هوش مصنوعی (AI) تجربه‌ای آرام را به صنعت بیمه می‌آورد!

انتشارات موفقیت‌شناسی

هیچ حوزه‌ای نیست که از مواهب فناوری استفاده نکرده باشد! صنعت بیمه نیز به زودی به لطف فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و بلاکچین دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، بازار بیمه جهانی در حال تجربه تغییر فناوری است. شرکت‌های سنتی بیمه در حال سبک‌وسنگین کردن راهکارهای دیجیتالی همچون هوش مصنوعی و بلاکچین هستند و مدل‌های جدید کسب‌وکار و جریان‌های درآمد حاصل از فناوری جدید را آزمایش می‌کنند. احتمالاً مهم‌ترین انگیزه شرکت‌های بیمه از به کارگیری روندهای نوظهور فناوری، جلوگیری از تقلب و ارائه اتوماسیون خدمات و کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

ورود فناوری در حوزه بیمه اقدامی خطیر اما اجتنات‌ناپذیر است. برای مثال، شرکت بیمه تأمین اجتماعی در سال گذشته اقدام به حذف دفترچه‌های بیمه کرد، چیزی که در نگاه اول ترسناک به نظر می‌رسد اما در عمل به شتاب گرفتن و افزایش کیفیت خدمات ارباب‌رجوع کمک خواهد کرد.

در ادامه به ۵ روند برتر فناوری که به صنعت بیمه کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

شبکه‌های اجتماعی بستر لازم را فراهم می‌کنند

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. با توجه به بستر مناسبی که برخی از این شبکه‌ها فراهم کرده‌اند، مکانی مناسب برای نمایندگان بیمه به وجود آمده است تا بتوانند با مصرف‌کنندگان و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. نمایندگان بیمه از طریق اینستاگرام و فیسبوک و تلگرام و حتی شبکه‌های داخلی مانند سروش و ایتا قادرند محصولات و بسته‌های خدماتی خود را به مردم عرضه کنند. برخی از کارشناسان بیمه با استفاده از برنامه‌های ویدئویی خلاق بدون صرف هیچ هزینه‌ای، توجه جامعه هدف احتمالی را جلب می‌کنند.

در حالی که اجاره یک دفتر کوچک در مرکز شهر هزینه سنگینی را بر دوش نماینده بیمه تحمیل می‌کند، استفاده صحیح و هوشمندانه از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خدمات‌دهندگان بیمه را چند قدم جلو ببرد.

ارزش شبکه‌های اجتماعی برای صنعت بیمه فوق‌العاده بالا است و هیچ محدودیتی در ارتباط با چشم‌اندازهای مرتبط با آن وجود ندارد. طبیعتاً وجود یک بازار رقابتی شرکت‌های بیمه را مجاب می‌کند تا خلاقیت‌های خود را افزایش دهند. اما اگر فرضاً همه ناچار باشند از یک شرکت بیمه خاص استفاده کنند احتمالاً هم خود شرکت بیمه انگیزه‌هایش برای تنوع و خلاقیت از دست می‌دهد و هم مردم چیزی را شبیه به وابستگی به فروشنده(Vendor Lock-in) تجربه نخواهند کرد.

هوش مصنوعی (AI) تجربه‌ای آرام را به صنعت بیمه می‌آورد!

هوش مصنوعی بیش از هر فناوری دیگری می‌تواند در خدمت صنعت بیمه قرار گیرد زیرا مبتنی بر داده‌ها است و صنعت بیمه در معنایِ بوروکراتیکِ کلمه، چیزی جز تولید میزان زیادی داده که روزانه باید مورد سنجش قرار گیرد نیست. از سوی دیگر داده‌ها پایه و اساس هوش مصنوعی را شکل می‌دهند. هرچه یک شرکت بیمه در تسلط بر این فناوری جدید موفق‌تر باشد، احتمال بقای آن در آینده بیشتر خواهد بود. با این حال، تنها ۱.۳۳٪ صنعت بیمه به هوش مصنوعی واگذار شده است که رقم ناچیزی است و لاجرم باید طی سال‌های آتی افزایش یابد.

هوش مصنوعی هم خیال اغلب مردم را راحت می‌کند و هم شرکت خدمات‌دهنده بیمه را، زیرا خلأهای احتمالی را پر می‌کند و با ارائه خدمات سریع و دقیق و سازگارشده همراه است. برای مثال، دیلویت(Deloitte) یک شبکه خدمات حرفه‌ای چندملیتی است که در تجزیه‌وتحلیل مطالبات از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و برای مثال ۱۸ الگوریتم ضدکلاهبرداری را با استفاده از اطلاعات تصویر و فیلم و داده به کار می‌برد.

دستگاه‌های تلماتیک بررسی صحت‌وسقم ادعا را مقدور می‌سازند

یکی از روش‌هایی که شرکت‌های بیمه می‌توانند برای بررسی ادعای خسارت مورد استفاده قرار دهند، نصب دستگاه‌های تلماتیک(Telematic) است. این دستگاه برای مثال روی وسیله نقلیه نصب می‌شود و اطلاعاتی مانند سرعت، مکان، راندمان سوخت، دما، رفتار و ساعت راننده را دریافت و ضبط می‌کند. سپس داده‌های به دست‌آمده از طریق پیوندهای ارتباطی(اینترنت، اینترانت و…) به سیستم ردیابی ناوگان، مانند دفتر شرکت بیمه منتقل می‌شود. سرانجام داده‌ها ذخیره و ارائه می‌شوند تا مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرند.

به لطف هوش مصنوعی در صنعت بیمه بسیاری از ادعاهای ساختگی قابل تشخیص است

دستگاه‌های تلماتیک اغلب در یک پورت OBD II نصب می‌شوند که در زیر فرمان اتومبیل قرار دارد. در بسیاری از اتومبیل‌های جدید دستگاه‌های تلماتیک داخلی تعبیه شده است که عادات رانندگی را به بیمه‌گذار منتقل می‌کند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند نسخه‌ای از گزارش را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

در حالی که عده کمی از افراد ممکن است ناراضی باشند(چرا که هزینه‌های بیمه‌شان پس از نصب دستگاه افزایش یافته است)، اما هزینه اغلب افراد کاهش پیدا می‌کند. دستگاه‌های جدیدتر دارای گزینه‌های اسنپ‌شات، رانندگی در وضعیت ایمن، رانندگی هوشمند و… است.

رستاخیز روبات‌ها با «اتوماسیون روباتیک فرآیندها»

این روزها آن قدر نام روبات را در اخبار و نشریات می‌شنویم که احتمالاً از اینکه این وسایل مکانیکی به زودی وظایفی که به طور معمول توسط انسان انجام ‌شود را برعهده گیرند متعجب نشوید. با این حال استفاده از علم روباتیک در صنعت بیمه حداقل از تصور دراماتیک هالیوودی به دور است(اینکه ارتشی از آدم‌آهنی‌ها به جای نماینده‌های بیمه وارد عمل می‌شوند!).

اتوماسیون روباتیک فرآیندها(RPA) فناوری نوینی است که از روبات‌ها برای خودکارسازی فرایندها استفاده می‌کند. هدف اتوماسیون فرایند روباتیک (Robotic Process Automation) بهبود فرایندهای کسب‌وکار است و انتظار می‌رود وظایف تکراری با حجم زیاد به صورت خودکار انجام گیرد.

روبات‌ها ارائه خدمات بیمه را تسهیل می‌سازند

یکی از سردردآورترین وظایف مشتریان و مصرف‌کنندگان بیمه سر و کله زدن با پرسنل کم‌حوصله است. RPA می‌تواند معاملات و قراردادها را ساده سازد و فرآیندهایی مانند اعتبارسنجی ادعا و تأیید اسناد را خودکار کند.

مصرف‌کنندگان می‌توانند بیشتر امور را به طور اتوماسیون انجام دهند و با گذشت زمان، این امر نیاز به مشاغل اداری را کمتر خواهد کرد. از طرف دیگر، تقاضای بیشتری برای پرسنل دارای مهارت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین به وجود خواهد آمد. روباتیک و اتوماسیون شناختی (R&CA) اساساً همکاری بین انسان و ماشین را با خودکارسازی کارهای تکراری و افزایش کیفیت مشاغل تقویت می‌کند.

بلاکچین فناوری که باید از نو شناخت

بلاکچین یکی از تکنیک‌های پردازش و انتقال اطلاعات است که در ایام اخیر بیشتر به دلیل استفاده در رمزارزها در کشورمان شناخته شده است اما اساس کار آن در هر سیستمی قابل پیاده‌سازی است و آن بدین صورت است که اطلاعات به شکل توزیع‌شده نگهداری شود(به جای متمرکز) با این هدف که اگر یکی از نگهدارندگان اطلاعات به تقلب روی آورد، به دلیل عدم مطابقت داده‌هایش با سایر واحدهای شبکه توزیعی، به سرعت دستش رو شود.

بسیاری از مردم هنوز از مفهوم بلاکچین گیج شده‌اند. بلاکچین در صنعت بیمه می‌تواند داده‌ها را به صورت توزیعی ذخیره کند بنابراین امکان دستکاری توسط مصرف‌کننده و کارگذار وجود نخواهد داشت. همچنین بلاکچین می‌تواند در انتظارات مشتری برای خدمات سریع‌تر مثمر ثمر باشد، ارزیابی ریسک را کاهش دهد و از همه بهتر، بلاکچین نویدبخش کاهش هزینه‌ها است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا