ملاک‌های مهم قبل از ازدواج که باید به آن توجه کنید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مشاوره ازدواج زمانی صورت می‌گیرد که طرفین تا حدود زیادی به هماهنگی و موافقت با هم رسیده باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر به فکر ازدواج و تشکیل خانواده هستید و زندگی آینده خود را در کنار همسرتان بار‌ها و بار‌ها ترسیم کرده اید و روابط خود را مانند لیلی و مجنون می‌بینید باید بدانید که راه رسیدن به آن زندگی ایده آل در ابتدا انتخاب صحیح و اصولی همسر برای ازدواجی موفق است.

جلسات خواستگاری به عنوان یک نردبان عمل می‌کند یعنی هر پله، مقدمه رفتن به پله بالاتر است. پس چه بهتر که با اطمینان و قدم‌هایی محکم هر پله را طی کنیم تا خطر سقوط به صفر برسد و صعودی موفق داشته باشیم. موضوعات قابل طرح در گفتگو‌های قبل از مراسم عقد مختلف است؛ زیرا افراد عقیده ها، آرمان ها، هدف‌ها و خواسته‌های گوناگون دارند.

مهمترین ویژگی در انتخاب همسر، خانواده است، زیرا که مهم‌ترین بعد شخصیت فرد در محیط خانواده شکل گرفته و در آن خانواده بزرگ شده و تربیت یافته است.

ازدواج کردن مثل هر کار بزرگ و مهم دیگری، نیاز به آماده شدن دارد. اگر نتوانید از ابتدا خود را برای یک انتخاب مهم آماده کنید و توانایی پذیرفتن مسئولیت‌ها را نداشته باشید، هیچ وقت ازدواج موفقی را تجربه نخواهید کرد.

گاهی سخت گیری بی جا، منجر به مجرد ماندن طولانی مدت می‌شود، اما کسانی هم که مواردی مثل جذابیت، خصوصیت‌های فرهنگی و اجتماعی، تعهد و قابلیت‌های طرف مقابل را در نظر نمی‌گیرند، در آینده امنیت لازم را در زندگی زناشویی شان احساس نخواهند کرد.

یکی از ویژگی‌های هر فرد موفق، مسئولیت پذیری او است و از آن جایی که ازدواج یک نوع مسئولیت پذیری بزرگ است غیر فعال بودن و تنبلی در انجام وظایف می‌تواند بسیار شرایط دشواری را ایجاد کند. به همین دلیل مسئولیت پذیری افراد یکی از معیار‌های مهم ازدواج موفق می‌باشد.

یکی ازنکات مهم ازدواج موفق، تجربه و درک بالا است. مسلما افرادی که با سختی‌های زندگی به شیوه‌ای معقول روبرو می‌شوند و سازگاری بهتری با شرایط دشوار دارند، آمادگی بیشتری برای ازدواج خواهند داشت.

سوسن سالاری روانشناس و استاد دانشگاه درباره یکی از معیار‌های ازدواج که زیبایی است گفت: افراد براساس باور سنتی که چهره در طولانی مدت طبیعی خواهد شد، باور نکنند، زیرا همچنین اتفاقی نمی افتد. چهره طرف مقابل باید دلنشین خود فرد باشد. خانواده‌ها باید از لحاظ اعتقادی، فرهنگی و جهان بینی همسویی داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای ازدواج که زوجین خیلی به آن نمی‌پردازند، این است که آیا دونفر توافق در مورد مسائل مالی و نحوه خرج کردن پول دارند؟

ازدواج یک بنای مستحکم است که با صبر و حوصله بسیار، ساخته می‌شود و نیاز به مراقبت دارد تا باشکوه دیده شود. یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ازدواج اختصاص زمان برای همدیگر است.

این روانشناس ادامه داد: یکی از موضوعات مهم، ویژگی‌های شخصیت زوجین است. روانشناسان معتقد هستند که در مسئله ازدواج، افراد در آینده بتوانند نیاز‌های روحی و روانی یکدیگر را تامین کنند. نیاز‌های روحی و روانی به این معنا است اگر فردی بسیار حساس و زود رنج است و همیشه در خانواده به آن‌ها توجه و بها داده شده است، در زندگی مشترک هم توقع دارد که طرف مقابل همان انرژی که خانواده گذاشته است برای او هم انجام شود.

سالاری تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج که یک فرد بدون طرف است، می‌تواند کمک شایانی برای ویژگی‌های شخصیتی زوجین داشته باشد. سالاری درباره زمان مراجعه به مشاوره قبل ازدواج گفت: ممکن افراد دیدار‌های اولیه و یا حتی ثانویه ایی داشته باشند و احساس کنند که می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و یک سری اشتراکاتی با یکدیگر دارند، دقیقا از همان لحظه باید به مشاور مراجعه کنند. زیرا مشاوره قبل از ازدواج به افراد کمک می‌کند که واقع بینانه باشند و احساسی تصمیم نگیرند.

وی تصریح کرد: اولویت‌های افراد یکی از معیار‌های مهم است. ممکن است در زندگی فردی ادامه تحصیل برایش اولویت داشته باشد و ادامه تحصیل هم یک الزاماتی را در زندگی ایجاد می‌کند، مانند این که کار مشخصی نداشته باشد و یا یک سری مسئولیتی را نتواند انجام دهد و… گفتن اولویت، قبل از ازدواج بسیار مهم است.

سالاری ادامه داد: وعده‌هایی که قبل از ازدواج گفته می‌شود باید دید که سطح واقع بینی در چه حد و میزانی است. مکانی را که افراد برای زندگی باید انتخاب کنند، نکته بسیار حائز اهمیت است. ممکن است یک فردی بگوید که مشخص نیست که مکان زندگی من کجا باشد، ولی طرف مقابل برای خود یک جایی را مشخص کرده و نمی‌تواند از آن موقعیت خارج شود این نکته سبب می‌شود که در آینده به مشکل بر بخورند.

این روز‌ها انتخاب همسر یکی از دغدغه‌های بزرگ و اساسی و از طرفی مهمترین تصمیم دختران و پسران جوان شده است، و هنگامی که انتخاب همسر به درستی انجام شود برای صد سال آینده زندگی زناشویی با آسودگی خیال بیشتری آماده می‌شویم.

با توجه به اهمیت این انتخاب در سرنوشت فرد، آموزش مفاهیم اصلی ازدواج از سوی مراکز مشاوره قبل ازدواج در مهم‌ترین جایگاه قرار دارد. مشاوره ازدواج زمانی صورت می‌گیرد که طرفین تا حدود زیادی به هماهنگی و موافقت با هم رسیده باشند.

آمادگی برای ازدواج و آگاهی از معیار‌های ازدواج موفق نقش تعیین کننده‌ای در خوشبختی زوجین و داشتن رابطه‌ای پایدار ایفا می‌کند. آمادگی برای ازدواج تنها به وضعیت مالی و اقتصادی محدود نمی‌شود و افراد باید از لحاظ فکری و احساسی نیز برای شروع یک زندگی مشترک آماده باشند تا بتوانند ازدواج موفق را تجربه کنند.

زوجین باید رویا‌ها و توهمات دوران کودکی خود را رها کنند و دیدی عمیق و دقیق به ازدواج داشته باشند. کیفیت زندگی در ازدواج موفق بالا است و افراد برای یک دیگر وقت می‌گذارند. همسران در عین حال که زمان‌هایی را به خود اختصاص می‌دهند به نیاز‌های هم نیز باید توجه کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا