چگونه مسیر موفقیت را برای کودکان خود هموارکنیم؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

درویشی: نکته مورد اهمیت این است که توانمندی‌های ژنتیکی به تنهایی نمی‌تواند عامل دستیابی به موفقیت و شکوفایی در بزرگسالی باشد و افراد موفق علاوه بر ویژگی‌های مادرزادی نیاز به تلاش و پشتکار زیاد برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر دارند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، زهرا درویشی روان‌شناس بالینی در یادداشتی نوشت: شیوه‌های تربیتی که خانواده‌ها در دوران کودکی برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام برای موفقیت آن‌ها خواهد بود. بیشتر پدر و مادرها شور و اشتیاق فروانی برای آموزش و پرورش فرزندانشان دارند و فکر و تلاش زیادی را در این مسیر صرف می‌کنند. از ابتدای کودکی آن‌ها را به کلاس‌های آموزشی می‌فرستند، استعداد‌های آن‌ها را می‌سنجند و جهش می‌دهند، تا بتوانند آینده درخشانی را در بزرگسالی برایشان فراهم کنند.

 گام‌های اساسی برای افزایش موفقیت کودکان

  1. افزایش مهارت‌های اجتماعی فرزندان: کودکانی که در روابط اجتماعی خود پویا‌تر هستند احساسات دیگران را بیشتر درک می‌کنند و  به شادی‌های گروهی و بوجود آوردن لذت‌های مشترک علاقمندی بیشتری دارند.
  2. به کودکان خود مسئولیت بدهید: به تصمیم و خواسته‌های فرزندانتان احترام بگذارید و به آن‌ها فرصت دهید تا در برخی از اقدامات شخصی و خانوادگی نظر مستقل داشته باشند و بخشی از بار مسئولیت زندگی را بر عهده بگیرند.
  3. موفقیت فرزندان را تشویق کنید: هر کار شگفت انگیز یا حتی ناچیز کودکان خود را تشویق کنید، نیازی نیست که پاداش ها همیشه جنبه مادی داشته باشد، مهم این است که کودک احساس خوشایندی از عملکرد و موفقیت خود دریافت کند. گاهی یک لبخند ساده و یا کاربرد واژه‌های تحسین آمیز آن‌ها را متحول می‌کند.
  4. در هدف‌گذاری به کودکان کمک کنید: کودکان کم سن و سال هیچ ایده و آینده مشخصی را در ذهن خود تصور نمی‌کنند و گاهی بر اساس آرمان‌ها و رویاهای نه چندان واقعی برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند، در این شرایط بهتر است پدر و مادر واقعیت‌های زندگی را آگاهانه به فرزندان خود بیاموزند و در هدف‌گذاری به آن‌ها مسیر و راه درست را یاد بدهند.
  5. اعتماد به نفس کودکان را بالا ببرید: نقطه ضعف‌های کودکان را یادآوری و سرزنش نکنید و با در نظر گرفتن توانایی‌های آن‌ها استعدادها و علاقه‌هایشان را پرورش دهید. افزایش مهارت و دانش کودکان اعتماد به نفس ایشان را بالاتر می‌برد.
  6. فرزندان خود را قوی‌تر بار بیاورید: مشکلات زندگی را برای کودکان بزرگنمایی نکنید و از آن‌ها در برابر شکست‌هایشان حمایت کنید. در برابر هر تجربه تلخی آن‌ها را محدود نکنید. و برای اصلاح اشتباهات رفتار‌های مثبت آن‌ها را تقویت کنید و الگوی درست را جایگزین کنید.
  7. استرس را از محیط خانه دور نگاه دارید: در اختلاف‌های زناشویی یا خانوادگی فرزندان خود را نه شریک کنید و نه واسطه قرار دهید. هیچگاه کودکان خود را با دیگر هم سن و سالانشان مقایسه نکنید و برتری‌های دیگران را به رخ ایشان نکشید. استرس زیاد به قدرت تفکر و سلامت روانی کودکان آسیب جدی وارد می‌کند.
  8. خلاقیت را در کودکان خود تشویق کنید: این ویژگی به کودکان می‌آموزد که در شرایط دشوار زندگی به‌جای احساس درماندگی و ناکارآمدی بهترین انتخاب را برای حل مسئله و رفع بن بست‌های احتمالی پیدا کند.
  9. ورزش و فعالیت بدنی روتین و منظم: تندرستی و سلامت فیزیکی از ریشه‌ای‌ترین و مهم‌ترین اصول فرزند پروری است. ورزش روتین و بازی‌های گروهی خلاقیت و هوش کودکان را تقویت می‌کند.
  10. در محیط خانه مقررات داشته باشید: بهترین الگوی فرزندانتان برای حفظ رعایت قوانین و مقررات باشید. بهتر است پدر و مادر ساعات مشخصی را برای خواب و خوراک، تفریح و سرگرمی، تماشای تلویزیون، بازهای کامپیوتری و .. فرزندشان در نظر بگیرند و از ابتدا مهارت نه گفتن و نه شنیدن را برای کودکان تفهیم نمایند.

 سخن پایانی

تاثیرگذارترین و ابتدایی‌ترین پایگاه اجتماعی برای رسیدن به موفقیت فرزندان خانواده‌های آن‌ها هستند. موفقیت کودکان نقش قابل توجهی در احساس خوشبختی و شادمانی آنان در بزرگسالی دارد. توصیه می‌شود والدین به دور از هرگونه ناکامی‌ها و سلیقه شخصی و با کمک و همراهی متخصصین این حوزه و بر پایه استانداردهای آموزشی درست برای آینده فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند.

زهرا درویشی- روان‌شناس بالینی

برای مطالعه مطالب بیشتر از زهرا درویشی اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه موفقیت‌شناسی

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
زهرا درویشی
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا