آموزش تکنیک حل منازعه؛ راهکاری برای حفظ آرامش جامعه که فراموش شده است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اگر مردم یک جامعه آموزش لازم را در خصوص رفع اختلافات ببینند، یقینا به خشونت روی نمی آورند. بنابراین نیاز است متخصصانی تربیت شوندتا این راهکار را آموزش دهند و به حوزه های مختلف حل منازعه در سطوح خانوادگی، شهری، منطقه ای و بین المللی آشنایی لازم را داشته باشند زیرا تجربه نشان داده در شرایط صلح و توافق منافع طرفین بهتر تبیین می شود.

علی اکبر علیخانی اظهار داشت: نیاز است فرهنگ صلح و مدارا در بین جامعه نهادینه و تقویت شود.

وی ادامه داد: در دنیا موضوع فنون و تکنیک های حل منازعه بسیار اهمیت دارد و دانشگاه های معتبر دنیا افرادی را تربیت می کنند که متخصص حل منازعه هستند و اختلافات را با تکنیک های درست رفع می کنند که در دانشگاه های کشور ما این رشته وجود ندارد و به شدت در این موضوع ضعیف هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حل منازعه همچون رشته روانشناسی فنون و تکنیک های خاص خود را دارد و بسیار پیچیده و گاهی اوقات میان رشته ای است که به سایر رشته ها مثل جامعه شناسی نیاز دارد و همچنین به عوامل مختلف نیز بستگی دارد به عنوان مثال در حل منازعه این موضوع بسیار اهمیت دارد که منازعه در سطح خانواده، شهر، منطقه و بین الملل اتفاق افتاده است.

علیخانی تصریح کرد: زمانی که علم منازعه وجود داشته باشد افراد به خشونت روی نمی آورند بنابراین به متخصص های این علم نیاز داریم. همچنین  تضاد و اختلاف از دورن انسان ها آغاز می شود و تضاد بیرونی منشا درونی دارد.

رشته صلح و حل منازعه در انتظار تصویب وزارت علوم

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما امروز در یک دوران گذار قرار داریم که از آن  معیارهای سنتی گذشته عبور کرده ایم اما هنوز به مرحله مدرن نرسیده و به علم حل منازعه هم دست نیافته ایم به همین دلیل در بیشتر مواقع جامعه دچار بحران و خلا است و به دانش حل منازعه و اختلاف نرسیده ایم که منجر به هزینه های جانی و مالی و افسردگی می شود. اما اگر فنون حل منازعه تقویت شود و مراکزی برای این موضوع وجود داشته باشد جامعه با آرامش بیشتری همراه است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در توضیح رشته حل منازعه عنوان کرد: چند سالی است که برنامه ریزی های لازم انجام شده تا رشته مطالعات صلح و حل منازعه در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه تهران ارایه شود اما فرآیندهای تصویب رشته در وزارت علوم طولانی است.

وی ادامه داد: در دنیا ذیل رشته مطالعات صلح و حل منازعه ۴۰ تا ۵۰ رشته قرار می گیرد. بازار کار رشته ها موضوع بسیار مهمی در آموزش عالی است و ما با انواع فارغ التحصیلان مواجه هستیم اما در حال حاضر مشکل ما بیش از آنکه بیکاری باشد ناکارآمدی رشته ها و فارغ التحصیلان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشجویان پس از تحصیل فقط مدرک دارند اما از مهارت لازم برخوردار نیستند و به معنای واقعی کارشناس نیستند و اگر درست دانشجویان را تربیت میکردیم مشکل اشتغال نداشتیم، در این خصوص ضعف در سیاست گذاری های علمی و  وزارت علوم، ساختار تصمیم گیری علمی و مدیریت دانش کشور است که هدفمند و موثر نیست.

علیخانی اظهار داشت: همچنین ما تا حدودی دچار عوام زدگی شده ایم و به مدرک گرایی توجه کرده ایم. در برخی شهرها نماینده مجلس یا مسوولان استانی با احداث دانشگاه به دنبال محبوبیت در جامعه شهری هستند در حالی که تاسیس نظام آموزشی و واحدهای درسی باید به طوری برنامه ریزی شود که خروجی آن دانشگاه افرادی کارآمد و موثری برای حل مسائل جامعه باشند.

وی عنوان کرد: در رشته صلح و حل منازعه نیز مانند سایر رشته ها اگر ما به درستی دانشجویان را تربیت کنیم و مهارت های لازم آموزش داده شود قطعا بازار کار خوبی خواهند داشت. در این رشته بخشی از منازعات در سطح بین المللی و منطقه ای است که حل منازعه بین المللی آموزش داده می شود همچنین بخشی از مناقشات در حوزه مرزی، قومی و قبیله ای و خانوادگی است که متخصصان حل منازعه می توانند این مشکلات را رفع کنند.

حل منازعه از کودکی در برنامه‌های آموزشی باشد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد: برای آموزش تکنیک های حل منازعه نیاز به مراجعه به مراکز خاصی نیست بلکه این مسئله باید آموزش داده شود. بسیاری از کشورها مسئله صلح و حل منازعه را از دبستان آموزش می دهند و از همان ابتدا افراد را به گونه ای تربیت می کنند که بتوانند خودشان مشکلاتشان را رفع کنند.

علیخانی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که از نظر کار جمعی به شدت ضعیف است، گفت: ما در هیچ سطحی نمی توانیم کار جمعی را به خوبی انجام دهیم زیرا روش و فنون کارکردن، سعه صدر و تحمل دیگران را نداریم و منطقی رفتار نمی کنیم.

وی تاکید کرد: تکنیک های حل منازعه باید از سطوح کودکی در مقطع ابتدایی و در بزرگسالی در دانشگاه آموزش داده شود و فرهنگ و نگرش آن را به افراد آموزش دهیم در این صورت منازعات در جامعه کاهش پیدا می کند و فرهنگ صلح و مسالمت جویی رواج پیدا می کند.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا