امضای تفاهم‌نامه همکاری موزه ای بین ایران و پکن

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موزه ملی ایران و دانشگاه پکن در چین تفاهم‌نامه همکاری موزه‌ای امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری با حضور جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ و خائو پینگ ـ رییس دانشگاه پکن ـ و شماری از مسؤولان و کارشناسان دو کشور از جمله گروه باستان‌شناسی و موزه‌داری دانشگاه پکن، همزمان در محل موزه ملی ایران و دانشگاه پکن برگزار شد.

خائو پینگ ـ رییس دانشگاه پکن ـ، در جریان این مراسم، چین و ایران را زادگاه تمدن بشری دانست که نیاکان آن‌ها فرهنگ‌هایی درخشان پدید آورده‌اند و افزود: با وجود این‌که بین دو کشور فاصله فراوانی وجود دارد، از دوران باستان، در امتداد جاده ابریشم زمینی و دریایی، چین و ایران مبادلات نزدیکی داشته‌اند و این موجب محقق شدن تبادلات فرهنگی و اقتصادی، تأثیرها و تأثّرها، و رونق‌بخشیدن تمدن‌های شرق و غرب به یکدیگر شده است و در نهایت، پیوندی کلیدی برای ارتباط میان تمام بشریت ایجاد کرده‌اند.

او ادامه داد: موزه ملی ایران دارای مجموعه‌هایی متعدد، مقیاسی بزرگ، قابلیت‌های پژوهشی قوی و سرشار از گوهرهای تمدنی ایران‌زمین است. این موزه از موزه‌های بین‌المللی است که با شهرتی جهانی، مکانی بسیار ایده‌آل برای پژوهش درباره منشأ تمدن بشری و تبادلات فرهنگی بین شرق و غرب است.

وی همچنین یادآور شد: دانشگاه پکن نیز نخستین دانشگاه تأسیس‌شده در چین است و یکی از اهداف اصلی تأسیس این دانشگاه پژوهش درباره تمدن چین و شناخت دیگر تمدن‌های جهان بود. استادان و دانشجویان دانشگاه پکن به بسیاری از شهرها در طول جاده ابریشم سفر کرده و دستاوردهای علمی فراوانی کسب کرده‌اند و کارشناسان مستعد فراوانی نیز در این عرصه ظهور کرده‌اند.

رییس دانشگاه پکن گفت: اگرچه ما در شرق و غرب آسیا زندگی می‌کنیم و ملاقات ما تنها به صورت مجازی میسر است، اما تمایل به درک متقابل باعث می‌شود که در ادامه مسیر نیاکانمان گام‌های مشترکی برداریم و به یکدیگر نزدیک شویم و تلاش‌های ما موجب می‌شود که این تمدن‌های باستان از نو تازه و جوان شوند و بدرخشند.

جبرییل نوکنده ـ رییس موزه ملی ایران ـ نیز با ابراز خرسندی از این فرصت ارزشمند برای گسترش همکاری‌های بین دو مرکز علمی و فرهنگی موزه ملی ایران و دانشگاه پکن که مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک بین دو کشور است، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر موزه ملی ایران ارتباطات خود را با موسسات و موزه‌های چین گسترش داده و با حضور در  نمایشگاه «شکوه تمدن‌های آسیا» و نمایشگاه «سلادون‌های لانگ چون و جهانی شدن» توانست گام‌های مؤثری برای تقویت همکاری‌های فرهنگی بردارد و مفتخریم که با شمار بالای بازدیدکنندگان این نمایشگاه‌ها، بسیاری از مردم فرهنگ‌دوستِ چین با هنر و تمدن غنی ایران آشنا شده‌اند.

او ادامه داد: موزه ملی ایران در مقام موزه مادر کشور و گنجینه عظیمی از یافته‌های باستان‌شناسی از نقاط مختلف ایران، پیشینه مهمی از فعالیت‌های نمایشگاهی، پژوهشی و دیگر فعالیت‌های مرتبط در سطح ملی و بین‌المللی دارد. این موزه دارای ظرفیت بالایی در همکاری‌های پژوهشی و فرهنگی در سطح بین‌المللی است.

نوکنده بیان کرد: امیدواریم با ایجاد این ارتباط سازنده شاهد نتایج پرباری باشیم و  این اقدام گامی جدید در گسترش همکاری‌های فرهنگی، به‌ویژه در پژوهش‌های مشترک در ‌حوزه میراث فرهنگی باشد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا