احیای صنایع دستی منسوخ شده زنجان از طریق ظرفیت استاد کاران قدیمی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: رشته‌های منسوخ‌شده جاجیم پنبه‌ای، پرده بافی و مینای ملیله در این استان با بهره گیری از ظرفیت استادکاران قدیمی احیا می شوند.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، الناز خدایی فرد روز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به تعدد رشته‌های صنایع‌دستی در سطح استان، سه رشته منسوخ‌شده در این مقطع شناسایی شده است، افزود: احیا و معرفی این هنرها که در حال منسوخ شدن هستند بسیار ضروری است و این برنامه در دستور کار معاونت صنایع‌دستی استان قرارگرفته است.

وی ادامه داد: آموزش مجدد رشته‌­های جاجیم پنبه‌ای و پرده بافی توسط استادکاران مسن اجرا می‌شود زیرا نسل جدید از وجود چنین هنرهایی بی‌اطلاع هستند.

خدایی فرد گفت: افرادی که شناسایی و صلاحیت و تبحر آنان مورد تأیید قرار گیرد می‌توانند از حمایت‌ها، دریافت مجوز، دریافت تسهیلات کم‌بهره به‌منظور احیا و تولید صنایع‌دستی استفاده کنند.

وی افزود: با آموزش و مستندسازی می‌توان نحوه‌ اجرای این رشته‌های اصیل و ریشه‌دار را به نسل جوان علاقه‌مند انتقال داد تا حداقل به فراموشی سپرده نشوند.

ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی عمده و بومی استان زنجان بشمار می روند.

گفتنی است سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا