تصویب کلیات سند ملی ازدواج دانشگاهیان

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، جلسه ۳۵۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه بر این موضوع تأکید شد که ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان تشکیل شود و ذیل آن فرهنگ‌سازی و موانع ازدواج دانشجویی مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، این جلسه پیرامون بررسی پیش‌نویس سند ملی ازدواج دانشگاهیان برگزار شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با بیان اینکه بین تشکیل ستاد ملی ازدواج و یا تهیه سند آن تفاوت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: اگر ستاد تشکیل بشود باید یک جمعی برای اجرا گرد هم آیند و اگر سند باشد باید یک مجری تعیین گردد.

غلامی ادامه داد: ضرورت دارد که نهادهای پشتیبان در ذیل ستاد تعریف و دخیل شوند و این مسئله برای آنها تبیین شود که حضور آنها در ستاد به عنوان پشتیبان است و شاید لازم باشد که جلسه مجزایی با حضور این افراد و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای پشتیبان تشکیل شود. این نهادهای پشتیبان از لحاظ مشارکت در این امر می‌بایست در مصوبات بودجه‌ای خود، ردیفی به عنوان کمک به ستاد ازدواج دانشگاهیان در نظر بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی با قدردانی از همه دلسوزان و فعالان عرصه ازدواج دانشجویی، اظهار کرد: موضوع ازدواج مهم و دغدغه بسیاری از دلسوزان جامعه است. طبق آمارهای جدید جمعیتی، تعداد افراد در رده سنی زیر ۱۵ سال، از ۴۵ درصد در گذشته، اکنون به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: آمارهای ورود به زندگی در میان جوانان مجرد، نشان دهنده آن است که باید در زمینه ازدواج کاری انجام شود. برگزاری بیست و چهار دوره ازدواج دانشجویی که با مشارکت و زحمات دستگاه‌های آموزش عالی و با تأکید بر این موضوع که نهاد نقش پیگیر و هماهنگ‌کننده داشته با موفقیت همراه بوده است. در بررسی آمارهای مربوط به طلاق در کشور، بهترین فرم ازدواج را مدل ازدواج دانشجویی داشته است، چرا که ۵.۸ درصد طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی وجود داشته و این پایین‌ترین میزان طلاق در بین تمامی انواع ازدواج بوده است.

به گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی ازدواج دانشجویی را به عنوان مدل موفق ازدواج معرفی کرده است و تلاش داشته از دایره ترویجی در این حیطه به دایره حمایتی و عملیاتی حرکت کند. پیرو چنین رویکردی، این مسیر در تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان و تهیه پیش‌نویس سند ملی ازدواج طی شده و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، پیشنهادهایی مطرح شد.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف بودجه‌های متعددی در موضوع بودجه ازدواج دارند که لازم است یک هم‌افزایی در این بودجه‌ها اتفاق بیفتد و تا دامنه تأثیر آن بیشتر باشد، گفت: پیشنهاد می‌شود از بین هر کدام از دستگاه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور، وزارتین علوم و بهداشت، یک عضو با انتخاب خود دستگاه‌ها، به ستاد معرفی شود. همچنین لازم است ردیف بودجه تثبیت شده‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد تعریف و تبیین گردد.

بر اساس این گزارش، در پایان کلیات سند ملی ازدواج دانشگاهیان تصویب و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات پیشنهادی اعضا، سند مذکور به عنوان سند اجرایی سازی راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا