پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند به کار خود پایان داد

انتشارات موفقیت‌شناسی

رئیس رسانه ملی در شب گذشته مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند درباره رویکرد تحولی صداوسیما در عرصه مستند توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از تسنیم، پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با انتشار فراخوان در بخش‌های «فیلم مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» آغاز به کار کرد. 

در جشنواره امسال با توجه به سوژه ملی و فراگیر کرونا، بخش ویژه‌ کرونا در هر سه بخش جشنواره برنامه‌ریزی شد و شرکت‌کنندگان در سه بخش فیلم، عکس و مستندنگاری با هم رقابت کردند.

سخنرانی محسن یزدی دبیر جشنواره تلویزیونی مستند

محسن یزدی مدیر شبکه مستند و دبیر این جشنواره تلویزیونی با دعوت محمد دلاوری مجری برنامه در جایگاه حاضر شد و گفت: امروز تلویزیون با فاصله بسیار در بین مراکز‌ تولید و پخش که در حوزه مستند کار می‌کنند، اول است. با اغلب مستندسازان که فیلمسازان درجه یکی هم هستند کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بارها گفته شده است که خانه مستند، تلویزیون است. بنده معتقدم اگر نتیجه این جشنواره این باشد که این جمله محقق شده و تلویزیون تبدیل به خانه مستند شود، کار خودمان را کرده‌ایم.‌

دبیر جشنواره تاکید کرد: هر چقدر که برای ساخت یک مستند دستمزد یا جایزه بگیریم، دیده شدنش لطف بیشتری دارد. در پیامک‌هایی که از سوی مردم به ما می‌رسد متوجه می‌شویم که شأن مستند خوب است اما می‌تواند بالاتر برود، به شرط آنکه تعامل بهتری بین ما به عنوان تلویزیون و مستندسازان برقرار شود.

اهدای جایزه به بخش مستندنگاری

– دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان جایزه نقدی به نفر سوم این بخش/ راضیه عباسی برای مستندنگاری گزارش یک صندوق

– دیپلم افتخار و دو میلیون تومان جایزه نقدی به نفر دوم این بخش/ احسان رحیم زاده حناچی برای مستندنگاری نان درآوردن از باد

– تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و 3 میلیون تومان نفر اول/ سیده سکینه میرطاهری برای مستندنگاری داستان مظلومیت هوبره

– تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ 2 میلیون بهترین مستندنگاری با موضوع کرونا/ مریم خباز برای گزارش درد بی دوا

بخش تک عکس

– نفر سوم: مجتبی اسماعیل‌زاد، یک میلیون تومان و دیپلم افتخار

– نفر دوم: محمودرضا معین‌پور، دو میلیون تومان و دیپلم افتخار

– نفر اول: امیر عنایتی، 3 میلیون تومان و دیپلم افتخار

مجموعه عکس

– نفر سوم: مهدی محبی ‌پور، 2 میلیون تومان و دیپلم افتخار برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله»

– نفر دوم: مجید حجتی، 3 میلیون تومان و دیپلم افتخار برای مجموعه عکس «سکوت زمین»

– نفر اول: محمدرضا عباسی، 5 میلیون تومان و دیپلم افتخار برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته‌ام» 

– جایزه مجموعه عکس بخش ویژه کرونا: امین نظری، 5 میلیون تومان و دیپلم افتخار برای مجموعه عکس «کرونا»

سخنرانی معاون سیما/ تلویزیون زیر پر و بال مستندسازان را می‌گیرد

حمید شاه آبادی معاون سیما در بخش دیگری از جشنواره تلویزیونی مستند، گفت: خوشبختانه این جشنواره به سمت قله حرکت می‌کند و به پنجمین ایستگاه رسیده و امیدواریم هر دوره به تعالی بیشتری برسد. چرا که قاب مستند یکی از تاثیرگذارترین و ماندگارترین و پرنفوذترین قالب‌ها برای تولید آثار هنری است.

وی افزود: خوشبختانه تلویزیون همچنان خانه مستندسازان و حامی‌شان است. مهمترین و وسیع‌ترین مجموعه برای آثار مستندسازان و قوی ترین پایگاه برای نشر آثار مستند همیشه تلویزیون بوده و ما خوشحالیم از این ظرفیت در برنامه‌سازی به درستی استفاده شود. اگرچه خیلی کارهای بزرگ و اصیل انجام شده اما باید کمک کنیم این فضا بهتر از گذشته پیش برود.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما در سیما به دنبالش هستیم یک نگاه بومی و اندیشه ایرانی اسلامی و پایگاه وطنی و خواستگاه ملی و دینی برای رسیدن به آثاری در طراز جهانی است. البته به این نقاط رسیده‌ایم و برخی از مستندها اثرگذار است و پیام را عمق می بخشد و در دل مخاطب می‌گذارد و یک حس قرابت و نزدیکی و همذات پنداری را ایجاد می‌کند.

معاون سیما تاکید کرد: آن چیزی که برای ما مهم است نقطه عزیمت و سوژه‌یابی مستندسازان و تلاشی که برای سوژه یابی دارند و الان از حس کمیت در آثار مستند در جایگاه خوبی هستیم. تولید مستند در کشور بالاست، آن چیزی که نقطه تمایز باشد و برای تلویزیون، سوژه یابی این مستند است و بعد تحقیق و پژوهش مستندسازان اهمیت خاصی دارد.

وی در ادامه از مستندسازان درخواست کرد و گفت: درخواست دارم به این حوزه توجه کنند. هر مستندی که به جان مخاطب نشسته و برای شان به عنوان سند قرار گرفته، می‌بینم تلاشی که برای این کار شد. همان برگرفته از تحقیق و پژوهش است.

شاه آبادی تصریح کرد: قرار است مستندسازی به کمک حل مشکلات بیاید؛ باید در برنامه سازی هم از موضوع‌محوری به سمت مسئله‌محوری حرکت کنیم. شاید بهترین گزینه برای این اتفاق، مستندسازی باشد. باید هرکدام از مستندهای شما بتواند یک مسئله را در ذهن مخاطب باز کند. این ظرفیتی است که به دست شما قابل انجام است.

وی افزود: مسائل کشور کم نیستند؛ ابهامات و پرسش‌ها هم کم نیستند. اگر سوژه یابی و تحقیق و پژوهش جامع کنیم و با تولیدات مان، مسئله محور برخورد کنیم قطعا آثار خوب با کیفیتی تولید کنیم. اگرچه این حوزه به جهات مختلف نیازمند توجهات و دقت‌نظر بیشتری است. 

شاه آبادی در پایان گفت: آنچه در سیما باید به آن توجه کنیم فضا را برای پخش و انتشار کار مستندسازان فراهم کنیم. این جشنواره نقطه عزیمت است که استعدادها و ظرفیت ها خودشان را نشان دهند. جامعه مستدسازان جامعه ای است که سیمای جمهوری اسلامی زیر پر و بال شان را بگیرد و با تمام توان تلاش کنیم این مهم محقق شود.

تجلیل از یک عمر فعالیت هنری سعید رشتیان

در بخش دیگری از این مراسم از یک عمر فعالیت هنری سعید رشتیان تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای مستند تقدیر شد. 

وی پس از این مراسم تقدیر گفت: به خودم مباهات می‌کنم که عضوی از جامعه محترم سینمای مستند هستم. جامعه‌ای که با همه مشکلات و تنگناهای که دارند و از آن باخبریم، با سرسختی تمام می‌کوشند و چهره‌های جذاب، موثر و تأثیرگذاری را در رسانه‌ها می‌بینیم. 

وی اضافه کرد: نکته ای که میخواستم در این مراسم یادآوری کنم این است که توجه داشته باشیم که مسأله اصلی در سینمای مستند دیده شدن است. ما کار میکنیم که دیده شویم و بتوانیم عرصه تعامل و گفت‌وگو را گسترش بدهیم.

این مستندساز قدیمی تاکید کرد: جدی‌ترین رسانه برای دیده شدن سینمای مستند تلویزیون است که البته در همه‌جای دنیا نیز همین است. به نظرم در کنار اینکه از تولید حمایت صورت می‌گیرد، لازم است که روی موضوع درست و خوب دیده شدن نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. خواهش بنده از مدیران رسانه‌ملی این است که به این موضوع دقت داشته باشند. 

رشتیان در پایان گفت: بنده مطمئنم که حل بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم در فضای گفت‌وگو و تعامل که سینمای مستند ایجاد می‌کند قابل برنامه‌ریزی‌ است‌‌.

تقدیرها با بخش مردمی ادامه پیدا کرد:

تک عکس مردمی

– تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 3 میلیون تومان/ بهرام بیات. 

مجموعه عکس مردمی

– تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 5 میلیون تومان/ امیر برنج‌کار.

مستند کوتاه مردمی 

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 6 میلیون تومان/ فاطمه صافی تهیه‌کننده مستند زندگی لیلا.

بهترین مستند نیمه‌بلند مردمی 

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 15 میلیون تومان/ بهمن ابراهیمی تهیه‌کننده مستند آق‌گل.

بهترین مستند بلند از نگاه مردم

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 20 میلیون تومان/ محمدصادق اسماعیلی برای مستند «آدور».

اسماعیلی پس از دریافت این جایزه گفت: متأسفانه هیچ وقت نتوانستم این فیلم را در شهر خودم نشان بدهم، چرا که در شهرم هیچ سینمای استانداردی وجود ندارد، اما خوشحالم که این فیلم در جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درآمد و کل ایران این فیلم را دیدند.

تقدیر از مستندساز جنگ عراق؛ مرتضی شعبانی

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی شعبانی، مستندساز پیشکسوت در بخش دیگری از مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد.

شعبانی به دلیل سفری که به عراق داشت نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد و همسرش به جای او این جایزه را دریافت کرد. 

محسن یزدی در این بخش در سخنانی گفت: همیشه وقتی می‌خواهیم برای کسی فیلم بسازیم یا از او تجلیل کنیم دچار نوعی تناقض می‌شویم تا او را راضی کنیم، اما در آخرین لحظه سفری به عراق برای ایشان به وجود آمد‌‌. برایم عکس بلیطش را فرستاد و گفت که در سفر خواهم بود.‌ آقا مرتضی شعبانی فردی مأخوذ به حیا و محجوب است.

تقدیرها با بخش‌های تخصصی فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری، پزوهش و جایزه هیئت ویژه داوران ادامه پیدا کرد: 

بخش فیلمبرداری

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 5 میلیون/ بهمن ابراهیمی و پدرام شبیری برای مستند قصه آق‌گل.

بهترین تدوین

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 5 میلیون/ بابک حیدری برای مستند قطعه نوزده

بهترین صداگذاری

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 5 میلیون/ حسین قورچیان برای مستند چشم‌ها و دست‌ها

بهترین پژوهش

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 5 میلیون/ امیر مسعود حسینی برای مستند طاهر

انتخاب ویژه هیئت داوران

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه 10 میلیون/ فرهاد ورهرام برای ساخت “بازگشت دوباره”.

سخنرانی پیمان جبلی/

توصیف مقام معظم رهبری از صداوسیما/ نسبتِ مستند در تحول و هویت رسانه ملّی کجاست؟

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در بخشِ دیگری از مراسم تأکید کرد: درباره مستند و در حوزه مستند هرچه بگوییم همان‌قدر سخت است که درباره واقعیت بگوییم، چون مستند از واقعیت است و واقعیت بیکران و گسترده است و اهمیت مستندسازی هم دریایی از عمق و مطالب گوناگون با ابعاد متفاوت است.

وی افزود: در دوره جدید ان‌شاءالله مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت و عدالت‌گستری است هر دوی این عبارات و این سرفصل‌های بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که بیش از 40 سال از عمر بابرکتش را شاهد بودیم و چشم‌اندازی به این پدیده‌ها دارد.

جبلی ادامه داد: انقلاب در سرزمینی منحصربه‌فرد در ایران و در جامعه‌ای بی‌نظیر با مردم وفادار و سربلند ایران اسلامی رقم خورده است. هویت و عدالت خلاصه زندگی مردم در دوران معاصر است که امروز ایران تاریخ، ایران فرهنگ و ایران انقلاب اسلامی را تشکیل داده است و عدالتی که در آینده این تمدن است و چشم امید جامعه به محقق شدن و دیدن شدن مصادیق عدالت در این کشور است.

رئیس رسانه ملی در ادامه تأکید کرد: تقاطع مستند و انقلاب، هم نگاهی به گذشته و هم آینده دارد. آنچه از مستند و شعار اصلی تحول در دوره جدید می‌شود برداشت کرد این است که مستند می‌تواند نگاه دقیق و مطالبه‌گر و روایتگر به این حوزه داشته باشد. حوزه‌ای که از آن باید عدالت برخیزد، چون مستند محدود به یک عرصه و ژانر نیست، در هنرهای مختلف تجلی دارد؛ در روایت و عکس و فیلم و هر عرصه‌ای که چشم انسان می‌بیند. مستندساز چشم بینا و دیده‌بانی وفادار برای جامعه است. نگهبان وفاداری که به خوبی می‌بیند و درک می‌کند و اجزا و لایه‌های پنهان را کشف می‌کند. مستندساز از این حیث جایگاه مقدس و ارجمندی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به چهار جایگاه مدنظر مقام معظم رهبری برای صداوسیما، عنوان کرد: تصویری که همیشه از رسانه ملی داشتیم دانشگاه بود، اینکه صداوسیما دانشگاه است و مقام معظم رهبری سه توصیف دیگر داشتند؛ یک اینکه صداوسیما آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها، دوم قرارگاه پراکندن امید در جامعه و سوم آوردگاه مبارزه با تحریف و فتنه‌گری است. این جایگاه‌ها که به زیبایی در یک خط تحت عنوان صداوسیما توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن سنگر دارد و در آن فعالیت می‌کند.

جبلی افزود: هم در نقش آموزشی از رویدادها و هم در جایگاه پراکندن امید و نشاط با جستجو در لایه‌های امیدبخش زندگی انسان‌ها و از لایه‌هایی که از چشم دور مانده است و هم جایگاه تحریف چه بسیار مستندسازانی که جان خود را در این عرصه گذاشتند. شهدای مستندسازی که جان خود را گذاشتند. از جوانی و سرمایه وجودشان برای مقابله با تحریف گذاشتند. بنابراین در هر چهار جایگاه که در لسان مقام معظم رهبری در توصیف صداوسیما آمده است، مستندساز صاحب ایده و صاحب سخن است.

رئیس صداوسیما تصریح کرد: صداوسیما خانه و آسایشگاه شما است و به بودن شما افتخار می‌کند و آغوش رسانه ملی را برای شما باز نگه داشته‌ایم. همین که با عزم به میدان آمده‌اید، نشان موفقیت است که بیشتر در آینده شاهد آنیم.

جبلی در پایان برای نادر طالب‌زاده، پیشکسوت عرصه مستندسازی که در بیمارستان بستری است آرزوی شفای عاجل کرد.

پایان بخش جشنواره و تقدیر از بهترین کارگردانان:

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه 6 میلیون تومانی بهترین کارگردانی مستند کوتاه به مهرداد خاکی برای مستند «حاج ابوالقاسم‌ قناد و پسران» داده شد. 

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه 15 میلیون تومانی بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به مهدی زمانپور کیاسری برای مستند «آسک» داده شد.

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه 20 میلیون تومانی بهترین کارگردانی مستند بلند به مهدی بخشی‌مقدم برای مستند «خانه‌ای برای تو» اهدا شد. 

– همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه 7 میلیون تومانی بهترین مستند با موضوع کرونا به مسعود دهنوی برای مستند «قطعه 19» رسید. 

– در پایان نیز جایزه ویژه دبیر جشنواره و جایزه 10 میلیون تومانی به بهمن ابراهیمی برای مستند «قصه آق گل» داده شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
تسنیم

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا