یک کارشناس بالینی: «کمال‌گرایی» و تغییر «سبک زندگی» مهمترین دلایل عدم ازدواج جوانان/ لزوم آگاه‌سازی جامعه از عواقب تنهایی جوانان در آینده

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک کارشناس بالینی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، جوانان را از ازدواج دور کرده است گفت: تغییر سبک زندگی و کمال‌گرایی دو عاملی است که موجب عدم گرایش جوانان به ازدواج شده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، زهرا ابراهیمی، با هشدار نسبت با بالا رفتن سن ازدواج در کشور و به تبع آن تأخیر در فرزندآوری اظهار کرد: در حال حاضر با اینکه بسیاری از کارشناسان، مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در ازدواج نکردن جوانان اعلام می‌کنند اما از آن مهم‌تر تغییر سبک زندگی جوانان است. جوانان امروزی بر این باورند که قبل از ازدواج باید همه چیز داشته باشند و اگر این‌طور نباشد اصلاً به سمت ازدواج نمی‌روند و این درحالی است که کمتر کسی را در دوران امروزی می‌توان پیدا کرد که قبل از ازدواج به تمام خواسته‌ها و آرزوهایش رسیده باشد.

وی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها جزو موانع جدی برای ازدواج محسوب می‌شود و جوانان امروزی از نبود کاری که بتوان به آن اتکا کرد و از طرفی نداشتن مسکن مناسبی رنج می‌برند ادامه داد: طبیعی است که با این شرایط اصلاً به ازدواج فکر نکنند. اما کمال‌گرایی جوانان نیز نکته مهمی محسوب می‌شود که آنها را از مقوله ازدواج دور می‌کند. همه این موارد موجب شده تا سن ازدواج در کشور بالا رود و سن ازدواج که بالا برود، در فرزندآوری تأخیر ایجاد شده و در نتیجه فاصله سنی بین فرزندان و والدین نیز بالاتر خواهد رفت؛ در این شرایط است که پدر و مادر به‌سختی می‌توانند با خواسته‌های فرزندان کنار بیایند چراکه حوصله آنها به‌واسطه بالا رفتن سن، کشش و انرژی دوران جوانی را نخواهند داشت.

به گفته این کارشناس هرچقدر که زوجین در سن پایین اقدام به فرزندآوری کنند، طبیعتاً احتمال باروری سالم در آنها بیشتر از زوجینی است که دیرتر برای ازدواج اقدام می‌کنند و البته که از تغذیه مناسب و ورزش هم در این زمینه نمی‌توان غافل بود. مادران در سنین پایین نشاط و شادابی بیشتری دارند و همین موضوع موجب ایجاد فضای مناسب در خانه از لحاظ روحی برای فرزند خواهد شد و از طرفی کم بودن اختلاف سنی بین مادر و فرزند، این نتیجه را به دنبال خواهد داشت که خواسته‌های فرزند به‌راحتی برای مادر و پدر قابل درک خواهد بود.

بهترین زمان برای فرزندآوری، ۳ سال بعد از ازدواج است

ابراهیمی با اشاره به این که مادران جوان از لحاظ روحی و روانی نسبت به مادران با سن بالا، شرایط بهتری دارند افزود: لذا این روحیه مناسب را به فرزندان نیز منتقل می‌کنند. از همه این‌ها که بگذریم، مادران جوان و پرانرژی به دلیل اینکه حوصله دارند، به‌دنبال ایجاد فضای مناسب در خانه برای رشد فرزندان هستند و به‌طور کلی تربیت فرزند برایشان مهم تلقی می‌شود.

به گفته این کارشناس حوزه جمعیت گزارش‌ها حاکی از آن است که مادران جوان بیشتر به دنبال کلاس‌های کسب مهارت برای تربیت بهتر فرزند هستند، از این رو به زوجینی که ازدواج کرده‌اند توصیه می‌شود تا نهایت بعد از ۳ سال، نسبت به فرزندآوری اقدام کنند. هرچقدر اختلاف سنی فرزند و پدر و مادر بیشتر شود، تبعات آن هم والدین و هم فرزند را تخت تأثیر قرار خواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر نگاه جامعه امروز نسبت به مقوله ازدواج با نگاه مردم در دهه‌های گذشته متفاوت است؛ دلیل آن هم تغییر سبک زندگی و بعضاً الگوبرداری از زندگی غربی است که به کشور لطمه وارد کرده است و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، در آینده‌ای نزدیک با پیری جمعیت مواجه خواهیم شد.

ابراهیم با بیان این که مسئولان باید برای این موضوع مهم چاره‌ای بیندیشند عنوان کرد: سریع تر اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود. یکی دیگر از راهکارها برای ترغیب جوانان به ازدواج، رفع مشکلات اقتصادی و از آن مهم‌تر آگاهی آنها از تبعات تنها ماندن است که می‌تواند موجب افسردگی آنها شود. در زمینه فرزندآوری نیز رسانه ملی باید آموزش‌های لازم را به زوجین بدهد و به آنها اعلام شود که اختلاف سن پدر و مادر با فرزند اگر بالا باشد می‌تواند مشکلاتی را برای فرزند به‌ وجود بیاورد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا