هدف طرح توسعه ملی مشاغل خانگی چیست؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقی‌شناسی، مشاغل خانگی، آن بخش از مشاغلی هستند که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی با حداقل سرمایه و بدون نیاز به فضایی خاص امکان پذیر است. این گونه مشاغل به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیار موثر بوده و کشورهایی که برنامه‌هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته‌اند، به نتایج موفقیت آمیزی نیز رسیده‌اند که ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می‌سازد.

البته اخیراً موضوع توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک امر مهم در اشتغال کشور در دستور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و دراین زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است که از اهم آنها می‌توان به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد.

پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار

«محمد زارع» دبیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر بر طرح توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی به تصویب رسید و به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیل‌گر نسبت به این طرح اقدام می‌کند.

وی افزود: موضوعات شناسایی، توانمندسازی اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار مد نظر این طرح است.

زارع خاطرنشان کرد: این طرح در سه فاز «مطالعه، بررسی و شناسایی و اولویت بندی مزیت های استانی»، «آموزش و توانمندسازی متقاضیان» و در نهایت «اتصال به بازار» انجام خواهد شد.

وی با بیان این که مشکل مشاغل خانگی با تسهیلات بانکی حل نمی‌شود، عنوان کرد: اجرای مشاغل خانگی بر اساس الگوهای گذشته با مشکلات و موانع زیادی نظیر کم توجهی به توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، اتصال به بازار، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، هدفمندی حمایت‌ها همراه بود که در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی سعی شده بسیاری از این موانع رفع شود.

شرایط ثبت‌نام در طرح توسعه مشاغل خانگی

دبیر اجرایی طرح در استان با بیان این که برای ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی اصلاً نیازی به داشتن مدرک تحصیلی یا مهارت خاصی نیست، گفت: دارا بودن حداقل سن 18 سال، بومی استان بودن، فارغ از اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی از شرایط ثبت نام این طرح است، البته ثبت‌نام برای افرادی که بیمه خویش‌فرما دارند نیز منعی ندارد.

زارع با بیان این که ثبت نام این طرح از ششم شهریور آغاز شده و با توجه به سهمیه 1800 نفری استان یزد تاکنون 1400 نفر ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: متقاضیانی که تمایل دارند در این طرح ثبت نام کنند می‌توانند با انتخاب یکی از اولویت‌های شغلی به سامانه inhb.ir یا سایت سازمان جهاددانشگاهی استان یزد مراجعه و از آموزش رایگان نیز بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: این طرح در نظر دارد با استفاده از شبکه‌ای از کارشناسان، مشاوران و تسهیل‌گران در سراسر کشور و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تمامی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

 توانمند سازی مشاغل خانگی از آموزش تا بازار کار

زارع همچنین ابراز کرد: در یزد مشاغلی چون خیاطی، سازنده زیورآلات سنتی، بافت تابلو فرش، بسته بندی و فرآوری، طراح دکوراسیون داخلی متقاضیان بیشتری دارد، در حالی که مشاغل جدیدی هم مانند انیماتور، ویرایشگر متون، تایپیست، مترجم، برنامه نویسی، برای اشتغال خانگی به ویژه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: متقاضیان زمان ارزیابی، دسته بندی می‌شوند و هر فرد بر اساس توانمندی،‌آموزش، مشاوره و خدمات دریافت می کند.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا