نظر دانشجویان درباره آموزش غیرحضوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی با اشاره به نتایج نظرسنجی از ۵۶۰ دانشجوی مهندسی درباره آموزش غیرحضوری گفت: اغلب دانشجویان معتقد بودند در کلاس‌های برخط، عدالت آموزشی بهتر از کلاس‌های حضوری رعایت نشد.بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با گزاره‌ی “مشتاقم بار دیگر تجربه آموزش غیرحضوری را تکرار کنم” مخالفت کردند اما اغلب آن‌ها معتقدند ترکیب آموزش برخط و آموزش حضوری مفیدتر است.

دکتر حسین معماریان ضمن بیان ابن مطلب،  درباره‌ این نظرسنجی گفت: این نظرسنجی با هدف آگاهی از واکنش دانشجویان مهندسی پس از گذشت یک نیم سال تحصیلی غیرحضوری و با همکاری کرسی یونسکو و انجمن آموزش مهندسی انجام شد و در آن۵۶۰ پاسخ از ۹ دانشگاه ثبت شد که عمده این دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و امیرکبیر تحصیل می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره برخی نتایج این نظرسنجی گفت: بر اساس نتایج این نطرسنجی،درصد زیادی از دانشجویان ساعات بسیار کمی را در کلاس‌های بر خط حضور داشتند با این که واحدهای معمول را اخذ کرده بودند. ۶۷ نفر از شرکت‌کنندگان اعلام کردند کمتر از یک ساعت در هفته مطالعه داشتند و نتایج این نظرسنجی نشان داد اغلب دانشجویان از لپ‌تاپ استفاده می‌کردند.

به گفته‌ عضو فرهنگستان علوم، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد به طور کلی، در برقراری ارتباط برخط مشکلی وجود نداشته است. همچنین اغلب دانشجویان اعلام کرده‌اند شرایط محل سکونت برای شرکت در کلاس‌های برخط مناسب بوده است. همچنین اغلب شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند در کلاس برخط تعامل بین مدرس و دانشجویان و میان دانشجویان با یکدیگر کمتر از کلاس‌های حضوری بوده است.

معماریان با بیان این که«اغلب دانشجویان با گزاره‌ی “تدریس و ارائه‌های غیرحضوری استادان بهتر از روش حضوری بوده است” مخالف بودند» گفت: علاوه بر این، بیشتر آن‌ها با جمله‌ی تکالیف و مطالب درسی بارگذاری شده بیشتر از شیوه حضوری بوده است، موافق بودند. همچنین، آن‌ها مخالفت خود را با جمله‌ی “در دروسی که مستلزم فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی بود به مشکلی برنخوردم” اعلام کردند.

وی افزود: نتایج این نظرسنجی نشان داد اغلب دانشجویان معتقد بودند در کلاس‌های برخط، عدالت آموزشی بهتر از کلاس‌های حضوری رعایت نشد.بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با گزاره‌ی “مشتاقم بار دیگر تجربه آموزش غیرحضوری را تکرار کنم” مخالفت کردند اما اغلب آن‌ها معتقدند ترکیب آموزش برخط و آموزش حضوری مفیدتر است.

بر اساس یافته های این نظرسنجی، نفر از شرکت‌کنندگان با جمله‌ “فرآیند یاددهی و یادگیری غیرحضوری از کاستی‌های زیادی برخوردار است” به طور صددرصدی موافق بودند.

به گفته‌ رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در پایان، اغلب این دانشجویان مهندسی بیان کردند که سلامت برگزاری امتحان‌های برخط از آزمون‌های حضوری کمتر بوده است.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا