آگاهی والدین از روش‌های رشد شخصیت کودکان

انتشارات موفقیت‌شناسی

خانواده نخستین نهاد اجتماعی و اولین محیطی است که شخصیت کودکان در آن شکل می‌گیرد، بنابراین والدین باید از روش‌هایی که باعث رشد و شکل‌گیری شخصیت کودک آگاهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، در شکل‌گیری شخصیت کودک عوامل زیادی نقش دارند که در این میان نقش خانواده بسیار پررنگ است زیرا کودکان به صورت مستمر از رفتارهای والدین خود تقلید می‌کنند.

روش‌های رشد شخصیت کودکان

بهترین روش تربیتی کودکان این است که والدین با مهارت و ظرافت با انجام اعمال کوچک، صفات مثبت شخصیتی را در کودک شکل دهند.

از برچسب زدن به کودک بپرهیزید

اسم گذاشتن بر روی کودک موجب کاهش اعتماد به نفس او شده و حتی ممکن است این رفتار را (برچسب زدن) برای کسانی که اطرافش هستند انجام دهد. برچسب زدن به کودک اعتماد به نفس کودک را می‌گیرد و باعث می‌شود ناخودآگاه فکر کند که شبیه به آن القاب است.

شنونده خوبی باشید

بچه ها تمایل زیادی به مورد توجه قرار گرفتن دارند. از این رو والدین موظف هستند با گوش دادن به صحبت‌های کودک او را خوشحال کنند تا از همراهی با والدین احساس آرامش و امنیت کند. همچنین این امر باعث می‌شود که آن‌ها هم خودشان شنونده‌های خوبی شوند هم اینکه اعتماد به نفس بالایی پیدا کنند.

با کمبودها و نواقص کودک با مهربانی برخورد کنید

بسیاری از والدین انتظار دارند فرزندانشان در هر چیزی کامل و بهترین باشند. وقتی کودکان با سطح انتظارات والدین خود هماهنگ نیستند، والدین احساس نارضایتی از کودک را با روش‌های مختلفی مثلاً با متهم کردن آن‌ها با گفتن اینکه تو به‌اندازه کافی خوب و شایسته نیستی نشان می‌دهند. هر کودکی یک توانایی منحصربه‌فرد دارد. وظیفه کشف استعداد و توانایی کودک با والدین است پس سعی کنید کودک خود را کشف و تقویت کنید.

از مقایسه کودکان بپرهیزید

مقایسه کردن کودک با دوستان باعث آسیب جدی بر شخصیت کودک می‌شود. مقایسه دائم کودک با دیگران همچنین باعث می‌شود کودک به هویت خویش شک کند و شروع به تقلید از رفتار دیگران کند. احترام به هویت و شخصیت کودک بدون شک مهم‌ترین عامل در جهت افزایش اعتماد به نفس در کودک است.

تاثیر الگوسازی رفتاری در کودک

کودکان آنچه را که می‌بینند بیشتر از آن چیزی که می‌شنوند می‌آموزند! بنابراین رفتارهایی که می‌پسندید تأثیر ماندگاری بر شکل گیری شخصیت کودکان خواهد گذاشت. کارهای کوچکی که توسط والدین انجام می‌شود مثلاً مرتب کردن کتاب در قفسه کتاب و یا مؤدبانه رفتار کردن با مهمان‌ها خیلی زود توسط کودکان آموخته و تقلید می‌شود. کودک اگر در هرجایی رفتاری ضدونقیض یا دوگانه در ببیند به‌سرعت همان رفتار را می‌آموزد. بنابراین این مسئله خیلی اهمیت دارد که هر چه را در موردش صحبت کردید خودتان هم اجرا کنید.

نقش بازی کودکان در شکل‌گیری شخصیت

متأسفانه بسیاری از والدین فرزندانشان را از انجام بازی‌هایی در زمین آزاد و یا انجام هرگونه ورزش منع می‌کنند. برای کمک به هر دو بعد جسمی و روحی، باید کودکان را به‌طور فعال درگیر یک بازی ورزشی کنید.

شرح قوانین برای رشد کودکان

لازم است برای آموزش نظم و انضباط در منزل با صراحت در مورد مسئولیت‌های کودکان با آنها صحبت کنید. گاهی والدین نمی‌توانند با گفتگو آنچه را که از فرزندان انتظار دارند به‌صراحت بیان کنند و این درنهایت باعث می‌شود که کودک درک درستی ازآنچه گفته‌شده نداشته باشد و متهم به بدرفتاری شود. اما هنگامی‌که قوانین صریح باشند کودک یاد می‌گیرد آهسته و پیوسته رفتارش را با انتظارات والدین همسو کند.

تقویت حس استقلال در کودک

والدین بعضی از کودکان نوپا به حدی در همه‌ی کارهای کودک او را همراهی می‌کنند که امکان رشد شخصیت مستقل در کودک را از او سلب می‌کنند. همان‌طور که مراقبت و تربیت کودک بسیار مهم است، اینکه به کودک بیاموزیم تا به‌مرورزمان یاد بگیرد مسئولیت کارهای ساده‌اش را بر عهده بگیرد نیز مهم است. برای کارهایی مثل مرتب کردن وسایل مدرسه‌اش یا مسواک زدن دندان‌ها و یا انجام تکالیف درسی‌اش می‌توانید کودک را تشویق کنید که این کارها را خودش مستقل انجام دهد و شما فقط نظاره‌گر باشید. این کار نه‌تنها در تقویت مهارت های زندگی کودک مهم است، بلکه باعث افزایش حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌شود.

والدین صبوری باشید

وقتی کودک اشتباهی مرتکب می‌شود تنبیه بدنی کودک یا داد زدن بر سر کودک اوضاع را بدتر می‌کند. بسیاری از اوقات، کودک فقط فریاد زدن را به‌عنوان نشانه ترس دریافت می‌کند نه اینکه در پی اصلاح عملی باشند که مورد انتظار والدین است. سعی کنید با آرامی و صبوری عواقب بدرفتاری کودکان را به او توضیح دهید.

در خاتمه گفتنی است بنیاد شکل‌گیری شخصیت کودک در خانواده انجام می‌شود و این نهاد خانواده است که موظف به آگاهی از روش‌های ارتباط‌گیری با کودک است تا او درتمامی مراحل زندگی برای مطرح کردن خواسته‌ها و بیان احساساتش به خانواده رجوع کند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا