علت ثبت راه آهن ایران به عنوان یک اثر جهانی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فرمانده پلیس راه آهن پلیس پیشگیری ناجا، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با عمر ۸۵ ساله خود به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایلنا، سردار “حشمت اله ملکی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، پرونده راه آهن سراسری ایران موسوم به راه آهن شمال جنوب مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته راه آهن جمهوری اسلامی ایران با عمر ۸۵ ساله خود به عنوان بیست و پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

علت ثبت راه آهن ایران به عنوان یک اثر جهانی

وی در پاسخ به این سوال که چرا راه آهن ایران به عنوان یک اثر جهانی محسوب می‌شود، گفت: به گفته کارشناسان، ویژگی‌های مختلف و منحصر به فرد راه آهن سراسری ایران در بخش های مهندسی، تاریخی، جغرافیایی و سایر بخش ها کارشناسان یونسکو را قانع کرد تا این راه آهن را به فهرست جهانی یونسکو اضافه کنند.

فرمانده پلیس راه آهن پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: سایت جهانی یونسکو در این رابطه نوشته است راه آهن سراسری ایران دریای خزر در شمال را به خلیج فارس وصل می کند و در مسیرش از دو رشته کوه، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و چهار منطقه با اقلیم مختلف عبور می کند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: این راه آهن ۱۳۹۴ کیلومتری توسط دولت ایران و ۴۳ پیمانکار از کشورهای مختلف ساخته شده است و به دلیل ابعاد و کار مهندسی که برای ساخت آن انجام شده قابل تامل  است، ساخت آن در برخی از مناطق نیاز به عبور از کوه داشته است و از مهم‌ترین جاذبه‌های مهندسی راه آهن سراسری ایران می توان به عبور آن از اقلیم‌های مختلف که پیوند دهنده فرهنگ‌های مختلف کشور است، اشاره کرد.

افزایش اقدامات حفاظتی با ثبت جهانی یک اثر در فهرست یونسکو

سردار ملکی با اشاره به اینکه ثبت یک اثر یا منطقه در فهرست یونسکو منجر به افزایش اقدامات برای حفاظت از آن می شود، گفت: به عنوان مثال چنانچه جنگ یا مخاصمه ای شکل گیرد حمله به آن اثر جهانی ثبت شده یک جنایت جنگی محسوب می شود، از این رو با ثبت راه آهن ایران به عنوان یک اثر جهانی حساسیت و اهمیت کار پلیس راه آهن نیز دستخوش تغییراتی در تاکتیک، طرح ریزی، برنامه ریزی و اقدامات انتظامی و امنیتی گسترده شده و کارکنان متعهد پلیس راه آهن سراسر کشور بیش از پیش تلاش خواهند کرد به احسن وجه از این میراث ارزشمند حراست و حفاظت کنند.  

رونق گردشگری ریلی، اشتغال زایی و درآمد زایی

فرمانده پلیس راه آهن پلیس پیشگیری ناجا مزیت مهم ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران را تقویت گردشگری ریلی و کسب در آمد از این صنعت برای کشور برشمرد و گفت: بناها و ایستگاه‌های متروکه واقع شده در مسیر خطوط ریلی را می توان به هتل و بومگردی تبدیل کرد لذا با قرار گرفتن این اثر ارزشمند در فهرست یونسکو، علاوه بر رونق اشتغال، درآمدزایی ارزی نیز در کریدور شمال و جنوب فراهم خواهد شد.

سردار ملکی با تبریک این ثبت ارزشمند خاطرنشان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران با ۲۵ اثر ثبت شده جهانی دهمین کشور جهان از نظر تعداد آثار ثبت شده در سایت جهانی یونسکو است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایلنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا