسى نمى‌تواند محقق شود. زيرا تحقيق شرايطى دارد و اگر يكسرى موارد رعايت نشود، فرد نمى‌تواند به حق و حقيقت برسد. قبلا عرض كردم كه صبر و تحمل لازمه تحقيق است، اما موارد مهم ديگرى نيز براى محقق شدن نياز است.

نژادیان افزود: فردى كه تاييد ديگران براى او خيلى مهم باشد و بدتر از همه اينكه به دنبال تاييد ديگران باشد، هيچ وقت نمى‌تواند محقق به معناى واقعى شود. زيرا با هر انتقاد و عكس العملى تغيير مسير مى‌دهد.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: يك محقق بايد با ذهن خالى به موضوع تحقيق ورود پيدا كند. يعنى در ابتدا بدون هيچ تعصب و قضاوت اوليه ای، فرضيه ها و نظريه ها را گوش كرده يا مطالعه كند و بعد كه به طور كامل آن را درك كرد، با داده ها و اطلاعات قبلى خود بسنجد و نتيجه گيرى كند. از اين رو، هرگونه پافشارى و اصرار به تاييد دانش خود عين جهل بوده و مانع تحقيق درست است.

نژادیان بیان کرد: نكته قابل توجه اين است كه معمولا دانش و آگاهی‌های هر فرد براى وى به صورت هويت در مى‌آید و بسيار براى او ارزشمند است به همين دليل وقتى به كسى گفته می‌شود تو نمی‌دانی يا دانش تو  غلط است، ممکن است عصبانى شود. پس فردى كه مى‌خواهد وارد حوزه تحقيق شود، اول بايد با اين موضوع كنار بيايد كه شايد علم و دانش وى ناقص است و به جاى تعصب بايد انعطاف پذير باشد.

وی در پایان گفت: در نهايت يك محقق نبايد سطحى نگر باشد و از همه ابعاد بايد موضوع تحقيق را بررسى كند و حتى ممكن است، نياز به تحقيق در علوم مختلف نيز داشته باشد و به همين دليل هميشه تاكيد بر صبر و تحمل در اين مسير امری ضروری است.

لازمه داشتن صبر و تحمل برای نوشتن کتاب و انجام تحقیق

محمدعلى نژاديان در پاسخ به اینکه چگونه کتاب بنویسیم اظهار کرد: وقتى تصميم می‌گيريم كه يك كار جديدى انجام دهيم، مثلا كتاب بنويسيم يا يك سايت براى خودمان راه‌اندازی كنيم و آن هم بدون هيچ تجربه و آموزشى، نباید نگران بود و فقط كافى است كه چند نكته را مدنظر قرار دهيم.

وی افزود: اول اين كه در هر كار جديدى به يك نقطه مى‌رسيم كه نقطه سرنوشت‌ساز است. آنجا با كلى سوال و ابهام مواجه مى‌شويم، خستگى و كلافه شدن بر ما چيره مى‌شود و مهم‌ترين چيزى كه می‌تواند باعث شود ما از اين مرحله سخت عبور كنيم اين است كه آن كار را دوست داشته باشيم و بدانيم براى چه انجامش می‌دهيم.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرديس بیان کرد: در شروع هر كارى ما هر از گاهى  مکث می‌کنیم، خودمان را قضاوت کرده و نگران قضاوت‌های ديگران می‌شويم، انواع و اقسام افكار منفى ممكن است در ذهن ما خطور كند. اما، در اين مرحله بايد به اين جمله معروف فكر و عمل كنيم: قبل از آن كه ديگران به ما  «نه» بگويند، نبايد ما به خود  «نه» بگوييم.

نژادیان ادامه داد: هر كارى مستلزم وقت گذاشتن است. قطعا براى اين كه به دستاوردهاى مهم برسيم، نياز داريم كه از يكسرى سرگرمی و لذت‌هایی كه به آن عادت كرده‌ايم، بگذريم. اين هم يك مرحله سخت است، مخصوصا اوايل كه می‌خواهيم وارد حوزه انديشه و فعاليت‌های فكرى شويم بايد از آن عبور كنيم.

وی گفت: البته اگر بخواهيم كتاب بنويسيم كه فقط رزومه پر كنيم و کاری انجام داده باشیم، یا برای دیده شدن این کار را انجام دهیم قطعا موفقيت واقعى حاصل نخواهد شد و فقط خود را فريب داده‌ايم.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرديس تصریح کرد: قبل از تالیف كتاب، اول بايد در آن موضوعى كه می‌خواهيم بنويسيم، پژوهش انجام داده و اطلاعات لازم را کسب کنیم، به تحقيقات خود ادامه دهیم و صبور باشيم ولى اگر صرفا بخواهيم بنويسيم، هيچ وقت قدرت تجزيه و تحليل در علوم انسانى و موضوعات مختلف را پيدا نمى كنيم. قبل از انجام پروژه‌های علمی بايد اين اصل را بپذيريم كه برای به‌ثمر رسیدن تحقيق و پژوهش صبر باید داشته باشیم.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا