باشگاه داوطلبان شوق زندگی مجتمعی برای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

انتشارات موفقیت‌شناسی

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از راه‌اندازی باشگاه داوطلبان شوق زندگی در مجتمع شوق زندگی خبر داد و گفت: باشگاه داوطلبان مجتمع شوق زندگی با هدف جلب مشارکت شهروندان در حوزه مسائل اجتماعی از جمله کودکان کار، زنان آسیب‌دیده و… شروع به کار کرده و بستر کار خیر اجتماعی در شهر است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مجتبی منتظری با اظهار به اینکه مجتمع شوق زندگی مجتمعی برای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: این مجتمع که در واقع اولین فرهنگسرای اجتماعی کشور محسوب می شود، به همت شهرداری مشهد و دادگستری خراسان رضوی راه اندازی شد و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مشهد را دنبال می‌کند.

وی افزود: در این مجتمع نمایندگان تمام دستگاه‌های دولتی فعال در حوزه مسائل اجتماعی از جمله سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، اداره کار، سازمان فنی و حرفه‌ای حضور دارند. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز در این مجتمع فعال هستند و پروژه‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری بین‌بخشی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها اجرا می‌شود.

منتظری ضمن اشاره به اینکه اولین دادگاه دوستدار کودک کشور در این مجتمع دایر شده، در خصوص فضای این مجتمع عنوان کرد: فضای داخلی ساختمان مجتمع به صورت ویژه برای کودکان طراحی شده و بخش‌هایی مثل اتاق مادر و کودک، اتاق بازی کودک، بخش مددکاری ویژه کودکان و… در آن راه‌اندازی شده است. تمام پرسنل و قضات این مجتمع در زمینه ارتباط با کودک آموزش دیده‌اند. همچنین ساختمان مجتمع برای تردد افراد دارای معلولیت و تمام گروه‌های خاص و دارای نیازهای ویژه مناسب‌سازی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مجتمع شوق زندگی به چه فعالیت‌هایی مشغول است، گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح سایبان مهر اشاره کرد که به منظور شناسایی، حمایت و توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌های آنان از طریق توانمندسازی روانی و مهارتی برنامه‌ریزی شده است. تاکنون در این طرح ۴۹۵ کودک کار شناسایی شده و در فرایند توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

وی طرح سایبان امید را از دیگر پروژه‌های این مجتمع عنوان کرد و ادامه داد: سایبان امید طرحی‌ است برای حمایت از کودکان بزه‌دیده و درگیر واقعه مجرمانه که از طریق برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های اجتماعی و انجام مصاحبه‌های بالینی و ارائه مشاوره فردی پیش می‌رود. همچنین طرح سایبان عدالت با ارائه خدمات حقوقی رایگان به گروه‌های آسیب پذیر و با همکاری کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی در حال انجام و پیگیری است.

منتظری در خصوص سایر پروژه‌های مجتمع شوق زندگی اظهار کرد: طرح سایبان مهان، طرحی برای توانمندسازی روانی و اجتماعی کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب است که از طریق بازی درمانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای والدین آنان اجرا می‌شود. همچنین طرحی با عنوان کودک خلاق در حال انجام است که با هدف استعدادسنجی کودکان و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب و به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای توانمندسازی و آموزش آنان ایجاد شده است. راه نوین نیز پروژه‌ای برای توانمندسازی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده است.

جزئیات نحوه عضویت در باشگاه  داوطلبان شوق زندگی

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه از راه اندازی باشگاه داوطلبان شوق زندگی در مجتمع شوق زندگی خبر داد و بیان کرد: باشگاه داوطلبان مجتمع شوق زندگی با هدف جلب مشارکت شهروندان در حوزه مسائل اجتماعی شروع به کار کرده و بستر کار خیر اجتماعی در شهر است.

وی افزود: شهروندان می‌توانند در حوزه‌هایی که فراخوان زده می‌شود، از طریق تماس تلفنی با مجتمع به شماره ۳۷۴۲۹۲۰۳ الی ۶ یا مراجعه به صفحه اینستاگرامی مجتمع شوق زندگی به آدرس shoghezendgi اعلام آمادگی کنند و به صورت داوطلبانه با این مجتمع همکاری داشته باشند.

منتظری در پاسخ به این سوال که داوطلبان در چه حوزه‌ها و زمینه‌هایی می‌توانند با شوق زندگی همکاری داشته باشند گفت: ما به افرادی از جمله وکلای رسمی دادگستری، مربیان ورزش، روانشناسان و مشاوران، کتابدارها، مربیان کودک و قصه‌گوها، گرافیست‌ها، عکاسان و تصویربرداران، راهنمایان سالمندان و کودکان و اساتید آموزش مهارت‌های شغلی، اصناف و صاحبان مشاغل و حرف، در به انجام رساندن پروژه‌های در دست نیازمند هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته تمامی توضیحات در خصوص باشگاه داوطلبان و گروه‌های خصصی مورد نیاز در پیج اینستاگرامی مجتمع با جزئیات کامل مشخص شده است که عزیزان می‌توانند با مراجعه به این صفحه اطلاعات لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا