روان شناسان متخلف به دادسرای امنیتی ارجاع داده می شوند/ اسامی 6 هزار روان شناس مورد تایید بر روی سایت سازمان نظام روان شناسی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی به نقل از آنا، نزدیکبه ۸ ماه می‌شود که ویروس کرونا ذهن و سلامت روان بسیاری از افراد جامعه را مورد هدف قرار داده است، ویروس چموشی که با برهم ریختن حالات روحی و روانی و سلامت روان انسان‌ها باعث شده است تا خیل عظیمی از افراد جامعه اوقات خود را در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی سپری کنند.

به طورکلی همین موضوع باعث افزایش مطالب کذب در فضای مجازی شده است، مطالبی که با منتشر شدن آنها پای برخی افراد خارجی به ظاهر دلسوز را به این فضا باز کرده است تا برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی افراد به ظاهر کمک کنند اما این فقط ظاهر کار آنهاست و باطن کار آنها به یک نیت پلید از پیش تعیین شده بر می گردد، افرادی که اولین مقصدشان بازی با روح و روان جوانان و پس از آن ازبین بردن بنیان خانوده‌هاست ، کلاهبرداران سودجویی که به آنها روان شناس نما یا روان شناس زرد گفته می‌شود.

روانشناس نما به چه کسی گفته می‌شود؟

روان شناس زرد و یا روان شناس نما به آن دسته از افرادی گفته می‌شود که بدون هیچ گونه گذراندن دوره‌های روان شناسی، روانشناختی و روان درمانگری و با فن بیان عامیانه، رسا و دوستانه از سایر کشور‌ها و با صحبت‌ها و رفتار‌های انگیزشی سعی در تغییر تفکر افراد جامعه و حل مشکلات آنها را دارند.

افرادی که در دنیای مجازی دکان های خوب و خوش رنگ و لعابی برای خود راه انداخته اند، دلسوزانی که راهنمایی‌های آنها رنگ و بوی خاص خود را دارد، به طور مثال برای آشنایی دو فرد با یکدیگر جهت ازدواج نسخه پیچی‌های عجیب و غریب از رفتن به مسافرت و اردو‌های قبل از ازدواج را مطرح می‌کنند.

اردو‌هایی که تمام قانون و قوانین یک جامعه اسلامی را بر هم می‌زنند یا پیشنهادهای خارج از عرف را به بیماران خود می دهند و عفت زنان را بر باد فنا می دهند، متاسفانه بسیاری از جوانان جامعه فریب این افراد را می خورند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند که سرانجامی جز مشکلات روانی از جمله پرخاشگری، افسردگی، استرس برای آنها ندارد.

نیمی از مطالب کذب فضای مجازی در حوزه روان شناسی به روان شناس نماها تعلق دارد

مشاوره روانشناسی باید به صورت حضوری انجام شود

ژیلا آهنگرزاده روان شناس و روان درمانگر گفت: مشکلات روان شناسی به قدری مهم است که باید تمام مشاوره‌ها و خدمات روان شناسی در مراکز روان شناسی و به صورت حضوری انجام شود، زیرا پارامتر‌های ذهن و سلامت روان انسان‌ها متعدد و متفاوت است و باید این خدمات به صورت حضوری و با پرسش و پاسخ از سوی روان شناس ارائه شود، زیرا حرفه روان شناسی پر خطر است، به طوری که روان شناس باید برای معالجه افراد آسیب دیده و با صحبت با مراجعه کننده به اعماق زندگی آن‌ها نفوذ و سریعترین راه حل مشکلات را پیدا کند.

او بیان کرد: طبق آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه علی الخصوص سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور حدود ۳۲ درصد مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به حوزه روان شناسی تعلق دارد، که از این تعداد حدود ۷ درصد مطالب به صورت حقیقی و توسط روان شناسان واقعی و حدود ۲۵ درصد آن‌ها توسط افراد سودجو تهیه و منتشر می‌شود.

آهنگرزاده تصریح کرد: فضای مجازی فضای مناسبی برای تحقیق و یا درمان در خصوص مسائل و مشکلات روان شناسی و مشاوره‌های خانودگی نیست، بنابراین به همه افراد جامعه توصیه می‌شود این موضوع را کاملا جدی بگیرند.

نیمی از مطالب کذب فضای مجازی در حوزه روان شناسی به روان شناس نماها تعلق دارد

ابطال مجوز روانشناسانی که خارج از محدوده مکانی خدمت می‌کنند

ابراهیم مداحی رئیس خانه روانشناسی ایران در خصوص ویژگی‌های مشاوره روان شناس در مکان ها و محدوده های خارج از دفتر کار گفت: یک روان شناس خوب و مورد تایید درنخستین گام باید از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور مجوز و پروانه فعالیت روان شناسی را داشته باشد و در دومین گام باید سعی داشته باشد تمامی اصول و قوانین روان شناسی اعم از رفتار معقول با مراجعه کننده، راهنمایی درست و صحیح افراد با انجام یک تعرفه مشخص شده از سوی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور را رعایت کنند به طور کلی همین موارد نشانگر یک روان شناس خوب است.

او افزود: ارائه مشاوره روان شناسی نباید خارج از محدوده زمانی و مکانی باشد به طورمثال روان شناسان نباید خارج از محدوده زمانی و مکانی انواع خدمات غیر روانی را به مراجعه کننده‌های خود دهند، زیرا این موضوع یک نوع تخلف است و اگر این اتفاق در سراسر جهان از هر یک از متخصصان حوزه سلامت دیده شود پروانه کاری او سریعا لغو می‌گردد و اگر این موضوع توسط یک روان شناس نما مطرح و اجرایی شود قطعا با او برخورد قانونی صورت می گیرد .

نیمی از مطالب روان شناسی شبکه های مجازی کذب است

روانشناسان متخلف به دادسرای امنیتی ارجاع داده می شوند

محمد حاتمی رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور بیان کرد: مراجعه کننده ها و روان شناسان خدمات روان شناسی باید توجه داشته باشند در نخستین گام مشکلات افراد را به صورت حضوری انجام دهند زیرا این موضوع با حالات روحی مراجعه کننده رو به رو است.

او افزود: اسامی ۶ هزار روان شناس مورد تایید بر روی سایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشورقرار دارد که افراد جامعه می‌توانند درصورت نیاز از این سایت استعلام بگیرند.

او بیان کرد: افراد جامعه باید توجه داشته باشند راه حل برخی از مشکلات خانوادگی از جمله آسیب‌های اجتماعی همانند طلاق، افسردگی، اعتیاد، مشکلات زناشویی در فضای مجازی قرار ندارد، بنابراین با راه حل‌های خانوادگی و یا روان شناسی حضوری مشکلات را برطرف کنیم، فضای مجازی را باید به شکل یک فرصت دید تا در آینده نزدیک کار‌ها را به درستی انجام شود.

حاتمی در ادامه در خصوص اینکه در صورت بروز تخلف چه برخوردی با افراد روان شناس و یا روان شناس نما صورت می‌گیرد یادآوری کرد: در صورت بروز تخلف افراد متخلف توسط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور رصد شده و به دادسرای امنیتی ارجاع داده می‌شوند.

متاسفانه نظارت‌ها بر حوزه روان شناسی به دلیل هزینه بالای خدمات و عدم بیمه درمانی سلامت روان آن طور که انتظار می رود نیست بنابراین همین موضوع راه را برای ورود این کلاه برداران به حوزه روان شناسی بازتر کرده لذا خودمان باید به سمتی حرکت کنیم تا کمتر در دام این افراد به ظاهر دلسوز بیفتیم.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا