خنیفر: رویکرد علوم انسانی باید پژوهش محور و بر اساس نظریات بومی باشد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر این که رویکرد علوم انسانی باید پژوهش محور باشد، افزود: نظریات بومی باید در علوم انسانی لحاظ شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر حسین خنیفر، در نشست ویدئوکنفرانس مقدماتی برگزاری کنگره علوم انسانی، اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت و عزم ملی در برگزاری این انتخابات را عامل مهم اقتدار نظام و انقلاب دانست.

دکتر خنیفر، رویکرد شیفتگی در برابر غرب، نگاه انحصاری منبع غرب و نگاه تعاملی با غرب را سه رویکرد مهم در بحث علوم انسانی دانست و گفت: در رویکرد شیفتگی در برابر غرب، نگاه ما به غرب و نظریه پردازی و تئوری پردازی همچون قطاری است که از غرب می آید و به غرب باز می گردد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه انحصاری منبع غرب را مورد پسند همگان ندانست و افزود: آغازگر نگاه تعاملی با غرب نیز خود غرب بوده است.

وی با اشاره به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، تصریح کرد: در سیاست و مباحث دیگر، نه شرقی، و نه غربی هستیم، اما در علم، هم شرقی و هم غربی هستیم. وقتی علوم انسانی را به سنجش و بررسی تاریخی می‌گذاریم و تجربه‌های غرب و دیگر کشورها را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که علوم انسانی بومی نیز مفهومی دارای پیشینه در تاریخ چند صد ساله این علوم دارد.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، خودباوری و باورمندی بومی را از جمله مباحث مهم قابل طرح در کنگره برشمرد و اظهار داشت: این باور هنوز در خیلی از محققان ایجاد نشده است. حتی در برخی از رشته ها به دلیل شدت حضور دانش غرب، جایی برای دانش بومی قائل نیستیم.

دکتر خنیفر، طرح احیای پژوهش های بومزاد در علوم انسانی را نیز لازم خواند و گفت: در خیلی از موضوعات علوم انسانی، نوع رویکرد کل نگر و نظری است.

وی، با اشاره به حضور دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کنگره علوم انسانی – اسلامی، رویکرد علوم انسانی را پژوهش محور ندانست و خاطر نشان کرد: معاونت پژوهش این دانشگاه، علاوه بر تلاش در برگزاری کرسی های نظریه پردازی در راستای تولید دانش، فعالیت وسیع و ارزشمندی داشته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، جسارت نظریه پردازی در حد کلاس بین المللی را مهم اعلام و یادآور شد: نظریات بومی در علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که خیلی از کرسی های برگزار شده ما قابل طرح در کلاس جهانی است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، ارائه نظرات فرازمانی و جرات نگاه و توجه به سال های پیش رو را ضروری و تاکید کرد: جسارت در تدوین آثار مناسب معاصرت زمانه از مباحث و موضوعات مهم قابل طرح در کنگره علوم انسانی – اسلامی به شمار می رود.

دکتر خنیفر، ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در کمیته‌های اجرایی و شورای علمی مهم خواند و تصریح کرد: انتظار می رود موضوعات ۱۶ گانه این کنگره به ۲۱ موضوع برسد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، این مقام مسئول، در پایان معلم و شاگرد از منظر تربیت اسلامی، نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، برنامه‌های درسی با رویکرد آموزه‌های اسلامی، فنون تدریس در جامعه اسلامی، روش‌های انفجاری تدریس و سینرژیک را از موضوعات مناسب به منظور ارائه مقاله در کنگره اعلام کرد و گفت: محورهای ذکر شده کاملا مرتبط با موضوع تعلیم و تربیت اسلامی بوده و زمینه مناسب برتر تولید مقالات برتر را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا