اهمیت مهارت‌های نرم در محیط کار

مهارت‌های نرم به چه مهارت‌های گفته میشود؟ این مهارت‌ها چه اهمیتی در محیط کار دارند؟ در این مطلب با مهارت‌های و روش های ارتقای آن‌ها آشنا می شوید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مهارت‌های نرم به مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که بر چگونگی کار شما تأثیر دارد و شامل نحوه تعامل شما با همکارانتان، چگونگی حل مسائل و روش مدیریت کارها می‌شود. در این مطلب توضیح می‌دهیم که مهارت ‌‌های نرم چه مهارت‌هایی هستند، چند مورد از مهارت‌های نرم را مثال می‌زنیم، پاسخ می‌دهیم چرا مهارت های نرم برای کارفرمایان اهمیت دارند، چطور به کارفرمایان نشان دهیم چنین مهارت‌هایی داریم و چگونه می‌توانیم آن‌ها را بهبود بخشیم.

تعریف مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم به شیوه کار شما مربوط می‌شود. مهارت ‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار است. مهارت ‌های نرم نحوه تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌کند. این مهارت‌ها دربرگیرنده مهارت‌های بین‌فردی و ارتباطی، مهارت‌های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است. 

نام‌های دیگر مهارت های نرم عبارت‌اند از مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین‌فردی، مهارت‌های غیرفنی، مهارت‌های ضروری و مهارت‌های قابل‌انتقال.

مدیران استخدام در بین متقاضیان به‌دنبال افرادی می‌گردند که دارای مهارت‌ های نرم هستند، زیرا این‌گونه افراد در محیط‌های کاری موفق‌ترند. ممکن است فردی توانایی‌های فنی بسیار خوبی در حیطه شغلی خود داشته باشد، اما اگر مثلا نتواند زمان خود را به‌درستی مدیریت کند یا به‌خوبی با سایر اعضای تیم همکاری کند، در کار موفق نخواهد بود.

چرا مهارت‌های نرم اهمیت دارند؟

درک این موضوع دشوار نیست که چرا کارفرمایان به‌دنبال اشخاص دارای مهارت ‌های نرم می‌گردند، اما در هر حال داشتن تخصص ویژه در رشته کاری نیز مهم است؛ مثلا نجار باید در نجاری مهارت داشته باشد؛ اما در هر شغلی کارکنان نیاز دارند که به سایر افراد تیم نیز نزدیک شوند و با آنان در کار تعامل داشته باشند.

نکته دیگری که در این بحث حائز اهمیت است این است که مهارت ‌های نرم، قابلیت انتقال را دارند و شخص، فارغ از شغل خود، این مهارت‌ها را به کار می‌گیرد؛ بنابراین، در محیط کار نیز چنین شخصی می‌تواند سازگارتر باشد.

مهارت‌ های نرم، به‌خصوص در آن دسته از محیط‌های کاری که دارای ارباب‌رجوع هستند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. کارمندان این مشاغل در تماس مستقیم با مشتریان هستند. توانایی گوش دادن فعال به مشتری و آماده‌کردن خدمات موردنیاز او به‌شکل مؤدبانه و درست،‌ لازمه داشتن مهارت ‌های نرم است.

انواع مهارت ‌های نرم کدامند؟

کدام مهارت‌های نرم از طرف کارفرمایان بیش‌ترین تقاضا را دارند؟

معمولا کارفرمایان به‌طور مستقیم درباره مهارت ‌های نرم سؤال نمی‌کنند، بلکه برای ارزیابی مهارت‌ های نرم در وجود شما موقعیتی را تشریح می‌کنند و از شما می‌پرسند که در چنین موقعیتی چه کاری انجام خواهید داد. 

در نظرسنجی اخیری از ۱۰۰۰ مدیر استخدام خواسته‌ایم که مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین مدیران شرکت خود را لیست کنند.

۵ ویژگی برتری که نام بردند، به ترتیب زیر است:

  • حل مسئله؛
  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر؛
  • مدیریت فردی؛
  • انگیزه؛
  • سازگاری/ انعطاف‌پذیری.

مهارت‌های نرم محبوب دیگر عبارت‌اند از:

  • روحیه‌ی کار گروهی؛
  • مدیریت زمان؛
  • اعتماد سازی؛
  • تطبیق‌پذیری؛
  • سازگاری شغلی؛
  • حل تعارض؛
  • رهبری؛
  • پژوهش؛
  • تفکر خلاق؛
  • تفکر انتقادی؛
  • اخلاق کاری؛
  • درست‌کاری.

مهارت های نرم مهم همراه با مثال‌

مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های ذاتی شخصیت و نیز توانایی‌هایی آموختنی هستند. در ادامه مهارت‌های نرم اصلی و چگونگی مؤثر بودن آن‌ها را هنگام جست‌وجوی کار آورده‌ایم.

۱. ارتباطات

مهارت‌های ارتباطی مؤثر از طریق روند مصاحبه و به طور کلی در حرفه‌ی شما مفید خواهند بود. توانایی برقراری ارتباط شامل دانستن چگونگی صحبت با دیگران در موقعیت‌ها یا شرایط مختلف است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام کار با یک تیم در پروژه، به برقراری ارتباط نیاز داشته‌باشید تا عقیده‌ی خود را درمورد ایده یا فرایندی بگویید که فکر می‌کنید بی‌ اثر است.

یافتن راهی برای مخالفت مدبرانه و ماهرانه با دیگران در کار که به تضاد و تعارض منجر نشود، مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل‌اند.

مهارت‌های ارتباطی مرتبط:

  • گوش دادن فعال؛
  • اعتماد به نفس؛
  • حل تعارض؛
  • مهارت مذاکره؛
  • سخنرانی در جمع؛
  • مهارت نوشتن؛
  • ارتباط غیر کلامی؛
  • همدلی.

۲. حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند به‌سرعت و به طور مؤثر مسائل را حل کنند، ارزش بسیاری قائل‌اند. ممکن است نیل به این هدف نیازمند به‌کارگیری دانش تخصصی برای حل سریع یک مسئله یا اختصاص وقت خود برای تحقیق و مشورت با همکاران به منظور یافتن راه‌حلی توسعه‌پذیر و طولانی‌مدت باشد.

مهارت‌های مربوط به حل مسئله:

  • خلاقیت؛
  • پژوهش؛
  • مدیریت ریسک؛
  • کار گروهی؛
  • تفکر انتقادی؛
  • تحلیل و بررسی؛
  • تصمیم گیری؛
  • تدبیر؛
  • عیب‌یابی.

۳. خلاقیت

خلاقیت توانایی گسترده‌ای است که شامل چندین مهارت مختلف (سایر مهارت های نرم و همچنین مهارت‌های فنی) است. کارکنان خلاق می‌توانند روش‌های جدیدی را برای انجام وظایف، بهبود فرایندها یا حتی کشف راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کسب‌و‌کار مربوط پیدا کنند. از خلاقیت می‌توان در هر نقشی و هر سطحی استفاده کرد.

مهارت‌های مربوط به خلاقیت:

  • کنجکاوی؛
  • یادگیری از دیگران؛
  • ذهنیت باز؛
  • پذیرفتن ریسک‌های حساب‌شده؛
  • نوآوری؛
  • آزمایش‌گری.

۴. تطبیق‌پذیری

تا چه اندازه به‌راحتی با تغییرات سازگار می‌شوید؟ اگر در یک زمینه یا استارت‌آپ مبتنی بر فناوری فعالیت می‌کنید، سازگاری به طور ویژه‌تری مهم است. تغییر در فرایندها، ابزارها یا مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید، می‌تواند به‌سرعت اتفاق بیفتد. کارکنانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش‌های نوین را دارند، در بسیاری از مشاغل و صنایع باارزش هستند.

مهارت‌های تطبیق‌پذیری مرتبط:

  • ثبات؛
  • سازمان‌مندی؛
  • خوش‌بینی؛
  • انعطاف‌پذیری؛
  • اشتیاق؛
  • مشارکت؛
  • صبر؛
  • داشتن ذهنیت رشد.

۵. اخلاق کاری

اخلاق کاری توانایی انجام به‌موقع و با کیفیت مطلوب وظایف و امور است. اخلاق کاری قوی به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ی مثبتی را با کارفرما و همکارانتان برقرار کنید، حتی زمانی که هنوز در شغلتان تازه‌کار، و در حال توسعه‌ی مهارت‌های فنی خود هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند با شخصی که اخلاق کاری قوی دارد و برای یادگیری مشتاق است، کار کنند تا کارمندی ماهر اما بی‌ انگیزه.

مهارت‌های مربوط به اخلاق کاری:

  • توجه به جزئیات؛
  • درست‌کاری؛
  • استمرار؛
  • مدیریت زمان؛
  • سازماندهی؛
  • قابل‌اعتماد بودن؛
  • انگیزه؛
  • پشتکار؛
  • نتیجه‌گرایی.

چگونه می‌توان مهارت‌های نرم را ارتقا داد؟

برخلاف مهارت‌های سخت که آموختنی هستند، مهارت‌های نرم بیشتر درونی‌اند و یادگیری آنها بسیار دشوار است؛ علاوه بر آن، ارزیابی و اندازه‌گیری آنها نیز دشوارتر است. در ادامه چند راه‌کار برای تقویت مهارت های نرم بیان می‌کنیم:

۱. مهارتی را که می‌خواهید کسب کنید، برگزینید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

شما می‌توانید هر مهارت نرمی را با تمرین کردن بهبود بخشید. بیش‌تر مهارت‌های نرم موضوعی روتین هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با بهبود وقت‌شناسی خود در محل کار و در خانه (به‌موقع حاضر شدن در محل کار یا مراسم‌ها) و شروع و اتمام زودتر از موعد پروژه‌ها در محل کار، قابلیت مورد اطمینان بودن خود را بهبود ببخشید.

۲.مهارت‌های نرم مثبتی را که در دیگران تشخیص می‌دهید، ببینید و تقلید کنید

به احتمال زیاد، در اطرافیانتان افرادی حرفه‌ای هستند که درمهارت‌های نرم مختلفی قوی هستند. می‌توانید با مشاهده‌ی روش‌ کار دیگران و قرار دادن آن در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، مهارت‌های نرم یک‌پارچه‌ای را در خود به وجود آورید.

برای مثال، ممکن است دریابید افرادی که مهارت‌های ارتباطی مؤثر دارند، حین جلسات از صحبت‌های دیگران یادداشت برداری می‌کنند. اغلب اوقات، این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار خود را سازمان‌دهی کنند؛ بنابراین، آماده هستند تا سؤالات مهمی را مطرح کنند و به آن‌ها پاسخ دهند؛ علاوه بر این، این کار می‌تواند تمرینی برای گوش دادن فعال باشد که استفاده از آن به عنوان بخشی از کارتان مؤثر است.

۳. اهداف مهمی را برای بهبود مهارت‌های نرم تعیین کنید

با مطالعه‌ی دقیق و بررسی عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران معتمدتان، اهداف قابل‌اندازه‌گیری و‌مشخصی را تعیین کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا زمینه‌های اصلی قابل‌بهبود برای تعیین اهداف و هم‌چنین حوزه‌هایی را که باید در رزومه و مصاحبه‌ها برجسته کنید، مشخص کنید. شما می‌توانید بر اساس مهارت‌هایی که برای به دست آوردن یک شغل یا پیشرفت در آن نیاز دارید، کار بر مهارت های نرم را در اولویت قرار دهید.

۴. منابعی را برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب، پادکست یا کلاس آنلاین وجود دارند که می‌توانند در بهبود مهارت‌های خاص به شما کمک کنند. در حالی که برخی از آن‌ها به پرداخت هزینه نیاز دارند، بسیاری از آن‌ها همواره رایگان و در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک برای سبک یادگیری شما بهتر است.

بسیاری از کارفرمایان برای مهارت های نرم قوی، بیش از مهارت‌های فنی ارزش قائل‌اند؛ زیرا اغلب این مهارت‌ها ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که در طول زندگی شکل گرفته‌اند و آموزش آن‌ها دشوار است.

به عنوان مثال، ممکن است دریابید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در زمینه‌ی حل اختلاف است. اگرچه شما به طور طبیعی در برقراری ارتباط مؤثر مهارت دارید، تمرین از طریق حل تعارضات می‌تواند کمک چشم‌گیری کند. هنگام جست‌وجو در آگهی‌های شغلی، توجه داشته‌باشید که چه مهارت‌های نرمی به طور مداوم نشان داده‌ می‌شوند تا بدانید که به توسعه‌ی کدام مهارت‌های خود نیاز دارید.

مهارت‌های نرم خود را نشان دهید

وقتی برای شغل جدیدی درخواست می‌دهید، مهارت ‌های نرم خود را نیز مانند سایر تخصص‌هایتان نشان دهید. ابتدا از این مهارت‌ها، که با شغل موردنظرتان مرتبط است، یک لیست بنویسید و آن را با لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان مقایسه کنید. می‌توانید این مهارت‌ های نرم را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود اضافه کنید و اگر می‌توانید، مدرک و مثالی را در رابطه با آن بیان کنید.

در نهایت، می‌توانید این مهارت‌ها را در مصاحبه شغلی نیز نام ببرید و حتی می‌توانید با رفتار دوستانه و صمیمی خود بر داشتن این مهارت‌ها مهر تأیید بزنید. اگر در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش کنید، بر داشتن مهارت‌های شنیداری صحه گذاشته‌اید.

جمع‌بندی

  • مهارت‌های نرم مهارت‌های غیرتکنیکی و غیرفنی هستند که نحوه انجام‌دادن کار شما در محیط کاری تحت‌تأثیر آنهاست؛
  • به‌احتمال قوی، تجربه مهارت‌ های نرم در کارهای پیشین یا دوران تحصیل شما وجود داشته است؛
  • می‌توانید مهارت ‌های نرم را در خود تقویت کنید، در مدرسه، در کار، در تجربیات داوطلبانه و برنامه‌های آموزش شغلی؛
  • در رزومه خود حتما به مهارت ‌های نرم اشاره کنید؛
  • در مصاحبه شغلی مهارت‌ های نرم خود را نشان دهید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربومindeed.comskillsyouneed.comindeed.comthebalancecareers.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا