اعلام جزئیات تفاهم‌نامه سینمایی بین ایران و چین

جزئیات تفاهم‌نامه مبادلات و همکاری‌‏های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‏‏ بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام شد.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، روح‏ الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره ‏ها و همکاری‌های بین‏ الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهم نامه گفت: این تفاهمنامه با توجه به علاقه و تمایل هر دو طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و نخستین تفاهم نامه ‏ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضاء می ‏شود. پیش از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت‏ های ما وجود داشت ولی این نخستین بار است که دو طرف منحصراً در حوزه سینما تفاهمنامه امضاء می‏ کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق همزمان به دو نکته مهم اشاره دارد: نخست اینکه، چینی‏ ها به اهمیت و جایگاه سینمای ایران در سطح بین ‏الملل کاملاً واقف هستند و لذا پرونده‏ای مستقل برای همکاری در این زمینه باز کرده ‏اند، دوم اینکه در نگاهی داخلی، سینما در گستره وسیع و متنوع فرهنگ و هنر ایران، از چنان وزن و اهمیتی برخوردار است که مستقلاً می‌‏تواند وارد گفتگو، تعامل و تبادل با بخش‏ های فرهنگی دولت های دیگر شود.

رییس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه گفت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه‌‏های این تفاهم نامه را تشکیل می‏‌دهند، از جمله مهمترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه‌گشاست، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‏‌شود. چه بر اساس تفاهمنامه موجود، طرفین متعهد شده‏ اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود، و قوانین و مقررات کشورهای متبوع را فراهم کنند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهمنامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‏ های سینمایی، صورت خواهند داد.

حسینی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌‏تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌‏های سینمایی کشور چین، در حوزه‏‌هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‏شوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامه ‏نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‏ کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که بویژه در حوزه‌‏های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‏‌شود، از چینی‏ ها کمک بگیرند. تفاهم در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهمنامه است که با توجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتناء در سینمای ایران خواهد بود.

مدیرکل همکاری‌‏های بین‏ الملل سازمان در این باره افزود: مدتی است که برخی سینماگران ایرانی همکاری‌هایی را در این زمینه شروع کرده‏ اند، اما تولیدات‌شان به معنای واقعی یعنی حقوقی کلمه مشترک محسوب نمی‏شود. تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی از جمله انعقاد موافقتنامه میان دولت‏هاست که این تفاهم‌نامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می‏‌کند. در نتیجه، از این پس تعداد بیشتر و متنوع‏‌تری از سینماگران ایرانی امکان بهره‌‏مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت. وظیفه ما به عنوان دولت در واقع همین فراهم ساختن زمینه‏‌های همکاری برای افراد و سلیقه‌‏های متنوع و مختلف است. بویژه در بین جوان‏‌ترها، استعدادها و توانمندی‏ هایی داریم که به راحتی می‌‏توانند در این زمینه ورود کنند.

وی ادامه داد: این تبادل ‏ها البته به پروژه‏‌های سینمایی محدود نخواهد بود و در زمینه تبادل استاد و دانشجو نیز دو طرف همکاری خواهند کرد. این زمینه به ویژه غنیمتی برای انتقال تجربه و دانش سینمای ایران به سینمای چین است.

حسینی درباره مدت این تفاهمنامه گفت: تفاهمنامه ۳ ساله منعقد شده است، اما قابل تمدید است و در واقع آنچه اهمیت دارد شروع این ماجراست. درغیر اینصورت، تمدید و استمرار آن آسان و بی‏ زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره‏ های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سال ‏های گذشته، یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر از جمله عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما، سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریبا صفر بوده است. آن هم جایی که می‏دانیم در میان سایر کالاهای فرهنگی ما که می‏‌توانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند، سینما به دلایلی روشن و مسلم جایگاهی بسیار ویژه دارد. از طرف دیگر، بر اساس مشاهدات و مطالعات و بررسی‌‏های ما، چینی‏ ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده‏ای ناشی می‌‏شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ، از مهمترین ابزارهای دیپلماسی است.

وی افزود: این همان نکته‌‏ای است که چندسالی است در دستور کار ما نیز قرار دارد و بنابراین فرصت پیش آمده را باید مغتنم شمرد. بازار سینمای چین هم‏اکنون بازار آمریکای شمالی را هم پشت سر گذاشته است و به عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان شناخته می‏شود. اخذ سهمی هرچند کوچک، یعنی فقط به اندازه زیر ده درصد از بازار بزرگ چین، حجمی چندین برابر گردش مالی کل بازار صنعت تصویر در ایران خواهد بود، و برابر با قوانین حاکم بر کشور چین، که البته تنها راه حل دستیابی به آن، تولید مشترک میان دو کشور است. کاری که حالا و با امضای این تفاهم نامه مقدمات آن فراهم شده است؛ ورود به بازار میلیاردی سینمای چین، نه تنها اقتصاد سینمای ایران را متحول می‏‌کند، که در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و سیاسی ما نیز مهم و موثر خواهد بود. البته این منافع دوطرفه خواهد بود. ایران، با بازاری بسیار بسیار کوچکتر از چین، اما صاحب مهمترین و متنوع‌ترین جایزه‏‌های سینمایی در دنیا، در مقایسه به تمام کشورهای آسیایی، محسوب می‏ شود.

حسینی با تاکید بر اینکه ایران، منبع سرشار قصه‏ های بدیع در منطقه است ادامه داد: گرچه بسیاری از کشورهای منطقه، به لحاظ اقتصادی وابستگی چندانی به ایران ندارند، اما از حیث فرهنگی کاملاً تحت سلطه تمدن کهن پارسی محسوب می‏ شوند. و لذا، حتماً چینی ‏ها برای پیشبرد طرحهایی همچون یک جاده-یک کمربند، یا جادة ابریشم، نیازمند همکاری و مشارکت ایران هستند. تصور راه ابریشم مدرن، بدون ایران تقریباً غیرممکن است؛ همانطور که اشاره کردم این کشور به همراهی و همکاری با کشور ایران اشتیاق و تمایل دارد… به هر ترتیب، این تعامل می‏تواند بهره‏ های فراوانی برای طرفین داشته باشد، از جمله اینکه سینمای ایران می‏تواند از تجارب صنعتی سینمای چین بهره ببرد و سینمای چین نیز از قابلیت‏های فرهنگی و هنری سینمای ایران بهره‏مند شود.

تفاهم‏نامه مبادلات و همکاری‏های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‏‏ بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رئیس سازمان ملی فیلم ‏جمهوری‏ خلق‏ چین امضا شد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا