سیمرغ طلایی جشنواره جهانی فیلم فجر به نور طبیعی رسید

مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور مجازی شرکت‌کنندگان و برگزیدگان در پردیس چارسو با اهدای سیمرغ طلایی بهترین فیلم به «نور طبیعی» برگزار شد.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مراسم مجازی اعلام برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اجرای امیر اسفندیاری معاون دبیر و رییس دبیرخانه مرکزی امروز (چهارشنبه، ۱۲ خرداد) آغاز شد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ ۳۰۰ اکران با ۱۰ هزار تماشاگر

در ابتدای این مراسم اسفندیاری از محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت کرد و او درباره برگزاری جشنواره، گفت: پیش از هر چیز مایلم از همه کسانی که برنامه اعلام برگزیدگان سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم را می‌بینند، تشکر کنم. همانطورکه می‌دانید سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا جشنواره ما برگزار نشد. در یکسال گذشته تجارب خوبی در برگزاری جشنواره‌های جهانی کسب شد که ما هم در بخشی از آن سهیم بودیم. 

وی ادامه داد: این تجارب مهم باعث شد امسال بتوانیم جشنواره را به شکل دوگانه برگزارکنیم. بخشی از جشنواره به شکل مجازی و بخشی هم فیزیکی. امسال بازارفیلم جشنواره ما به شکل مجازی و با حضور تعداد قابل توجهی از صاحبان فیلم‌های ایرانی و مدیران جشنواره‌های بین‌المللی و خریداران تشکیل شد که براساس گزارش‌ها تعداد زیادی قرارملاقات در فضای مجازی شکل گرفت.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در بخش نمایش فیلم‌ها که به شکل حضوری برگزار شد هم ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از۳۰۰ نمایش در طول برگزاری جشنواره با حضور حدود ۱۰ هزار تماشاگر فیلم‌های بخش‌های مختلف اکران شد. این تجربه که چطور می‌توان با تمام محدودیت‌های این دوران به برگزاری جشنواره به‌عنوان بخشی مهم از زیست‌بوم سینما پرداخت مهم و گرانقدر است.

وی ادامه داد: حتماً در جریان هستید از همین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با ثبت در فیاپف به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم رقابتی وارد مسیرجدیدی شد. مسیری که می‌تواند به گسترش سینمای ایران و منطقه هم کمک کند. اهمیت وجود جشنواره معتبر و بازار فیلم در منطقه‌ای که هستیم برای بسیاری فیلمسازان و پخش‌کنندگان بین‌المللی روشن است و بر همین مبنا باید برگسترش فضای این جشنواره اصرارداشته باشیم.

عسگرپور خاطرنشان کرد: امیدوارم برای سال آینده بتوانیم جشنواره‌ای پربار با حضور میهمانان زیاد از سراسر جهان برگزار کنیم.

جایزه بخش نتپک

در ادامه ایتالو اسپینلی، ان دمی ژِروه و فرهاد توحیدی به‌عنوان داوران بخش نتپک معرفی شدند.

جایزه این بخش به میجر به کارگردانی احسان عبدی‌پور اهدا شد.

جایزه بخش فیپرشی

در بخش بعدی برنامه امید روحانی، آلین تاشچیان و جووانی ویمرکاتی به‌عنوان داوران فیپرشی معرفی شدند.

جایزه این بخش نیز به فیلم سینمایی ۲۰۰ متر به امین نایفه کارگردان فیلم اهدا شد.

نایفه در پیامی ویدئویی به بهانه دریافت جایزه این بخش گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم این اولین فیلم سینمایی من بود. این جایزه را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم. آن‌ها کمک کردند این قصه را بیان کنم. خانواده و آشنایانم به خاطر رژیم آپارتاید اسراییل رنج کشیدند.

جایزه بخش بین‌الادیان

در بخش بعدی برنامه حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، ماگیمای پراگاسام و مگالی فان ریت به‌عنوان داوران جایزه بین‌الادیان معرفی شدند.

حجت‌الاسلام ارزانی از اعضای این هیات داوران این بخش در ارتباط تصویری با برنامه گفت: یازده فیلم را بررسی کردیم ما سه عضو در این بخش بودیم و سه فیلم ایرانی و ۸ فیلم از سایر کشورها داشتیم. مقیاس‌هایی را تعیین کردیم و فیلم‌ها را بر اساس آن سنجیدیم . اتمسفر فیلم‌ها و پیام آن‌ها برای ما مهم بود همچنین زیبایی بصری فیلم‌ها هم اهمیت داشت. ضمن اینکه به بیان یک تجربه هم اهمیت دادیم. ما شاهد هستیم که این آثار نگرشی را تغییر می‌دهند که برای ما مهم‌اند با توجه به این معیارها همه فیلم‌ها را بررسی کردیم.

جایزه بخش بین‌الادیان به سگ‌ها دیشب نخوابیدند به کارگردانی رامین رسولی اهدا شد.

جایزه محمد امین (ص)

در ادامه برنامه محمدمهدی عسگرپور برای اهدای جایزه محمد امین (ص) پشت تریبون آمد و گفت: به دلیل بحث برابری و حساسیت انسانی این جایزه به فیلم هراس از بلغارستان می‌رسد.

در ادامه تهیه‌کننده فیلم هراس که به جای ایوایلو هریستوف کارگردان فیلم در پیامی ویدئویی با ابراز خرسندی از دریافت جایزه توضیح داد: مایلم از هیات داوران بابت اهدای این جایزه به ما تشکر کنم.  همیشه سینمای ایران را تحسین کرده‌ام و کسب این جایزه را افتخار بزرگی برای خودمان می‌دانم. این جایزه نشان دهنده تامل فیلم در اخلاقیات پیامبروار است تا بتواند مفهومی را منتقل کند. جا دارد از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر کنم.

جایزه بهترین فیلم اول

در ادامه برنامه مرتضی فرشباف، لورتا گاندولفی و دینا یوردانوفا به‌عنوان داوران بخش فیلم‌های اول معرفی شدند.

دینا ایوردانووا در ارتباط تصویری با برنامه گفت: خوشحالم به نمایندگی از داوران فیلم‌های اول صحبت می‌کنم. صدای من را اسکاتلند می‌شنوید. اخیرا بحث جذابی درباره فیلم‌های این بخش داشتیم، باعث افتخار بود تماشای این فیلم‌ها که همگی شاعرانه و تنوع ساخت آن‌ها برایمان جذاب بود. در نهایت سه فیلم را به‌ع نوان لیست کوتاه معرفی کردیم. به دلیل اینکه به سبک زنان پرداختند؛ خودم را اخراج نمی‌کنم از کره جنوبی و جزیره مگس‌ها از اسپانیا هم در لیست کوتاه ما بودند اما فیلم بوتاکس از ایران این جایزه را از آن خود می‌کند که نشان دهنده صدایی تازه در سینمای ایران است.

کاوه مظاهری کارگردان بوتاکس بعد از اعلام جایزه‌اش در بخش فیلم های اول، گفت: از هیات داوران بابت این جایزه تشکر می کنم. از بازیگران و عوامل این فیلم بوتاکس که کمک کردند این فیلم در دمای منفی ۱۴ درجه ساخته شود، ممنونم. از آقای عسگرپور و تیم جشنواره جهانی، بخش روابط عمومی و آقای میرکریمی و تیم شان که در چند سال گذشته این جشنواره خوب را پایه گذاری کردند هم تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم سینمای ایران روز به روز خلاقانه تر و آزادتر باشد و هر سال جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره های مشابه را در کنار هم جشن بگیریم.

جایزه بخش جلوه‌گاه شرق

در ادامه نوبت به بخش جلوه‌گاه شرق رسید؛ مستانه مهاجر، مارینا گلبهاری، محمود فاضل جوشکون، دیانا آشیموا و فاطمه حسن الرمیحی به‌ عنوان داروان این بخش معرفی شدند.

اسفندیاری درباره بخش جلوه‌گاه شرق توضیح داد: هیأت داوران ما شروع خوبی در این بخش داشتند اما یکی از بازیگران محبوب افغانستانی در این جمع یعنی مارینا گلبهاری به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند که امیدوارم سلامت باشند، اما تا جایی که توانست در کار داوری مشارکت داشت.

فیلم کوتاه

در ادامه نام فاطمه الرمیحی از داوران جلوه‌گاه شرق گفت: چقدر فیلم‌های کوتاه می‌توانند با شدت بالا، گیرا باشند. تک تک فیلم‌ها هنرمندانه بودند و انتخاب را دشوار می‌کردند. ما کاری را انتخاب کردیم که خلاقانه بود و یک برش از زندگی و واقعیت زندگی را در آن می‌توانستیم ببینیم، می‌توانستیم ببینیم ظلم چقدر می‌تواند هرج و مرج ایجاد کند. در این فیلم قانونی را می‌بینم که ۲۰ سال پیش وضع شده اما هنوز همه از آن رنج می‌برند، به همین دلایل فیلم بیت لحم ۲۰۰۱ به کارگردانی ابراهیم حنضل را انتخاب کردیم.

ابراهیم حنضل نویسنده و کارگردان بیت الحم ۲۰۰۱ بعد از اعلام شدن جایزه اش، گفت: باعث افتخار است که جایزه بهترین فیلم کوتاه را برای بیت لحم ۲۰۰۱ در جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت می کنم. از اعضای هیات داوران جشنواره سپاسگزارم. این جایزه به عوامل، خانواده ام و همه کسانی که از ساخت این فیلم کوتاه حمایت کردند، تعلق دارد. سلام من را از فلسطین دریافت می کنید و امید به دیدارتان دارم.

در ادامه برنامه نوبت به تقدیر ویژه از یک بازیگر رسید و دیانا آشیموا داور جشنواره از قزاقستان بیان کرد: داوران جلوه‌گاه شرق تصمیم گرفتند یک دیپلم افتخار ویژه را به دا این یو به‌خاطر بازیگری قدرتمندش در فیلم من خودم را به آتش نمی‌زنم از کشور کره جنوبی تقدیم کنند.

دا این یو بازیگر فیلم من خودم را به آتش نمی‌زنم هم درپیامی ویدئویی در این بخش عنوان کرد: سلام به همه. بسیار خوشحال شدم که خبر دریافت این جایزه را شنیدم. از اعضای هیات داوران و جایزه تقدیر ویژه جشنواره را به من دادند، تشکر کنم. امیدوارم بتوانیم قدم به قدم مثل کاراکتری که نقشش را ایفا کردم در زندگی پیش برویم. بهترین ها را برای همه آرزو دارم.

بهترین دستاورد هنری

در ادامه سیمرغ نقره‌ای بهترین دستاورد هنری در بخش جلوه‌گاه شرق توسط دیانا آشیموا اعلام شد. وی در این‌باره گفت: جایزه ویژه هیئت داوران در این بخش، به فیلمی با بهترین دستاورد هنری به خاطر کار خلاقانه و لطیف با دوربین اهدا می‌شود. فیلمی که فضایی منحصربه‌فرد ایجاد کرده است. این جایزه به آنیما از کشور چین اهدا می‌شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم آنیما پس از دریافت جایزه دستاورد هنری گفت: از هیئت داوران که بهترین دستاورد هنری را به من دادند، عمیقا سپاسگزارم. ایران کشوری باستانی با فرهنگی غنی و جایگاهی بسیار مهم است و افتخاری برای من است که در جشنواره جهانی فیلم فجر دیده شدم. از کارگردان فیلم خانم جینلینگ تشکر می‌کنم که فرصت همکاری و فیلمبرداری این فیلم را برای من در دمایی سرد فراهم کرد.

بهترین فیلم‌نامه

در بخش بعد سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلمنامه بخش جلوه‌گاه شرق توسط فاطمه الرمیحی اعلام شد. او در این زمینه گفت: این جایزه به فیلمی می‌رسد که واقعیت فلسطین را بیان می‌کند و به ارزش‌های حقوق بشری و برابری برای یک زندگی کریمانه می‌پردازد. این روزها حقوق اساسی فلسطینیان به چالش کشیده است. این فیلم یک سفر کوتاه برای یک موضوع حساس را نشان می‌دهد که در خلال آن  قوانین ناعادلانه را می‌بینیم. این جایزه به ۲۰۰ متر اهدا می‌شود.

امین نایفه نویسنده ۲۰۰ متر بعد از اعلام شدن جایزه اش برای بهترین فیلمنامه گفت: دریافت جایزه فیلمنامه برای من بسیار ارزشمند است و بابت حمایت‌ها و بازخوردهایی که دریافت کردم، بسیار خوشحالم. ساخت ۲۰۰ متر برای من نظیر یک سفر بود. از شما ممنونم و این جایزه به عنوان یک نویسنده در آینده کاری من بسیار تاثیرگذار است. جایزه‌ام را به خانواده‌ها در فلسطین اهدا می‌کنم و امیدوارم روزی همه مان طعم آزادی را بچشیم.

بهترین کارگردانی

در ادامه برنامه سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق، توسط محمود فاضل جوشکون از داوران این بخش اعلام شد. او گفت: خوشحالم که عضوی از این هیات داوران بودم، کاش می‌توانستم حضوری در تهران باشم اما محدودیت ها نگذاشت. جایزه بخش بهترین کارگردانی جلوه‌گاه شرق به علیرضا صمدی برای فیلم سینمایی صحنه زنی تعلق می‌گیرد.

علیرضا صمدی کارگردان صحنه زنی بعد از اعلام جایزه‌اش در پیامی ویدئویی گفت: از دریافت جایزه بسیار خوشحالم و این اتفاق فوق‌العاده‌ای برای من است. همچنین یک اتفاق خوب و قابل‌ تحسین در این روزها، پیوستن و ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف است که جای تبریک دارد. از بازیگران و عوامل صحنه زنی تشکر می‌کنم. از همه عوامل پشت دوربین و پشت صحنه و سرمایه‌گذار این فیلم و همینطور مجید رضابالا تهیه‌کننده فیلم که مثل برادر همراه من بود سپاسگزارم.

بهترین فیلم

در ادامه بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق معرفی شد. مستانه مهاجر عضو هیات داوران جلوه‌گاه شرق گفت: این جایزه به سیارک به کارگردانی مهدی حسینی وند از ایران می‌رسد و به او تبریک می‌گویم.

مهدی حسینی‌وند تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سیارک ضمن تشکر از دبیر و عوامل جشنواره گفت: از دبیر و عوامل محترم جشنواره که با تمام انرژی در برگزاری جشنواره کوشش کردند، تشکر می کنم. قدردان تک تک عوامل فیلمم هستم که اگر نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد. یادمان نرود که فیلمسازی یک کار گروهی است. ابراهیم و خانواده‌اش در عالم واقعی هیچ یک شناسنامه نداشتند و امیدوارم روزی فرابرسد این بچه‌ها که تعدادشان در سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر مناطق زیاد است، بتوانند هویت خود را ثبت کنند و از مشکلات کوچک اما عدیده‌ای که دچارش هستند، رها شوند.

جایزه بخش سینمای سعادت

فیلم کوتاه

با پایان یافتن اهدای جوابز بخش جلوه‌گاه شرق، نوبت به معرفی داروان بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» رسید. میریانا کارانوویچ، بریلانته مامندوزا، لیلا پاکالنینا ، اِلما تاتارِ‌گیج، مورتن کاوفمان، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری به‌عنوان داوران این بخش معرفی شدند. 

بعد از معرفی داوران این بخش، امیر اسفندیاری گفت: ما هیات داوران خوبی داشتیم که تلفیقی از کارگردانان، بازیگران، تهیه‌کنندگان و… بود برای آغاز اهدای جوایز این بخش، مایلم برنده لوح تقدیری را برای بهترین فیلم کوتاه جشنواره معرفی کنیم.

لیلا پاکالنینا از لتونی از اعضای این هیات داوران در این بخش بیان کرد: در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره لوح تقدیر برای بهترین فیلم کوتاه به فیلمی اهدا می‌شود که نشان دهنده زندگی ما و دیگران است. این جایزه به وضعیت اورژانسی به کارگردانی مریم اسمی خانی از ایران اهدا می‌شود.

مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه داستانی وضعیت اورژانسی بعد از اعلام شدن جایزه‌اش بیان کرد: خوشحالم که وضعیت اورژانسی در اولین حضور بین‌المللی خود جایزه مهمی را از جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت می کند. از داوران و دبیر محترم جشنواره تشکر می‌کنم. از انجمن سینمای جوانان ایران که اگر حمایت‌هایش نبود، این فیلم ساخته نمی‌شد و همینطور عوامل فیلمم تشکر می‌کنم.

در ادامه برنامه سمیرغ نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت به فیلم دیوار سفید به کارگردانی مشترک آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی محصول ایتالیا اهدا شد.

کافمن از اعضای هیات داوران سینمای سعادت گفت: باعث افتخار من است که اعلام کنم این جایزه به دیوار سفید از ایتالیا تعلق می‌گیرد که موازنه کامل را بین اجزای مختلف یک فیلم و قصه برقرار می‌کند به تمام عوامل تبریک می‌گویم. 

مارکو اسکوتوزی یکی از کارگردانان دیوار سفید در پیامی ویدئویی گفت: من و آندرا بروشا، بابت دریافت این جایزه بسیار خوشحالیم. زیرا این جایزه کمک می‌کند بدانیم که مشکل آزبست‌ها صرفا مشکل ایتالیا نیست، بلکه برای سراسر دنیا دغدغه است و همه با هم باید برای محیط زیست حفاظت کنیم. از شما برای اهدای این جایزه مهم ممنونیم.

بهترین بازیگر مرد

در ادامه اهدای جوایز بخش سینمای سعادت،‌ سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم میجر رسید.

میریانا کارانوویچ عضو هیات داوران برای معرفی برگزیده این بخش گفت: باعث افتخار است که اعلام کنم برنده این جایزه حمید فرخ‌نژاد برای ایفای نقش فوق‌العاده در میجر است. به او تبریک می‌گویم.

فرخ‌نژاد هم در پیام ویدئویی کوتاهی بیان کرد: خوشحالم که برنده این جایزه شدم. میجر با عشق ساخته شد و امیدوارم در اکران برای آن اتفاقات خوب رخ دهد.

بهترین بازیگر زن

در بخش بعدی برای معرفی بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت،‌ فاطمه معتمدآریا عضو هیات داوران گفت: افتخار من است که جایزه بهترین بازیگر زن را اعلام کنم. این جایزه به لائورا برن بازیگر هلن به کارگردانی آنتی یوکینن می‌رسد که بازی فوق العاده‌ای داشت. 

امیر اسفندیاری هم گفت: این جایزه حق او بود اما متاسفانه نتوانستیم با عوامل این فیلم ارتباط برقرار کنیم. به فیلم هلن و بازیگرش تبریک می‌گویم.

 بهترین فیلم‌نامه

در بخش بعدی برنامه اِلما تاتارِ‌گیج از داوران بخش سینمای سعادت از بوسنی برگزیده بهترین فیلمنامه را معرفی کرد و گفت: همه چیز با قصه شروع می‌شود در تعیین قصه انتخاب‌های مهمی وجود دارد که تسهیل‌کننده داستان است. این جایزه به نویسندگان فیلمنامه حافظ برادر فریت کاراهان و گلستان آچت می‌رسد.

فریت کاراهان یکی از فیلمنامه‌نویسان حافظ برادر گفت: خوشحالم که بعد از زحماتی که برای این فیلم کشیدیم این جایزه را می‌گیرم.

بهترین کارگردانی

برای معرفی بهترین کارگردان بخش سینمای سعادت، بریلانته ما مندوزا عضو هیات داوران گفت: این جایزه به‌خاطر کارگردانی تاثیرگذار به دنی کوته کارگردان فیلم سینمایی بهداشت اجتماعی از کانادا اهدا می‌شود.

دنی کوته از کانادا بعد از اعلام شدن جایزه‌اش به‌عنوان بهترین کارگردان بخش سینمای سعادت گفت: از هیات محترم داوران تشکر می‌کنم. اولین بار است فیلمی در جشنواره جهانی فیلم فجر دارم. اگرچه از نظر مسافت از هم دوریم، سینما ما را به هم پیوند می‌دهد. امیدوارم فیلم من لبخندی را به لب‌های مخاطبان این رویداد نشانده باشد. امیدوارم اوقات خوب و خوشی را در فستیوال گذرانده باشید.

بهترین فیلم

در بخش پایانی اهدای جوایز سینمای سعادت هم سیمرغ زرین بهترین فیلم به نور طبیعی رسید. شهرام مکری عضو هیات داوران این بخش در معرفی فیلم برگزیده گفت: با افتخار اعلام می‌کنم این جایزه به خاطر نگاهی تازه به مقوله زندگی خانوادگی به نور طبیعی می‌رسد.

نور طبیعی به کارگردانی دنژ ناگ و تهیه‌کنندگی اینسه بوکا – گروبه، کارولین پیراس و ملانی بلاکس دورف محصول مجارستان، لتونی، فرانسه، آلمان سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت را از آن خود کرد.

دنژ ناگ کارگردان نور طبیعی در پیامی ویدئویی عنوان کرد: عمیقا تحت‌تاثیر این جایزه ارزشمند قرار گرفته‌ام. افتخار بزرگی برای من است که از ایران با فرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم خانه دوست کجاست؟ فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد. از هیات داوران و جشنواره بابت دریافت این جایزه تشکر می‌کنم و غمگینم که در تهران کنار شما نیستم و از بوداپست مجارستان همراه‌تان هستم.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا