نامزدهای ایرانی جایزه آسترید لیندگرن 2022

شورای کتاب کودک برای دومین دور متوالی «جمشید خانیان» را در بخش نویسندگان و «عبدالحکیم بهار» را در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) معرفی کرد.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، شورای کتاب کودک به عنوان یکی از چهار نهاد ایرانی معرفی‌کننده نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۲، نامزدهای مورد نظر خود را به این شرح معرفی کرد:

«جمشید خانیان» به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار در روند شکل‌گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، احترام به دیگری، دوستی، عشق، پرداختن به مسائل و بحران‌های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ، مهاجرت، تنهایی، مرگ، هویت، ارتباط بین نسل‌ها، زندگی شهری، توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری و عدم نگاه تعلیمی و تربیتی به‌عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه آسترید لیندگرن معرفی شد.


در بخش ترویج خواندن نیز «عبدالحکیم بهار» به دلیل سال‌ها فعالیت مستمر، خستگی‌ناپذیر و خودجوش در زمینه ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده از  جمله منطقه صفر مرزی، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه، راه‌اندازی شبکه‌ مروجان در ۷۰ روستا باهدف فعال کردن کتابخانه و کتابخوانی، و تبدیل شبکه‌ مروجان روستایی به پایگاه کمک‌رسانی به مردم در دوران خسارت‌های پس از سیل نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده شده است. جایزه نقدی آلما به مقدار پنج میلیون کرون سوئد، به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات – پس از جایزه هانس کریستین اندرسن – در جهان مطرح است.

جایزه آلما یک جایزه ادبی است که نه‌تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند.

این جایزه سالانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و … صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

در حال حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

همچنین فریدون عموزاده‌‏ خلیلی (نویسنده) و شهلا افتخاری (مروج کتاب و کتابخوانی) به‌عنوان نامزدهای ایرانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا