واریز کمک هزینه به محض ثبت رویداد ازدواج

معاون بیمه‌ای تامین اجتماعی گفت: یک علت مهم اجرای طرح ۳۰۷۰ و افزودن بر سرعت غیرحضوری شدن خدمات بیمه‌ای، شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت بیمه شدگان و پرسنل بود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مهرداد قریب در سلسله‌ نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با موضوع «تحول دیجیتال و حقوق شهروندی؛ اجرای طرح ۳۰۷۰ در سازمان تامین اجتماعی» برگزار شد با بیان اینکه سال ۹۹، سالی به یادماندنی در تاریخ سازمان تامین اجتماعی است گفت: نسخه الکترونیک، حذف دفترچه‌های بیمه، تنقیح قوانین و اجرای طرح ۳۰۷۰ از جمله اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در کنار الزامات قانونی، یک علت مهم اجرای طرح ۳۰۷۰ و افزودن بر سرعت غیرحضوری شدن خدمات بیمه ای، شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت بیمه شدگان و پرسنل بود.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ضمن برشمردن ویژگی‌های سرویس خدمات غیرحضوری از جمله ایجاد تعاملات غیرحضوری با مخاطبان و حذف محدودیت زمان و مکان گفت: اکنون هفت روز هفته، چه تعطیل باشد و چه غیرتعطیل خدمات ارائه و پاسخگوی مخاطبان هستیم. کاهش حجم مراجعات به واحدهای اجرایی، ارتقای سطح رضایتمندی، سطح بندی اطلاعات ضمن تعامل با پایگاه‌های اطلاعاتی ذیربط، استفاده بهینه از نیروی انسانی و صرفه جویی ناشی از آن، از جمله اهداف اجرای طرح ۳۰۷۰ بودند.

تاثیر الکترونیکی شدن خدمات بر نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی

قریب درباره تاثیر الکترونیکی شدن خدمات بر نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی گفت: مصوبات ما درباره نیروی انسانی مربوط به ۲۰ سال قبل است. در آن زمان شش میلیون بیمه شده، ۶۰۰ هزار کارفرما و یک میلیون مستمری بگیر و ۷۰ هزار پرسنل داشتیم. اکنون ۱۴ میلیون بیمه شده، سه میلیون مستمری بگیر و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارفرما داریم. این در حالی است که اکنون ۶۴ هزار پرسنل داریم و نیروی انسانی ما کاهش یافته است. این روند با توجه به بازنشستگی ادامه دارد و در مقابل افراد تحت پوشش ما در حال افزایش هستند. بنابراین الکترونیکی شدن خدمات از باری که روی نیروی انسانی وجود دارد، می کاهد.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به برخی خدمات الکترونیکی شده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال قبلا برای بیمه بیکاری شاید یک نفر باید ۱۵ تا ۲۰ بار مراجعه می کرد اما الان همه فرایندها حذف شده و در سامانه طی هماهنگی با وزارت کار انجام می شود و نیازی به حضور در شعب نیست. در آبان ماه سال گذشته ۳۵ درصد از خدمات غیرحضوری ما استفاده کردند که خرداد ماه امسال به ۹۶ درصد رسیده و نشان دهنده روند رو به رشد استفاده از خدمات غیرحضوری است.

تاثیر الکترونیکی شدن خدمات بر نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی

قریب درباره تاثیر الکترونیکی شدن خدمات بر نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی گفت: مصوبات ما درباره نیروی انسانی مربوط به ۲۰ سال قبل است. در آن زمان شش میلیون بیمه شده، ۶۰۰ هزار کارفرما و یک میلیون مستمری بگیر و ۷۰ هزار پرسنل داشتیم. اکنون ۱۴ میلیون بیمه شده، سه میلیون مستمری بگیر و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارفرما داریم. این در حالی است که اکنون ۶۴ هزار پرسنل داریم و نیروی انسانی ما کاهش یافته است. این روند با توجه به بازنشستگی ادامه دارد و در مقابل افراد تحت پوشش ما در حال افزایش هستند. بنابراین الکترونیکی شدن خدمات از باری که روی نیروی انسانی وجود دارد، می کاهد.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به برخی خدمات الکترونیکی شده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال قبلا برای بیمه بیکاری شاید یک نفر باید ۱۵ تا ۲۰ بار مراجعه می کرد اما الان همه فرایندها حذف شده و در سامانه طی هماهنگی با وزارت کار انجام می شود و نیازی به حضور در شعب نیست. در آبان ماه سال گذشته ۳۵ درصد از خدمات غیرحضوری ما استفاده کردند که خرداد ماه امسال به ۹۶ درصد رسیده و نشان دهنده روند رو به رشد استفاده از خدمات غیرحضوری است.

دیگر نیازی به ثبت درخواست کمک هزینه ازدواج نیست/به محض ثبت رویداد ازدواج، کمک هزینه واریز می شود

وی افزود: شماری از بیمه شدگان از قوانین سازمان تامین اجتماعی مطلع نبودند و تعداد زیادی کمک هزینه ازدواج را استفاده نمی کردند. اکنون دیگر نیازی به مراجعه و ثبت درخواست نیست و با توجه به هماهنگی با ثبت احوال به محض ثبت رویداد ازدواج، کمک هزینه واریز می شود. سرویس غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم را نیز دی ماه رونمایی کردیم که در آن زمان میزان بهره مندی از آن ۲۲ درصد بود که خرداد امسال به ۹۷ درصد رسیده است.

قریب با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته، ۳۹۵۰ مورد مفاصا حساب به صورت الکترونیکی صادر شده که خرداد به ۱۵ هزار و ۴۲۲ مورد رسیده است، درباره انعقاد قرارداد حرف و مشاغل آزاد نیز گفت: در دی ماه ۹۹ ، ۲۳ هزار مورد انعقاد قرارداد داشتیم که خرداد به ۶۵ هزار و ۱۴۹ مورد انعقاد قرارداد بدون نیاز به مراجعه رسیده است.  جالب است که کل قراردادهایی که برای مشاغل آزاد و بیمه اختیاری داشتیم در سال گذشته ۱۱۰ هزار مورد بوده است اما در هفت ماه گذشته فقط درباره مشاغل آزاد ۲۷۲ هزار انعقاد قرارداد انجام شده است.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: درباره بیمه اختیاری نیز در دی ماه ۱۲ هزار مورد قرارداد داشتیم که خرداد به ۱۷ هز ار و ۲۰۰ مورد رسیده و سرجمع قراردادهای منعقد شده بیمه اختیاری و مشاغل آزاد ۳۱۰ هزار مورد طی شش ماه است. در واقع غیرحضوری شدن سرویس ها باعث شده است که تحت پوشش بیشتری هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا