آشنایی با مهارت‌های ضروری که درمحیط‌های کاری آینده نیاز خواهید داشت

انتشارات موفقیت‌شناسی

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع جهان، منطقی است که مهارت‌های ضروری برای مشاغل آینده نیز تغییر کنند. در حقیقت با رشد دنیای دیجیتال، مهارت های نرم (Soft Skills) کارکنان، مانند برقراری ارتباط، حل مسئله، همکاری و همدلی، به‌اندازه مهارت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و حتی بیشتر از آن اهمیت پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کاربوم، خودکارسازی اکثر فرایندها در محیط کار، دیجیتالی‌شدن آنها و استفاده از روبات‌ها در محیط کار، شرکت‌ها یکپارچه‌تر می‌شوند و بالطبع مهارت‌های موردنیاز در محیط‌های کاری نیز تغییر می‌کنند. این در حالی است که یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهند که از هر سه نفر، یک نفر معتقد است که روبات‌ها و ماشین‌آلات می‌توانند جایگاه شغلی آنان را در دست بگیرند.

حال، سؤالی که پیش می‌آید این است: «چگونه می‌توان با قابلیت‌های روبات‌ها و ماشین‌آلات رقابت کرد؟» در واقع، اگر می‌خواهیم به‌عنوان کارکنان سازمان‌های مختلف، جایگاه شغلی خود را حفظ کنیم و شغلی در محیط‌های کاری آینده داشته باشیم، باید خودمان را با تغییر تکنولوژی مطابقت دهیم؛ به‌ عبارتی، باید بتوانیم با کسب مهارت‌های جدید، مطالبات محیط کاری آینده را برآورده کنیم.

در این مطلب، مهارت‌هایی را بررسی می‌کنیم که برای موفقیت در محل کار طی سال‌های آینده ضرورت دارند.

۱. مهارت حل مسائل پیچیده

توانایی حل مسئله، مهارت مهمی در زمینه‌های مختلف است. هم‌زمان با پیشرفت همیشگی تکنولوژی، کارکنان باید بتوانند انعطاف پذیری ذهن خود را برای فکرکردن درمورد جنبه‌های مختلف مسائل و برطرف‌کردن مشکلات احتمالی موجود افزایش دهند؛ بنابراین تقویت مهارت‌های پیداکردن راه‌حل مسائل پیچیده مختلف، یکی از مهم‌ترین کارهای آماده‌سازی خودتان برای فعالیت در محیط‌های کار آینده است.

۲. تفکر انتقادی

کارکنان مشاغل آینده، بخش‌های زیادی از کار خود را با تکنولوژی‌های خودکار انجام می‌دهند، اما باز هم در روند اتخاذ تصمیمات اجرایی، نمی‌توان به این سیستم‌ها اعتماد کرد. در دنیای مدرن و اتوماتیک آینده، انسان‌ها به‌عنوان کسانی خواهند بود که فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند، در حالی که ماشین‌آلات و هوش مصنوعی نیز در قالب ابزارهایی برای کمک به اجرای افکار، ایده‌ها و تصمیم‌های آنان عمل خواهند کرد.

لی وایس (Leah Weiss)، مدرس دانشگاه استنفورد و بلاگری فعال، در این زمینه این‌گونه خاطرنشان می‌کند:

«هیچ راهی برای جایگزینی مؤلفه‌های مهم نیروی انسانی سازمان‌ها، هوش هیجانی، قدرت تصمیم‌گیری استراتژیک و ویژگی‌های اخلاقی آنان با روبات‌ها و ماشین‌های هوش مصنوعی وجود ندارد.»

بنابراین، تفکر انتقادی یکی دیگر از مهارت‌هایی است که به شما امکان می‌دهد تا موقعیت‌های مختلف را تحلیل کنید، راه‌حل‌های متعددی را در نظر بگیرید و بر اساس منطق و استدلال تصمیم گیری کنید.

۳. خلاقیت

به‌طور قطع، می‌توان گفت که جهان با وجود خلاقیت انسان‌ها تکامل پیدا می‌کند؛ علاوه بر این، روبات‌ها نیز بر اساس ایده‌ای در ذهن انسان‌ها اختراع شده‌اند. جوزف پیستروی (Joseph Pistrui) در مقاله‌ای در مجله Harvard Business Review می‌گوید:

«جایگزین‌کردن انسان با روبات و هوش مصنوعی در مشاغلی که نیاز به تخیل، خلاقیت و تحلیل خلاق دارند، بسیار سخت‌تر است.»

در واقع، هنگامی که بحث جایگاه‌های شغلی شهودی و هنری به میان می‌آید، ماشین‌آلات و سیستم‌های هوش مصنوعی، به‌اندازه کافی نمی‌توانند خلاقیت موردنیاز برای انجام کار را ارائه دهند؛ بنابراین، بهبود مهارتی همچون خلاقیت برای رقابت با تکنولوژی‌ها، محصولات و خدمات جدیدی که اجرای ایده‌های حرفه‌ای کارکنان در صنایع مختلف را بر عهده خواهند داشت، ضروری به‌ نظر می‌رسد.

۴. یادگیری فعال

کارکنان مشاغل آینده باید بتوانند با تغییراتی که در پیرامونشان رخ می‌دهند، خودشان را سازگار کنند؛ به‌ عبارتی، همان طور که محیط کارتان تکامل پیدا می‌کند، شما نیز به‌عنوان کارکنان فعال شرکت باید مهارت‌های خود را تقویت کنید. برای انجام این کار به‌صورت موفقیت‌آمیز باید فرایند یادگیری فعالی را داشته باشید و با پیشرفت‌های جدید در زمینه کاری خودتان هم‌سو شوید.

جالب اینجا است که ۹۳٪ از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی، تمایل کارکنان به سازگاری خود با تکنولوژی‌های جدید را اعلام کرده‌اند و آمادگی پذیرش فرصت‌های موجود را برای تقویت مهارت‌های خود دارند. این مقدار بسیار دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد که اکثر کارکنان برای تقویت مهارت‌های خود در محیط‌های کار آینده آماده هستند، می‌توانند مهارت‌های کنونی خود را بهبود بخشند و با آموزش مهارت‌های جدید آنها را ارتقا دهند.

همچنین، به‌احتمال زیاد شرکت‌ها نیز فرصت‌های یادگیری حین کار را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند تا از شکاف‌های احتمالی بین مهارت‌های کارکنان و اشکالات آنان برای استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور جلوگیری کنند.

به‌مرور زمان، برنامه‌نویسی به مهارتی حرفه‌ای و ضروری، به‌خصوص برای نیروی کار جوان تبدیل می‌شود. در حقیقت، مطالعه محققان نشان می‌دهد که افراد نسل جدید یا نسل اینترنت (Generation Z) در مقایسه با سایر نسل‌ها، در مهارت‌های برنامه‌نویسی پیشرو خواهند بود.

با وجود اینکه کار با کامپیوتر پیش از این نیز نقش جدایی‌ناپذیری در محیط کار داشته است، باز هم در محیط کار آینده، توانایی کدنویسی امری ضروری خواهد بود.

در واقع، برنامه‌نویسی به کارکنان این امکان را می‌دهد تا با خودکارسازی امور، وقت خود را به انجام کارهای دستی، روتین و تکراری اختصاص ندهند. این موضوع به‌طور قابل‌توجهی، کارایی و میزان بهره وری آنها را افزایش می‌دهد.

۵. هوش هیجانی

هوش هیجانی، به‌طور خلاصه به همه‌چیز درمورد روبه‌رو‌شدن با احساسات، رفتارها و حالات دیگران و نحوه عکس‌العمل در مقابل آنان اشاره دارد. مهارت هوش هیجانی به کارکنان این امکان را می‌دهد تا موقعیت‌های مختلف را مدیریت کنند، رو به ‌جلو پیش بروند، رفتار خود و اطرافیان را به‌روش بهتری مدیریت کنند و تصمیماتی را بگیرند که به نتایج موردنظرشان منتهی می‌شوند.

بنابراین، هوش هیجانی در محیط‌های کاری آینده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم، به‌خصوص برای مدیران یا سرپرستان بخش‌های مختلف سازمان به ‌شمار می‌رود؛ چراکه این امکان را در اختیار آنان می‌گذارد که محیط کار پویا و مثبتی را فراهم کنند که در آن، کارکنان و روبات‌ها هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

۶. تحلیل سیستم‌های تکنولوژیک

به‌طور کلی، تحلیل سیستم‌ها دربرگیرنده عیب‌یابی، طراحی مجدد و تحلیل سیستم‌های موجود است. تحلیل سیستم نیز یکی دیگر از مهارت‌های مهمی است که کارکنان شرکت‌های آینده به‌واسطه آن می‌توانند سطح عملکرد سازمانشان را بهبود دهند و آن را حفظ کنند.

به‌مرور زمان و با افزایش وابستگی کسب‌وکارهای مختلف به ماشین‌آلات، ابزارهای هوش مصنوعی و خودکارسازی کارها، نیاز شرکت‌ها به متخصصانی با مهارت و دانش فنی مربوطه بیشتر می‌شود. در واقع، نیاز شرکت‌ها برای استخدام افرادی که می‌توانند از این سیستم‌ها پشتیبانی کنند و اشکالات عملیاتی آنها را برطرف کنند، افزایش خواهد یافت.

۷. مهارت ارائه خدمات

سرویس‌گرا‌بودن یک فرد، بدین معنا است که او می‌تواند نیازها و انتظارات افراد را پیش‌بینی و آنها را برآورده کند. این مهارت، به‌طور خاص در مشاغلی مفیدتر است که شامل ارائه خدمات مختلف به مشتریان هستند؛ با وجود این، مهارت حرفه‌ای ارائه خدمات، قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد؛ زیرا به کارکنان امکان پیش‌بینی نیازهای آینده شغل مربوطه، مشتریان یا تیم موردنظر را می‌دهد.

به‌عبارت دیگر، شما با داشتن این مهارت می‌توانید مشکلات بالقوه شرکتتان را برطرف کنید و راه‌حل‌هایی را برای آنها ارائه دهید؛ در این صورت، شرکتتان از سایر رقبا پیشی می‌گیرد؛ همچنین خودتان نیز به‌عنوان کارمند این شرکت چندین قدم جلوتر از سایر کارکنان قرار می‌گیرید؛ بنابراین مهارت پیش‌بینی نیازهای بالقوه در دنیای اقتصادی و رقابتی آینده، یک ضرورت محسوب می‌شود.

۸. مذاکره

با خودکارسازی کارها در آینده، نفوذ سیستم‌های هوش مصنوعی و ماشین‌آلات در محیط کار، استفاده از مهارت‌های اجتماعی مانند مذاکره، از هر زمان دیگری مهم‌تر خواهد بود. در این میان، مذاکره کاری است که صرفا از عهده ما انسان‌ها، آن هم به‌خوبی برمی‌آید.

با وجود این، یک سری از مشاغل کنونی موجب گوشه‌گیری برخی از کارکنان شده‌اند و مهارت‌های ارتباط جمعی آنان را تضعیف کرده‌اند؛ در حالی که مهارت مذاکره و همچنین سایر مهارت‌های نرم، در مشاغل آینده از اهمیت به‌مراتب بیشتری برخوردار خواهند بود؛ زیرا از کارکنان انتظار می‌رود که با مشتریان، همکاران و مدیرانشان به‌طور مؤثری در ارتباط باشند، با آنها مذاکره کنند و نقش‌های فعال‌تری را بر عهده بگیرند.

۹. انعطاف‌پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی، توانایی تفکر هم‌زمان درباره چندین مفهوم مختلف را توصیف می‌کند. در دنیای پرسرعت امروز که همه‌چیز به‌سرعت پیشرفت می‌کند، همه ما تا حدودی به داشتن چندین شغل یا انجام چندین کار، به‌صورت هم‌زمان عادت کرده‌ایم.

با وجود این، طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد (PDF) در مشاغل حرفه‌ای آینده، سطح انعطاف‌پذیری موردنیاز کارکنان به‌مراتب بالاتر خواهد بود؛ به‌عبارت دیگر، کارکنان برای مدیریت طیف گسترده‌ای از مشاغل در آینده به سطح بالاتری از توانایی‌های شناختی نیاز خواهند داشت.

این توانایی‌های شناختی، مهارت‌هایی مانند خلاقیت، درک مسئله و استدلال منطقی را در بر می‌گیرند.

۱۰. انطباق‌پذیری

در گذشته، انطباق‌پذیری ویژگی مهمی برای کارکنان محسوب نمی‌شد؛ زیرا نرم‌افزارها و ساختارهای ضروری در سازمان با به‌روزرسانی اندکی، تقریبا با نسخه اولیه یکسان بودند؛ با وجود این، در نیروی کار امروزی، توانایی تطبیق با موقعیت‌های مختلف، کار با برنامه‌ها و برقراری ارتباط با افراد جدید، یکی از نکات بسیار مهم برای ارائه عملکردی بهتر به ‌شمار می‌‌آید.

در واقع، کارکنان در کنار یادگیری فعال می‌توانند هرچه سریع‌تر خودشان را با تغییرات و تکنولوژی‌های جدید مطابقت دهند. در این شرایط، آنها می‌دانند که نیازی ندارند که به روش‌های قدیمی بچسبند، زیرا پروسه‌های مختلف در پیرامونشان به‌سرعت تغییر می‌کنند.

۱۱. کارآفرینی

فکرکردن از جنبه‌های مختلف به مسائل و دستیابی به مفاهیم و طرح‌های نو، یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در دهه آینده، جایگاه شغلی کارکنان را در محیط کارشان تضمین می‌کند.

در واقع، کارکنان در آینده با واگذاری کارهای بسیاری به ماشین‌های هوش مصنوعی، از انجام یک سری وظایف روتین، دستی و تکراری رها خواهند شد. در این شرایط، نقش‌های فعال‌تری را بر عهده خواهند گرفت و می‌توانند رویای کارآفرینی خود را دنبال خواهند کرد.

برای این منظور، شما نیز به‌عنوان کارکنان مشاغل آینده، باید توانایی فکرکردن مستقل از دیگران، اجرای پروژه خود، سازمان یا بخشی از آن را داشته باشید؛ بنابراین، اگر می‌خواهید در مسیر شغلی خود پیشرفت کنید، به یک جنبه از مسائل مختلف فکر نکنید،‌ بلکه با جست‌وجوی راه‌های مختلف، توانایی ذهن خود را گسترش دهید.

۱۲. هوش اجتماعی

هوش اجتماعی، به توانایی افراد برای برقراری ارتباط با دیگران اشاره دارد. این مهارت، علاوه بر برقراری ارتباطات پایه، این امکان را به شما می‌دهد تا از طریق همدلی، روابط عمیق‌تر و پرمعناتری را با دیگران برقرار کنید و به‌راحتی در محیط‌های اجتماعی شناخته شوید.

در واقع، ممکن است کارکنان در محیط‌های کاری آینده، برای انجام وظایفی مبتنی بر منطق و تکرار، به ابزارهای تکنولوژی وابسته باشند؛ اما در مواردی که به تعامل با دیگران، درک و همکاری نیاز است، انسان‌ها عملکرد درست و بی‌نقصی خواهند داشت؛ بنابراین، هوش اجتماعی به‌عنوان مهارتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در محیط کاری آینده پیشرفت کنید.

۱۳. سواد رسانه‌ای جدید

کلمه «سواد» اغلب، به‌معنای توانایی خواندن و نوشتن افراد استفاده می‌شود؛ با این حال، سواد رسانه‌ای جدید به توانایی کارکنان مشاغل برای کار با پلتفرم‌های مختلف دنیای دیجیتال اشاره دارد.

کار با پلتفرم‌های دیجیتال نیز به‌معنای توانایی دستیابی به رسانه‌های دیجیتالی، تحلیل، ارزیابی یا ایجاد رسانه‌های جدید است. بدون شک، این توانایی برای نیروی کار قرن بیست‌ویکم، یکی از مهارت‌های مهم محسوب می‌شود؛ چراکه به‌مرور زمان، جهان به‌سمت دیجیتالی‌کردن پروسه‌های مختلف و برقراری ارتباطات از طریق رسانه‌های جدید پیش می‌رود.

۱۴. همکاری مجازی

امروزه، راه‌های مختلفی برای کارکردن به‌صورت ریموت یا دورکاری، در بیشتر مشاغل رواج پیدا کرده‌اند. در آینده نیز یکی از مهارت‌های ضروری برای کارکنان، برخورداری از توانایی همکاری با سایر اعضای تیم به‌صورت مجازی و با استفاده از ابزارهای تکنولوژی برقراری ارتباط آنلاین خواهد بود.

علاوه بر این، امروزه شرکت‌ها شاهد مزایای استفاده از نیروی کار مستعد در سراسر جهان هستند؛ به همین دلیل، فراهم‌کردن محیط کاری مجازی روزبه‌روز در میان کارفرمایان و کارکنان مشاغل مختلف رواج پیدا می‌کند.

بنابراین در محیط کاری آینده نیز توانایی همکاری مجازی به کارکنان امکانی می‌دهد تا جلسات و مباحثات خود را درمورد جنبه‌های مختلف پروژه، به‌صورت آنلاین برگزار کنند، بسیاری از وظایف خود را به‌صورت ریموت انجام دهند و قابلیت کار با تیمی متشکل از افرادی با مهارت‌های مختلف را داشته باشند.

۱۵. تفکر خلاقانه

در دنیایی که پیوسته در حال تحول است، نوآوری و تفکر خلاق به عنصری اصلی برای پیشرفت کسب‌وکار تبدیل شده است؛ بنابراین، پیداکردن راه‌هایی برای اختراع مجدد سیستم‌های موجود یا ایجاد سیستم‌های جدید، همگی یک مزیت مهم برای کارکنان خواهند بود.

کارکنان برای انجام این کار باید بتوانند با استفاده از آنچه در دسترس دارند، از اطلاعات موجود استنتاج کنند، آنها را آنالیز کنند و با به‌کارگیری داده‌های موجود، ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای را ارائه دهند.

۱۶. تصمیم‌گیری

امروزه، تمام استراتژی‌های کسب‌وکارها، مبتنی بر آنالیز داده هستند؛ به همین دلیل، توانایی مطالعه و تحلیل داده‌های مذکور و سپس تصمیم گیری بر اساس آنها، طی سال‌های آینده یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز کارکنان خواهد بود.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، ماشین‌های هوش مصنوعی، روبات‌ها و سیستم‌های خودکار، مبتنی بر منطق عمل می‌کنند و کار خود را به‌صورت متوالی تکرار می‌کنند؛ اما این وظیفه انسان‌ها است که تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند و به این طریق، وجه تمایزی برای شرکتشان در میان دیگر سازمان‌ها بیافرینند.

علاوه بر این، ابزارهای مختلفی برای بهبود مهارت تصمیم‌گیری در افراد وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید مهارت تصمیم‌گیری درست را در خودتان تقویت کنید.

۱۷. هماهنگی

استفاده از روبات‌ها و ماشین‌آلات هوش مصنوعی در محیط کاری جدید، بسیار عالی است و به کارکنان این امکان را می‌دهد تا کارهای هیجان‌انگیزتری را انجام دهند؛ اما این سیستم‌ها، توانایی هماهنگی با سایر ابزارهای هوش مصنوعی را ندارند.

علاوه بر این، هماهنگی کارکنان را ملزم به برقراری ارتباط و همکاری با دیگران می‌کند؛ بنابراین، در دنیای کسب‌وکار مهم است که بتوانیم با همکارانمان کار کنیم و خودمان را با کارها و وظایف آنها مطابقت دهیم. اساسا داشتن توانایی کافی برای هماهنگی، به‌عنوان عضوی از تیم، موردی است که محیط‌های کاری نسل بعدی به آن نیاز خواهند داشت.

۱۸. رهبری

رهبران خوب، در موفقیت هر کسب‌وکاری تعیین‌کننده هستند. این موضوع به‌احتمال زیاد، در محیط کار آینده نیز صادق خواهد بود. مهارت‌های رهبری، به کارکنان این امکان را می‌دهند تا تیم خود را هدایت کنند، وظایف خود و تیمشان را به‌خوبی مدیریت کنند و در نهایت، شرکتشان را در ردیف سازمان‌های برتر صنعت مربوطه قرار دهند.

البته، مهارت رهبری، دربرگیرنده چندین توانایی دیگر و همچنین داشتن کاریزمای شخصیتی درونی است؛ اما اگر مصمم باشید، به‌طور حتم، می‌توانید این مجموعه از توانایی‌ها را در خودتان گسترش دهید.

۱۹. مدیریت دیگران

با افزایش رقابت در فضای بازار کار امروزی، هر روزه نیروی کار با استعدادهای مختلف وارد محیط کار می‌شوند. صرف‌نظر از اینکه مدیرعامل یک شرکت، مدیر منابع انسانی آن یا سرپرست بخشی از سازمان هستید، توانایی شما در مدیریت افراد و واگذاری وظایف، پویایی شرکتتان را تعیین می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، باید ترکیبی متعادل از مهارت‌های دیگر را نیز داشته باشید. این مهارت‌ها دربرگیرنده هوش هیجانی، هوش اجتماعی، همدلی، رهبری و مذاکره برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج از تیمتان هستند.

به‌مرور زمان و در دهه‌های آینده، این ویژگی به‌طور فزاینده‌ای مهم‌تر تلقی خواهد شد تا از این طریق بتوان مشتریان شرکت خود را افزایش داد و آنها را حفظ کرد.

جمع‌بندی

بدون وجود هریک از مهارت‌های مهم مطرح‌شده در این مطلب، شما به‌عنوان کارکنان آینده، مشکلات بسیاری را در محیط کاری خود خواهید داشت؛ به ‌عبارتی، در این محیط، شما به کارفرما، سرپرستان و سایر همکاران نیاز خواهید داشت تا برای بهبود عملکرد کمکتان کنند.

از سوی دیگر، فشار بیشتری از جانب آنان برای رسیدن به هدف شغلی خود متحمل خواهید شد. آیا شما فکر می‌کنید برای ماندن در جایگاه شغلی خود در محیط‌های کاری جدید، از مهارت‌های کافی برخوردار هستید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربومcareeraddict.com

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا