نحوه رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری چگونه است؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

برای رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری یک فایل اکسل حاوی فرم خوداظهاری در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و باید در (تاریخ‌های مشخص شده) در جدول برای هر آیتم به تفکیک، خبرهای خواسته شده را قرار داده و در نهایت فایل را برای مرجع مربوطه ایمیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مواردی که در فرم خود اظهاری دوره چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری در تیرماه 1400 درج شده است عبارت است از:

1- تعداد مطالب منتشر شده در 24 ساعت به تفکیک هر 8 ساعت (حداکثر 10 امتیاز) – 11 اردیبهشت 1398

ارزیابی ارسال اخبار در 24 ساعتی که توسط هیات رتبه‌بندی اعلام می‌شود. رصد 24 ساعته اخبار، بر اساس نسبت اخبار ارسالی در هر ساعت بدون احتساب اخبار اتونشری (امتیاز این بخش بر اساس هر 8 ساعت دو امتیاز و بر اساس نسبت اخبار ارسالی محاسبه می‌شود و صرفا قالب خبر پذیرفته می‌شود.) 2 بازه 24 ساعته و در نظرگرفتن میانگین معیار محاسبات

2- ذکر منبع در مطالب (حداکثر 6 امتیاز)– توسط کمیته رتبه‌بندی ارزیابی می‌گردد

10 مطلب آخر از یک بازه زمانی به انتخاب هیات اعلام می‌شود. رعایت امانت در ذکر منبع اصلی تولید خبر و مطالب و نوشتن منبع در دو پاراگراف اول خبر و مطالب شرط کسب امتیاز است. منظور از مطالب شامل همه قالب‌های رسانه‌ای است.(هر مطلب نیم امتیاز تا سقف 6 امتیاز) اگر پایگاه خبری منبع را به صورت هایپرلینک مشخص کند به ازای هر مورد تا سقف 1 امتیاز

3- میانگین تعداد مطالب تولیدی منتشر شده در روز (حداکثر 15 امتیاز)– 27 آذر 1398 و 4 اسفند 1398

تعیین بازه زمانی در ماه‌های مختلف برای چک و شمارش تعداد مطالب تولیدی پایگاه‌های خبری از سوی کمیته (هر مطلب یک امتیاز اعلام مستندات تا سقف 15 مطلب مطالب تولیدی شامل: تمام مطالب اختصاصی آن رسانه، اعم از خبر، ترجمه اختصاصی، گزارش، گزارش تصویری، گفتگو، عکس خبری، محصولات چند رسانه‌ای و یادداشت)

4- ضریب نفوذ مطالب در رسانه ها : نام رسانه ها و تعداد مطالب (حداکثر 5 امتیاز)– 31 اردیبهشت، 10 شهریور و 20 آذر

بررسی مطالب آن رسانه در 3 روز خاص در میان 20 روزنامه برتر کشور (مطابق طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها) و 20 پایگاه خبری (مطابق طرح حاضر) و 10 خبرگزاری برتر. رسانه‌هایی که در میان پایگاه‌های خبری بیشترین بازنشر را دارد به همان نسبت امتیاز کسب می‌کنند. (احتساب امتیاز صرفا در صورت اعلام مستندات است. هر مستند برای سایت‌های عمومی 25% و سایت‌های اختصاصی نیم امتیاز)

5- رعایت اصول خبرنویسی (حداکثر 8 امتیاز)– توسط کمیته رتبه‌بندی ارزیابی می‌گردد

بررسی یک درصد اخبار در روزی خاص به تعیین هیات رتبه‌بندی (ارزیابی موارد زیر: تیتر و لید مطلوب، تنظیم خبر، امکانات آنلاین نویسی، اخبار مرتبط و بهره‌گیری ازسبک‌های نوین خبرنویسی)

6- مشخص بودن نام پدیدآورندگان و داشتن تگ و…(حداکثر 6 امتیاز)– 10 دی 1398

هیات رتبه‌بندی با بررسی در یک روز، همه قالب‌ها به غیر از خبر را براساس دو شاخص مقابل ارزیابی می‌کند:

1- ذکر نام پدیدآورندگان مطالب غیرخبری شامل (گزارش، یادداشت، گزارش تصویری، اختصاصی، فیلم تولیدی، مصاحبه تفصیلی، گفت و گوی خبری، اینفوگرافیک، پادکست و فایل صوتی)

2- نام پدیدآورنده باید در موقعیتی مشخص در متن مطالب قابل مشاهده باشد.

3- ایجاد تگ به نام پدیدآورندگان

7- واکنش سریع نسبت به شایعات و محتواهای جعلی(فیک) (حداکثر 15 امتیاز)– فروردین، آذر و اسفند 1398

به ازاء هر خبر یا گزارش خبری که با هدف واکنش و روشنگری شایعات، مواجهه با محتواهای فیک منتشر شده در فضای مجازی ( پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی) در بازه زمانی اعلامی در شیوه‌نامه رتبه‌بندی منتشر شده باشد و این مطلب کمتر از 12 ساعت از زمان انتشار شایعه اولیه منتشر شده باشد یک امتیاز تعلق خواهد گرفت.

8- بیمه (حداکثر 6 امتیاز)

هر نفر بیمه شده 1( یک) امتیاز محسوب می‌شود و حداکثر تا 6 امتیاز (اعلام فهرست پرداخت بیمه خبرنگاران در دوره رتبه‌بندی)

9- رویکردهای تعاملی با مخاطبان (حداکثر 13 امتیاز)

“شامل کامنت 4 امتیاز، عکس- فیلم شهروندی و مطالب خوانندگان 4 امتیاز، حضور در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها 5 امتیاز.

شروط ارزیابی: داشتن درگاه و جایگاه مشخص و فعال برای امکانات کامنت ومطالب شهروندی شامل نشر مستمر نظرات.

در قسمت مطالب شهروندی: انتشار مستمر عکس و فیلم و مطالب شهروندی.

شبکه اجتماعی و پیام رسان‌ها: فعال بودن هر کدام یک امتیاز (امتیاز این بخش پس از تایید کمیته) ضمن در نظر گرفتن امتیاز، برای حضور در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به‌صورت ویژه و پلاس محاسبه می‌شود.”

10- چندرسانه‌ای (حداکثر 10 امتیاز)- دی 1398

یک ماه توسط هیات اعلام می‌شود. به هر یک از قالب‌های اینفوگرافیک، پادکست و فیلم کوتاه تولیدی ( از یک تا 3 دقیقه) با رویکرد خبری براساس تعیین هیات امتیاز داده می‌شود.

سقف امتیازات: اینفوگرافی: 1 امتیاز — پادکست: 2 امتیاز– ویدئو: 3 امتیاز هر مورد 0.25 امتیاز تا سقف قید شده

11- بکارگیری عکس و یا چند رسانه ای در کنار متن خبر و گزارش (حداکثر 6 امتیاز)– آبان 1398

در بازه زمانی یک ماهه اعلامی توسط هیات رتبه‌بندی چنانچه اخبار و مطالب منتشره حاوی گزارش تصویری و عکس مرتبط، چندرسانه‌ای، اینفوگرافیک و فیلم مرتبط و تولیدی باشد به ازای هر مطلب 2 امتیاز تا سقف 6 امتیاز محاسبه خواهد شد.


توضیحات:

پایگاه‌های خبری که ماده 16 و ماده 18 را رعایت نکرده باشند در فهرست حمایت قرار نمی‌گیرند.

امتیاز پلاس: هر زبان یک امتیاز تا سقف 3 امتیاز


امتیاز منفی:

نداشتن آرشیو یک امتیاز

به روز نبودن صفحه اول 5 امتیاز

سرقت محتوا، مطالب و خبر هر مورد 2 امتیاز تا سقف 10 امتیاز

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
سامانه جامع رسانه‌های کشور

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا