اجرای طرح ساماندهی سیستم آموزش عالی کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، در حاشیه‌ی این نشست، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور درخصوص طرح ساماندهی سیستم آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه اصلی استان‌ها که یکی از دانشگاه‌های بزرگ است، به عنوان دانشگاه معین، مسئولیت اجرای برنامه ساماندهی آموزش عالی را به عهده دارد.

وی بیان داشت: نکته مهم طرح ساماندهی آموزش عالی که در وزارت علوم تدوین شده، این است که در تیرماه ۹۹ به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است و از مزیت‌های این طرح، آن است که در اسرع وقت و بدون بروکراسی و نیاز به مراجعه مکرر به وزارت علوم، برنامه مأموریت‌گراشدن و ارتقای کیفی آموزش عالی استان‌ها در مراکز مختلف پیش برود.

وزیر عتف توضیح داد: در این رابطه قرار بر این است، تا جایی که امکان دارد همه‌ی مراکز آموزش عالی در شهرستان‌های استان‌ها حفظ شوند؛ اما  ارتباط یک مرکز کوچک با دانشگاه بزرگ‌تر طوری برقرار شود که ضمن حفظ استقلال و هویت مرکز کوچک، دانشگاه بزرگ متولی حمایت از آن مرکز کوچک باشد.

در این نشست، دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر لزوم اجرای ساماندهی آموزش عالی و مدیریت استانی آموزش عالی با تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها گفت: در نشستی با حضور رؤسای دانشگاه‌های تبریز در سال ۱۳۹۷، به نوعی آمایش آموزش عالی در منطقه را بررسی کردیم و به نتایج خوبی هم دست یافتیم.

وی افزود: مشکل عمده در این خصوص، عدم ارائه اختیارات لازم است، به عنوان مثال ما اگر تصمیم بگیریم که فعالیت‌های جزئی و پراکنده هنری در دانشکده‌های مختلف را در دانشگاه هنر اسلامی تبریز تجمیع کنیم که کار درستی هم هست، ولی مسئولان آموزش عالی استان اختیار تجمیع این موارد را ندارند و تفویض اختیارات بهتر است که مقداری غیردستوری باشد.

دکتر مجیدی همچنین بر حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی در امر ساماندهی و مدیریت آموزش عالی استانی تأکید کرد.

 لزوم تمرکز زدایی در تصمیم گیر‌ی های آموزش عالی دکتر خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تأکید بر تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی گفت: اگر قرار است اجرای تمرکززدایی به وسیله دانشگاه‌های معین صورت پذیرد، لازم است که اختیارات لازم نیز به این دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

وی از شفاف نبودن اختیارات شورای مدیریت آموزش عالی استانی سخن گفت و افزود: علاوه بر این، ترکیب شورای مدیریت آموزش عالی استانی با شورای نظارت و ارزیابی کیفیت آموزش عالی استانی کاملاً همخوانی دارد که طبیعتاً باید به این موضوع رسیدگی شود.

دکتر خواجه توفیق اجرای آئین‌نامه مدیریت استانی آموزش عالی را منوط به ارائه اختیارات مناسب به دانشگاه‌های معین دانست.

 طرح ساماندهی ارتقای جایگاه علم و فناوری استان‌ها می‌شود. دکتر مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه این طرح باید وسیع‌تر دیده شود و به طور مثال پارک‌های علم و فناوری هم در ساختار این طرح حضور داشته باشند، گفت: این ساختار می‌تواند مجری علم و فناوری در منطقه باشد، تصمیم‌سازی‌های استانی هم می‌تواند در آن دیده شود البته به شرطی که اختیارات لازم و ضروری تفویض شود.

وی با تأکید بر یکپارچه‌سازی شورای استانی مدیریت آموزش عالی با شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی استانی افزود: اجرای این طرح موجب ارتقای شاخص‌های علم و فناوری و جایگاه دانشگاه‌های استان می‌شود و در ارتقای رتبه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و خارجی مؤثر است.

 لزوم فرهنگ سازی لازم برای اجرای طرح ساماندهی دکتر عریان رئیس دانشگاه یاسوج هم با بیان اینکه هنوز فرهنگ‌سازی لازم برای اجرای این طرح در سطح کشور انجام نگرفته است، گفت: برخی افراد از جنبه‌های سیاسی و حیثیتی به مقوله دانشگاه و آموزش عالی می‌نگرند و حتی خود وزارت هم در مواردی تاب‌آوری لازم را نداشته و در برخی موارد از گفته خود کوتاه می‌آید.

وی هم‌چنین پیشنهاد کرد که یک شورای هفت نفره راه کاری ثابت در خصوص اجرای این طرح تدوین کنند و این طور نباشد که ۳۱ رویه در ۳۱ دانشگاه پدید آید، بلکه باید با یک رویه یکسان تصمیم نهایی گرفته شده و به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

دکتر محقر رئیس دانشگاه بجنورد نیز با بیان اینکه روش‌های ایجابی و کارکردی طرح مدیریت آموزش عالی استانی در آئین‌نامه به درستی مشخص نشده است، گفت: ما در استان خراسان شمالی از ظرفیت‌های هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی به خوبی استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که این ساختار مدیریت استانی آموزش عالی در نظر دارد به کدام نیاز استان پاسخ دهد، گفت: در این امر ابتدا باید زیر نظام‌ها کاملاً توجیه شوند تا همگی از شورای استانی تمکین کنند.
دکتر محقر با بیان اینکه در سال‌های اخیر که مسئله سامان‌دهی آموزش عالی جدی شده، با مقاومت برخی از مسئولان استانی مواجه هستیم، افزود: با توجه به تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مسئولان استانی هم باید از این طرح ملی تمکین کنند و در این خصوص نباید مصلحت‌اندیشی صورت گیرد که البته لازمه این امر، پشتیبانی و حمایت‌های مؤثر و کاربردی است.

ضرورت هماهنگی میان ساختارهای مختلف کشور برای اجرای طرح دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه کاری که قرار است انجام شود فراتر از مدیریت استانی آموزش عالی است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که اگر طرح سامان‌دهی آموزش عالی کشور را انجام ندهیم مانند این است که هیچ کاری در جهت توسعه و ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور انجام نداده‌ایم.

 وی با بیان اینکه اگر دولت و سایر ساختارها با این طرح هماهنگ نشوند این موقعیت ارزشمند تباه خواهد شد، گفت: ما از سال‌های گذشته شبکه جامع دانشگاه‌های استان را تشکیل داده‌ایم و استاندار رئیس هیئت امنا است که این مسئله باعث شده در بحث هماهنگی‌ها بسیار مطلوب‌تر عمل کنیم.

دکتر کافی با بیان اینکه اول باید جای پای‌مان را محکم کنیم و سپس این طرح را اجرا کنیم، گفت: اگر قرار است عملکرد شورای مدیریت استانی آموزش عالی مطلوب باشد باید اختیارات این شورا بسیار شفاف اعلام شود.

آسیب شناسی فعالیت‌ها و سطح اختیارات شورای مرتبط با طرح ساماندهی دکتر محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز با بیان اینکه سطح اختیارات این شورا باید آسیب‌شناسی شود، گفت: نباید طوری رفتار کرد که عملکرد این شورا نیز به مانند شوراهای مشابه قبلی خود تبدیل شود. وی درخصوص مناطق ده‌گانه آموزش عالی کشور گفت: این منطقه‌بندی باید با منطقه‌بندی کلان کشور هماهنگ شود. دکتر محمدی‌فر با لزوم عدم تداخل ارکان داخلی این آئین‌نامه با ستاد وزارت، بر مشخص شدن جایگاه حقوقی دبیران شورای مدیریت استانی آموزش عالی تأکید کرد.

 ضرورت توجه به اقناع افکار عمومی و مقابله با فشارها در اجرای طرح دکتر حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه تشکیل این شورا می‌تواند کارکردهای متنوع و صحیحی داشته باشد و به تصمیم‌گیری‌های وزارت کمک کند، گفت: در این خصوص بحث تمرکززدایی مطرح است و با اعمال این طرح ستاد وزارت می‌تواند بهتر به سیاست‌گذاری نظام آموزش عالی کشور بپردازد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به این آئین‌نامه بسیار مثبت بوده و می‌توان از آن به عنوان نقشه راهی برای حکمرانی استانی آموزش عالی کشور نام برد، گفت: در بحث واگذاری اختیارات اگر تصمیم‌های مناسبی گرفته شود در عدم اتلاف وقت و ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی کشور مؤثر خواهد بود.

دکتر صادقی رئیس دانشگاه کردستان نیز با بیان اینکه لازم است در کنار تدوین این آئین‌نامه، توجیه افکار عمومی و مقابله با فشارهای سیاسی و فرهنگی هم در نظر گرفته شود، گفت: برخی استان‌ها فقط یک دانشگاه دولتی دارند و در برخی موارد با سایر دانشگاه‌های استان‌های دیگر مقایسه صورت می‌گیرد که برای این مورد هم باید فکری شود.
وی درخصوص عملکرد پارک‌های علم و فناوری گفت: بعضاً شاهد موازی‌کاری‌هایی در پارک‌های استانی و پارک‌های دانشگاهی هستیم که با انجام هماهنگی‌هایی در این خصوص می‌توان استفاده بهتر و مناسب‌تری از این امکانات کرد.

دکتر صادقی هم چنین بر استفاده بهینه از پتانسیل شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی استانی تأکید کرد.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا