نحوه دستیابی به رضایت در زندگی مشترک

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

زوج درمانگر گفت: رضایت از زندگی مشترک شاهرگ اساسی برای حیات یک رابطه است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، محبت کماچی، مشاوره خانواده، عنوان کرد: ازدواج مهم‌ترین اتفاق زندگی هر فرد است و می‌تواند یک شخص را از نو بسازد و یا خراب کند.

وی بیان کرد: رضایت از زندگی مشترک نقش مهمی در سلامتی روانی افراد ایفا می‌کند و شاهرگ اساسی برای حیات یک رابطه است.

وی ادامه داد: رضایت از زندگی مشترک با فراهم شدن نیازهای عاطفی و برآورده شدن انتظارات زوجین از زندگی کسب می‌شود و عوامل متعددی مانند عوامل فردی، محیطی و ارتباطی در رضایت از زندگی تأثیر دارند.

این زوج درمانگر بیان کرد: عوامل فردی شامل همه رفتارها و خصوصیاتی هستند که شخصیت وجودی هر فرد را مشخص می‌کنند و هرچقدر فرد در آن‌ها نرمال‌تر و پویاتر باشد مسلماً هم انتخاب بهتری برای شریک زندگی و آینده خود دارد و هم زندگی بهتری را برای خودش رقم می‌زند همچنین انسان هرچقدر به‌طرف بزرگ‌سال سالم‌تر بودن حرکت کند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی مشترک موفق‌تر خواهد بود.

وی بابیان اینکه عوامل محیطی مانند اقتصاد، میزان درآمد، جامعه و فرهنگ حاکم بر جامعه، فرزندان و تعداد آن‌ها، خانواده و… هستند، اظهار کرد: عوامل ارتباطی معمولاً با آموزش و یادگیری قابل‌تغییر هستند و می‌توان مهارت‌هایی را که بلد نیستیم را یاد بگیریم و سطح این عوامل را ارتقا دهیم.

روانشناس ادامه داد: مهارت‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی، روش‌های حل تعارض و… نه‌تنها در رابطه با همسر بلکه برای ارتباط با دوستان، همکاران و… نیز نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اگر ملاک‌ها و اهداف ازدواج برگرفته از بُعد بالغ وجود انسان و از روی منطق باشد به طبع می‌توان انتظار ازدواج عاقلانه داشت، بیان کرد: هرچقدر به‌ طرف بزرگ‌سال سالم بودن و ذهنیت سالم حرکت کنیم در زندگی موفق‌تر خواهیم بود و در زندگی می‌توانیم انتظار ازدواج بادوام و رضایت بخشی را پیش‌بینی کنیم.

مشاوره خانواده تأکید کرد: ملاک‌ها و اهداف برای هرکسی متفاوت است؛ اما هرچقدر انسان ازنظر بعد بالغ خود منطقی‌تر و سالم‌تر باشد اهداف و ملاک‌های بهتری را برای خودش ترسیم می‌کند و زندگی و ازدواج بهتری دارد.

وی بابیان اینکه زندگی مثل یک بازی تنیس است و زمانی که فرد سرویس میزند انتظار دریافت پاسخ مثبت دارد، افزود: درواقع در زندگی مشترک تا زمانی که در مقابل سرویس‌های زده ‌شده پاسخ مثبت داده می‌شود این سرویس‌ها ادامه دارد و اگر پاسخ مثبتی دریافت نشو شاید دفعه اول به دل‌گرفته نشود اما به ‌مرور زمان کیفیت این سرویس‌ها پایین می‌آید و شاید هم متوقف شود.

مشاوره خانواده ادامه داد: برای تقویت فداکاری، رفتار و کردار نیک همسرمان باید پاسخ مثبت ارائه بدهیم در غیر این صورت رفته‌رفته مثل دفعه اول نخواهد ماند.

وی گفت: هر فردی ممکن است درگذشته خود با افرادی رابطه داشته باشند؛ اما زمانی که افراد زیر یک سقف می‌روند یعنی از مراحل قبلی که شامل تحقیقات، شناخت و…بوده است گذشته‌اند، همدیگر را پسندیدند و همه خوبی و بدی‌ها قبول کردند به همین خاطر به‌هیچ‌ عنوان نباید حرفی از گذشته‌های خودشان به میان آورند و طرف مقابل هم به‌هیچ‌ وجه نباید حرفی از گذشته طرف مقابل به زبان بیاورد و یا اینکه به خواهد به ‌طرف مقابل یادآوری کند.

این روانشناس اظهار کرد: پرسیدن سؤالاتی مانند «تو قبلاً باکسی رابطه داشتی؟»، «آیا به قشنگی من بود؟»، «رابطه شما چطور بود؟» و یا رفتار هایی مانند مقایسه کردن خودش با فرد قبلی بسیار اشتباه است.

وی ادامه داد: تأثیر این موارد در رضایت فرد از زندگی نیز به میزان خودآگاهی فرد برمی‌گردد که بتواند زندگی قبلی و جدید را باهم درگیر نکنند.

وی گفت: عامل رضایت برای زن و مرد تفاوت چندانی ندارد چون سرلوحه این رضایت‌ها برگرفته از احترام متقابل، وجود مهر، محبت، عشق‌ورزی و عاطفه در بین زن و شوهر است.

وی با تأکید بر اینکه سطح انتظارات از یکدیگر در رابطه زناشویی بسیار مهم است، تصریح کرد: هرچقدر توقعات بالاتر برود و اجابت نیز نشود قطعاً فاصله بین زن و شوهر بیشتر می‌شود.

وی توصیه کرد: همسران سطح توقعشان از یکدیگر را پایین بیاورند و به اخلاق و کردار خودشان رجوع کنند و هرکدام سعی کنند برای خوب بودن پیش‌قدم شوند که این امر نیز مستلزم بزرگ‌سال سالم بودن است.

وی افزود: بسیاری از افراد جملاتی مانند «چهره مهم نیست و فقط اخلاق مهم است»، «قیافه بعد از مدتی تکراری می‌شود و زیاد سخت نگیرید»، «مواظب باشید همسرتان خیلی زیبا نباشد زیرا در آینده کنترل اش سخت می‌شود» و … را بیان می‌کنند که این نوع حرف‌ها به‌ویژه برای افرادی که به‌ظاهر اهمیت می‌دهند بسیار اشتباه است.

کماچی بیان کرد: این افراد باید دقت کنند در هنگام ازدواج با فردی که ملاک‌های ظاهری آن‌ها هم‌خوان است ازدواج کنند؛ زیرا ممکن است بعد از ازدواج حتی اگر مشکلی هم نداشته باشند بعد از مدتی در فکر خودشان جملاتی مانند اینکه «کاش همسرم من این ملاک‌های زیبایی و یا جذابیت‌هایی که من دوست داشتم را داشت»، «همسر من خیلی خوب، مهربان و… است؛ اما کاش زیبا بود» و… را مرور کنند.

وی با بیان اینکه ملاک‌های زیبایی برای هرکسی فرق می‌کند، تأکید کرد: با افرادی ازدواج کنید که ازنظر ملاک‌های زیبایی و جذابیت‌های جنسی با چیزی که در ذهنتان است هم‌خوانی داشته باشد؛ زیرا فردی که زیبایی همسر برایش مهم است همسری مخالف ملاک هایش انتخاب کند، ازدواج موفقی نخواهد شد.

وی ادامه داد: این فرد ممکن است در ظاهر زندگی خوبی داشته باشد؛ اما همیشه در ذهنش یک کمبود و افسوسی را احساس خواهد کرد که چرا از ابتدا دقت نکرده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا