امروز یک روز به یادماندنی در تاریخ فوتبال ایران است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، جلسه مجمع فدراسیون فوتبال از ساعت ۱۰:۱۵ صبح امروز شنبه به صورت آنلاین آغاز شد. اعضای مجمع به صورت آنلاین در این مجمع حاضر شدند و مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون، حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و مهدی علی نژاد معاون وزیر و جمعی از اعضای هیات رئیسه حضور داشتند.

تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال مهمترین دستورالعمل جلسه مجمع امروز بود که در نهایت با ۷۰ رای از ۷۳ عضو آنلاین، به تصویب رسید.

اعلام گزارش فدراسیون در سال ۹۷ و ۹۸

در ابتدای این مجمع، گزارشی از عملکرد فدراسیون فوتبال در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پخش شد که مربوط به بخش‌های مختلف فدراسیون از جمله باشگاه‌ها، سازمان لیگ، فوتسال، ایفمارک، تیم‌های پایه و… بود.

حذف باخت‌های تیم ملی فوتبال از گزارش عملکرد!

در گزارش مربوط به عملکرد فدراسیون و در بخش تیم ملی، هرچند به بردها و موفقیت‌های تیم ملی اشاره شد اما اسمی از باخت‌های این تیم به میان نیامد. به عنوان مثال برد ایران مقابل ویتنام و چین در جام ملت‌ها عنوان شد اما به جای اعلام نتیجه باخت به ژاپن در مرحله نیمه نهایی، تاکید شد ایران بعد از ۱۵ سال به این مرحله رسیده است. همچنین در بخش انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، بحثی از باخت ایران برابر بحرین و عراق نشد و صرفاً به حضور ایران در این مرحله اشاره شد.

نبی: عملکرد فدراسیون تصویب شد

در ادامه مهدی محمدنبی گفت: در بخش عملکرد فدراسیون در سال ۹۷ و ۹۸، با اعلام ۶۶ رای موافق به تصویب اعضای مجمع رسید.

بهاروند: ۹۶ درصد اعضا اساسنامه را تایید کردند

سرپرست فدراسیون فوتبال گفت: اصلاح اساسنامه کار سختی بود ولی تمام اعضای مجمع و وزیر ورزش در کنار ما بودند. ما همیشه دیده بودیم که وزیر در تمام مجامع بود ولی اینجا وزیر خودش اعلام کرد اگر نباشیم بهتر است چون فوتبال آسیب می بیند. جای تشکر از سلطانی فر و وزارت ورزش است.

وی افزود: از همکارانمان در فیفا و AFC هم باید تشکر کنیم. ان شاءالله با تصویب اساسنامه، انتخابات فدراسیون را برگزار کنیم. ارزیابی بسیار مثبت و حمایت قاطع از اساسنامه را داشتیم که بی نظیر بود. در سال ۱۳۹۰ هم ندیدیم اساسنامه‌ای تصویب شود. آمار ارزیابی فعلی ما بیش از ۹۵ یا ۹۶ درصد است که اساسنامه را تایید کرده‌اند. این نشان می‌دهد اساسنامه‌ای خوب و مثبت و ماندنی خواهد بود. ان شاءالله تمام بندهای اساسنامه را اجرا کنیم.

بهاروند تصریح کرد: در سال ۹۸-۹۹ فوتبال اکثر کشورها تعطیل بود ولی ما از معدود کشورهایی بودیم که همه مسابقات را برگزار کردیم که در منطقه منحصر به فرد بود. فوتبال یک الگو برای تمام ورزش‌ها مشخص شد. سال گذشته هیچ فدراسیونی مسابقه برگزار نکرد ولی امسال همه فدراسیون‌ها در حال برگزاری مسابقات هستند.


حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال

تلاش تاج در AFC نتیجه نداشت

سرپرست فدراسیون فوتبال یادآور شد: خوشبختانه تا الان اتفاقی رخ نداده است. جای تشکر از هیات‌ها و باشگاه‌ها وجود دارد که برای برگزاری مسابقات کمک کردند.

بهاروند همچنین با اشاره به برگزاری اردوهای ملی تاکید کرد: تا به حال پیگیری‌های فدراسیون و بخصوص مهدی تاج به عنوان نایب رئیس AFC برای وصول مطالبات از فیفا و کنفدراسیون آسیا نتیجه نداشت. فدراسیون‌ها و فوتبال مستقل هستند و فیفا نباید تحت تاثیر یک کشور برای تحریم باشد.

آب پاکی روی دست منتقدان؛ ملاک برگزاری انتخابات فقط اساسنامه است

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که مباحث مختلفی درباره برگزاری انتخابات و حضور افراد بازنشسته در آن و دخالت نهادهای دیگر صورت می‌گیرد، حیدر بهاروند تاکید کرد که ملاک برگزاری انتخابات فقط اساسنامه جدید است.

وی گفت: چون اساسنامه تایید نشده بود اجازه برگزاری انتخابات فدراسیون نبود. بعد از این مجمع، تاریخ و زمان برگزاری انتخابات مشخص می‌شود. ملاک ما برای برگزاری انتخابات فقط همین اساسنامه خواهد بود و موظف هستیم بر اساس آن انتخابات را پیش ببریم. ملاک فقط اساسنامه است.

وزیر ورزش: امروز یک روز به یادماندنی در تاریخ فوتبال ایران است

بعد از صحبت‌های بهاروند نوبت به مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان رسید. سلطانی فر گفت: امروز یک روز به یادماندنی در تاریخ ورزش و فوتبال کشور است. روزی که با مصوبه مجمع، اساسنامه‌ای که سال‌های سال روی آن بحث بود و فراز و نشیب بود تا این اساسنامه مطابق فیفا و AFC و قوانین داخلی باشد.

وی افزود: امیدواریم در طول سال‌ها و رویدادهای آینده، با استفاده از این سند مهم روزهای بهتری را در فوتبال کشور ببینیم. فوتبال در سال‌های گذشته روزهای روشنی داشته است که بخشی از این موفقیت‌ها در کلیپی که نمایش داده شد، آمده بود. شاید بخشی از آن هم به تصویر کشیده نشد. امروز سالگرد تاریخی صعود به جام جهانی در دیدار با استرالیا است. صعودهای ما اغلب با اما و اگر و در پلی آف بود اما صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در فاصله دو بازی مانده به پایان رقابت‌های مقدماتی با اقتدار صورت گرفت.

مسعود سلطانی فر (راست) و مهدی محمدنبی

فلش بک تکراری به گذشته

سلطانی فر ادامه داد: وقتی با سرافرازی به جام جهانی رفتیم، در بدترین قرعه و گروه قرار گرفتیم که خیلی‌ها فکر می‌کردند حضور تیم ملی زنگ تفریحی برای قهرمان سابق جهان، قهرمان اروپا و قهرمان آفریقا خواهد بود ولی خوشبختانه با تدارکاتی که دیده شد و زحماتی که صورت گرفت، طلایی‌ترین نتایج پنج دوره حضور در جام جهانی را گرفتیم.

وی گفت: در جام ملت‌های آسیا بعد از ۱۵ سال به مرحله نیمه نهایی رسیدیم. اگر یک مقدار حواسمان جمع بود حتماً فینالیست می‌شدیم و در فینال هم می‌توانستیم پیروز شویم و به قهرمانی برسیم.

به خاطر فوتبال کوتاه آمدم

سلطانی فر یادآور شد: امیدواریم با انتخاباتی که بعد از تصویب اساسنامه برگزار می‌شود، در کوتاه‌ترین زمان انتخابات خوب را برگزار کنیم و مجمع، رئیس و هیات رئیسه جدید فدراسیون با رفع مشکلات و نقاط ضعف موفقیت‌هایش را استمرار ببخشد.

وزیر ورزش تاکید کرد: چند نکته راجع به اساسنامه است که باید توضیح بدهم. در تطبیق و تدوین اساسنامه تلاش‌های زیادی از سوی کارشناسان انجام شد. اساسنامه جدید چند ویژگی دارد. تعداد نفرات بیشتری در مجمع حضور خواهند داشت و فوتبالی‌های بیشتری در مجمع هستند. این کمک می‌کند از نظرات افراد مطلع بیشتری استفاده کنیم. برای حضور در هیات رئیسه و کاندیداتوری ریاست شانس بیشتری برای افراد در نظر گرفته شده است. شرایط خیلی خوبی در اساسنامه پیش بینی شده است که با تصویبش، ملاک عمل برای فعالیت‌های آینده خواهد بود.

وی با اشاره به حذف نقش و رای وزیر در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، تصریح کرد: بحث حضور وزیر ورزش در اساسنامه یکی از مباحث پرچالش در گذشته بود. اگر نگاهی به اتفاقات رخ داده بیندازیم متوجه می‌شویم تصمیم گیری در این مورد کمی سخت و پیچیده بود. بررسی دقیقی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم شاید اگر پافشاری بیشتری – برای داشتن حق رای وزیر در مجمع- کنیم دچار محدودیت و چالش‌هایی شویم که به فوتبال و ورزش خدشه وارد کند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدم کوتاه بیاییم. باوجود اینکه رای وزیر در مجمع فدراسیون حذف شد اما بیش از گذشته حمایت ما از فدراسیون و فوتبال کشور با حفظ استقلال ادامه خواهد یافت به این خاطر که بتوانیم با فوتبال شادی و شعف و عزت مردم را ببینیم.

نبی: وزیر ورزش با ذره بین فوتبال را رصد می‌کند

دبیر کل فدراسیون فوتبال بعد از صحبت‌های سلطانی فر تاکید کرد: از وزیر ورزش که با ذره بین اتفاقات فوتبال را رصد می‌کند تشکر می‌کنم.

در ساعت ۱۱، نبی اعلام کرد از ۷۵ نفر عضو مجمع، ۷۳ نفر از اعضا آنلاین هستند. وی همچنین اشاره کرد که «آندره» نماینده فیفا و نمایندگان کنفدراسیون آسیا هم در این جلسه حضور دارند.

پخش کلیپ درخواست برای میزبانی جام ملت‌های آسیا

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه کلیپی از کشور ایران و فرهنگ‌های مختلف و امکانات آن پخش شد. در پایان این کلیپ، نوشته شده بود «منتظرتان هستیم ۲۰۲۷ آسیا» که مربوط به درخواست میزبانی ایران برای جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا بود. نبی بعد از پایان این کلیپ اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند این میزبانی را از آن خود کند.

تناقض‌های مالی و بدهی‌های فدراسیون از زبان حسابرس

در ادامه جلسه مجمع، حسابرس به اعلام گزارش مالی فدراسیون فوتبال در سال ۹۷-۹۸ پرداخت که این گزارش به سرعت و با ابهامات زیادی اعلام شد که بررسی و آنالیز آن به سرعت امکان پذیر نبود. در بخشی از این گزارش به مطالبات از وزارت خارجه اشاره شده بود که فدراسیون آن‌را پرداخت نکرده. همچنین مغایرت‌هایی بین حساب فدراسیون با ورزشگاه آزادی و شرکت نفت وجود داشت.

به گفته حسابرس، مبلغ ۲۰۰ هزار دلار پرداختی به کارلوس کی روش در پی پاداش سومی در جام ملت‌های آسیا در حساب‌ها ایجاد نشده است؛ همینطور مبلغ ۲۵۳ هزار یورو برای مارک ویلموتس. بحث تکراری ساختمان‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم در گزارش حسابرس دیده می‌شد.

نکته جالب اینجاست که مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون فوتبال اعلام کرد این گزارش با رای مثبت ۶۴ عضو مجمع تایید شده است!

توضیحات خزانه دار و کاهش ۴۵ درصدی بودجه و درآمدها

در ادامه سلیمانی خزانه دار فدراسیون هم گزارش‌هایی را درباره پرونده‌های مالیاتی، سرمایه راکد و بدهی‌های فدراسیون در سال ۹۷ – ۹۸ ارائه داد.

سلیمانی گفت: بحث دعوای کی روش حل شده است. او ۵۰ درصد به فدراسیون تخفیف داد و مابقی اش حل شده است. درباره ویلموتس هم چون کارکرد او کامل نیامده بود در دفاتر ثبت نکرده بودیم اما در سال بعدی، بستانکاری ایشان ثبت شد. همچنین مطالباتمان را کامل از وزارت خارجه گرفته‌ایم و این مسائل حل شده اما در گزارش حسابرس دیده نشده بود. درباره ساختمان استقلال و پرسپولیس هم کار کارشناسی انجام شده و باید رقم مشخص شود.

خزانه دار فدراسیون فوتبال درباره بودجه این فدراسیون تاکید کرد: به خاطر کرونا مسابقات بین المللی خیلی کاهش داشت. پیش بینی ما بابت کمک‌های دریافتی حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمد بود. سال قبل ۱۳۶ میلیارد تومان بود که ۴۵ درصد آن‌را کاهش دادیم هم به خاطر رویدادها و هم کاهش درآمدهای ناشی از برگزاری مسابقات. هزینه‌های عملیاتی را هم در سال مورد گزارش ۳۷ درصد کاهش دادیم. قبلاً ۱۱۵ میلیارد تومان بود اما در سال مورد رسیدگی پیش بینی کردیم ۷۲ میلیارد تومان هزینه داشته باشیم. به دلیل عدم دریافت مطالبات از فیفا و کنفدراسیون آسیا پیش بینی می‌کنیم در سال مدنظر، کسری بودجه داشته باشیم.

پخش کلیپ «فوتبال زنده است» از دوران کرونا

در ادامه و با اعلام نبی و با تصویب اعضای مجمع، قرار شد حسابرسی سال ۹۸-۹۹ صورت‌های مالی فدراسیون به یک شرکت واگذار شد. سپس کلیپی از حضور اهالی فوتبال در دوران شیوع کرونا و کمک آنها به مردم نیازمند پخش شد.

براتی: فدراسیون یک سال برای تبدیل تعریف خود فرصت دارد

براتی مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فدراسیون به عنوان شخصیت مستقل حقوقی تعریف می‌شود. هیات رئیسه جدید که انتخاب شد، تا یک سال بعد از آن فدراسیون فرصت دارد تعریف خود را به موسسه مستقل، غیر انتفاعی، غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی تبدیل کند. البته این تغییر شکل حقوقی باید به موجب بازنگری قوانین ملی ورزش باشد که با همکاری دولت، مجلس، فیفا و کنفدراسیون آسیا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد اعضا از ۷۵ نفر به ۸۹ نفر افزایش یافته است و ۱۴ عضو اضافه شده‌اند. نکته دیگر تبدیل وضعیت وزیر ورزش است. اینکه بگوییم وزیر از مجمع حذف شده است، درست نیست. وزیر حتی در دولت‌های بعدی در مجمع حاضر است اما وضعیتش تغییر کرده و از عضو صاحب رای به عضو افتخاری تبدیل شده است. عضو افتخاری فقط حق رای ندارد و در سایر موارد اختیاراتش را دارد.

افزایش اختیارات مجمع و اضافه شدن دو عضو جدید به هیات رئیسه

براتی گفت: در اساسنامه جدید اعضای مجمع اختیارات بیشتری دارند. ارکان قضایی و کمیته انتخابات با پیشنهاد هیات رئیسه و توسط مجمع عمومی فدراسیون انتخاب می‌شوند. همین اتفاق عیناً در فیفا و کنفدراسیون آسیا رخ می‌دهد. از این حیث اختیارات مجمع افزایش یافته است. تعداد اعضای هیات رئیسه هم افزایش داشته است. هیات‌ها و باشگاه‌ها دو اداره کننده اصلی فوتبال هستند. یک عضو به نمایندگی از باشگاه‌ها و یک عضو از هیات‌ها به اعضای هیات رئیسه اضافه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر محدودیت دوره حضور رئیس، نواب رئیس و اعضای هیات رئیسه به سه دوره است. قبلاً محدودیتی نبود ولی الان هیچکدام از این پست‌ها چه به صورت متناوب و غیر پیوسته حق حضور در بیش از سه دوره ندارند. یک نکته دیگر که خلاء داشت مربوط به سرپرستی بود که تجویز نشده بود. در اساسنامه جدید هرگاه پست دبیر کل یا هر یک از پست‌های دیگر به هر دلیل بلاتصدی شود، رئیس فدراسیون می‌تواند حداکثر به مدت سه ماه سرپرست تعیین کند. این در جهت مدیریت مطلوب قدم مثبتی است و از این پس اختلافی را شاهد نخواهیم بود.

براتی با اشاره به دیگر تغییرات رخ داده در اساسنامه جدید، تصریح کرد: به کمیته بازاریابی یک نام تلویزیون هم اضافه شد.


تصویری از اعضای آنلاین مجمع فدراسیون فوتبال

تایید اساسنامه با ۷۰ رای موافق

در ادامه مهدی محمدنبی دبیر کل فدراسیون اعلام کرد اساسنامه جدید با ۷۰ رای موافق از سوی اعضای مجمع مورد تایید قرار گرفت. تعداد اعضای مجمع ۷۵ نفر است که به گفته نبی، ۷۳ نفر در جلسه امروز آنلاین بودند.

نبی گفت: بعد از رفع اشکالات نگارشی، اساسنامه منتشر و برای اعضای مجمع ارسال می‌شود. این تاکید فیفا و کنفدراسیون آسیا است و در این بخش هم دقت خواهیم داشت. از طریق فیزیکی و الکترونیکی اساسنامه را برای اعضا ارسال می‌کنیم.

انتخاب و معرفی اعضای کمیته بدوی و استیناف انتخابات

در بخش دیگری از این مجمع، اعضای کمیته‌های بدوی و استیناف انتخابات فدراسیون فوتبال از سوی نبی به این شرح معرفی شدند:

کمیته بدوی

علی فلاحتی رئیس کمیته بدوی انتخابات

مهدی گردانی معاون کمیته بدوی انتخابات

غلامرضا شاه کرمی عضو کمیته بدوی انتخابات

حبیب الله حبیبی عضو علی البدل کمیته بدوی انتخابات

تقی سیاری عضو علی البدل کمیته بدوی انتخابات

کمیته استیناف

روزبه وثوق احمدی رئیس کمیته استیناف انتخابات

مهدی پیروز رام معاون کمیته استیناف

احمد مومن عضو کمیته استیناف

حسین تقی پور عضو علی البدل کمیته استیناف

فریدون صادقی عضو علی البدل کمیته استیناف

نبی بعد از معرفی این اعضا گفت که نام سیاری امینی در سامانه به اشتباه ممبینی ذکر شده بود. وی همچنین گفت نام فلاحتی و مومن هم اشتباه در سامانه ثبت شده بود.

در نهایت مجمع با پخش یک کلیپ به پایان رسید. نبی گفت: از آنجا که نمی‌توانیم رویتان را ببوسیم، با تکان دادن دست از شما خداحافظی می‌کنیم!

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا