درو جوایز جشنواره‌های ایتالیایی توسط سینماگران ایرانی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سه فیلم سینمایی «درخت خاموش»، «بوتاکس» و «زالاوا» در جشنواره‌های ایتالیایی جوایز معتبری برای سینمای ایران کسب کردند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، نخستین جایزه معتبر سینمای ایران از جشنواره ونیز به ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی زالاوا رسید. این فیلم جایزه اصلی بخش هفته منتقدان بین‌المللی فیلم جشنواره فیلم ونیز و جایزه فیپرشی این بخش را از آن خود کرد.

بخش موازی و مستقل هفته منتقدان بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۱ که از سوی اتحادیه ملی منتقدان فیلم ایتالیا در کنار جشنواره فیلم ونیز برگزار می‌شود و بخش جدایی ناپذیر این جشنواره است شب پیش با اهدای جایزه اصلی خود به فیلم ارسلان امیری به کارش خاتمه داد.

جایزه اصلی این بخش به اولین ساخته بلند امیری یعنی زالاوا اهدا شد که داستانش در دهکده‌ای کوچک در سال ۱۹۷۸ می‌گذرد؛ جایی که روستاییان ادعا دارند دیوی در میان‌شان زندگی می‌کند. این فیلم هم جایزه بزرگ هفته منقدان بین‌المللی فیلم را برد و هم جایزه فیپرشی این بخش به آن اهدا شد.

در بیانیه اهدای جایزه اعضای هیات داوران شامل کلودیو کوپلینی، وانیا کلاودجرسیک و ساندرین مارکوس، استعدادتر و تازه این کارگردان را تحسین کردند و در کنار آن زبان سینمایی بازیگوشانه وی و فراخوان عمیقش برای مقابله با خرافه و جهل را ستودند.

در فیلم سینمایی زالاوا هنرمندانی چون هدی زین العابدین، نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی، کیوان شیخ احمدی ایفای نقش کرده اند.

زالاوا یک کمدی گروتسک است که در دهه پنجاه شمسی می‌گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. ‎

۲ جایزه برای درخت خاموش

اما کمی آنطرف‌تر و در جشنواره جشنواره فیلم تورینوی ایتالیا نیز دو جایزه بهترین فیلم و بهترین تدوین به فیلم سینمایی درخت خاموش به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی رسید.

جایزه تدوین این فیلم که تولید مشترک ایران و ترکیه است به مصطفی خرقه پوش رسید.

سویسال که به صورت آنلاین در مراسم اهدای جایزه حضور داشت رضایت خود را از دریافت جایزه تدوین توسط تدوین‌گر برجسته ایرانی مصطفی خرقه پوش ابراز کرد و از همه افرادی که در ساخت فیلم مشارکت داشتند، تشکر کرد. وی تاکید کرد که سینمای شاعرانه هنوز زنده است و یک روز از دل آتش سر بر می‌آورد.

امسال ۱۳ فیلم داستانی، ۱۶ مستند، ۵۱ فیلم کوتاه در فستیوال حضور داشتند و ۳۱ فیلم داستانی در بخش خارج از رقابتی به نمایش درآمدند. این فستیوال به صورت ترکیبی برگزار شد.

داستان و فیلمنامه درخت خاموش با نام قبلی درخت گردو از ادبیات و برخی رویدادهای تاریخی تاثیرگذار بر جامعه ترکیه الهام گرفته شده، موضوع اصلی درخت خاموش برگرفته از کتاب پرنده تک بال به قلم یاشار کمال است و ماجرای فیلم و اتفاقات اصلی حول یک درخت گردو می‌گذرد. از نماد درخت انجیر در نمایشنامه تا ساختن یک مرد اثر نویسنده فقید نجیب فاضل کیساکورک هم در این فیلم استفاده شده است.

جایزه ایتالیایی برای سوسن پرور

اما چهارمین جایزه سینمای ایران از ایتالیا به سوسن پرور بازیگر فیلم سینمایی بوتاکس اهدا شد.

در مراسم پایانی هشتمین دوره جشنواره تورینو سینه‌فست در ایتالیا، سوسن پرور برای بازی در فیلم بوتاکس جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد سینمایی را از آن خود کرد.

این اولین جایزه سینمایی سوسن پرور در طول کارنامه کاری بیست ساله‌اش است. بوتاکس اولین تجربه بازی پرور در قالب یک نقش جدی و غیرکمدی است.

رقبای اصلی بوتاکس در این رویداد، برندگان جشنواره‌های معتبری چون سن سباستین، ریودوژانیرو، روتردام، مسکو، ونیز، ورشو، کارلووی واری و شب‌های سیاه تالین بوده‌اند.

سوسن پرور در پیام ویدیویی خود برای جشنواره، پس از تشکر از هیات داوران، کاوه مظاهری (کارگردان) و سروش سعیدی و مهدخت مولایی (هم‌بازی‌های او) و عوامل «بوتاکس»، گفت: «این جایزه زمانی به دست من می‌رسد که دنیا خوشحال نیست، بنابراین من هم مثل دنیا خیلی خوشحال نیستم. ممنون که با این جایزه باعث خوشحالی من شدید. امیدوارم یک روزی یک جشنواره‌ای باشد که بی‌بهانه به تمام مردم دنیا جایزه بدهد، به خاطر مهربانی و به خاطر خیلی چیزهایی که شاید فراموش‌شان کرده‌ایم. تا این‌جوری تمام دنیا خوشحال باشند.»

این فیلم هم اکنون در سینماهای گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا