درباره اصل تشویق و تایید کودکان

انتشارات موفقیت‌شناسی

یک روان‌شناس گفت:‌ در روان‌شناسی اگر هر رفتار مثبت و پسندیده‌ای با یک نتیجه یا پیامد خوشایندی همراه یا هر رفتاری به دنبالش یک پاداش داده شود، می‌گویند آن رفتار تقویت مثبت شده است که نتیجه آن تقویت و استمرار آن رفتار است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، عبدالصالح خزائی اظهار کرد:  با توجه به این حقیقت که انسان موجودی تشویق طلب و تنبیه‌گریز است و هر انسانی ارزش تشویق، تایید، محبت و احساس و پاداش را درک می‌کند، بی شک استفاده از تشویق و محبت بهترین راه ایجاد، استمرار، تقویت و توسعه رفتارهای مطلوب است.

وی اضافه کرد: روشن است که استفاده از روش‌های ناصحیح مانند تنبیه بدنی، سرزنش کردن و یا مقایسه کردن با همسالان برای رسیدن به رفتارهای مطلوب و مد نظر والدین جوابگو نیست. با توجه به تفاوت فردی، خانوادگی و اجتماعی نباید فرزندمان را با دیگران مقایسه کنیم و نیاز است عملکرد فرزند را با توجه به توانایی ایشان نسبت به گذشته مقایسه کرد. به‌حتم با آموزش مهارت خودآگاهی و خودشناسی در فرزندانمان می‌توانیم انگیزه ارتقاء بخشیدن نقاط مثبت را در آنها شعله‌ور کنیم.

این روان‌شناس تصریح کرد: توجه به عملکرد و رفتارهای صحیح و سالم کودک یا نوجوان به استمرار و تقویت آنها کمک شایانی می‌کند، همانطور که توجه به رفتارهای منفی و آسیب‌زا موجب دوام آنها می‌گردد. یک حرکت و رفتار مثبت از طرف فرزندمان باید تکرار گردد تا به صورت عادت در وی نهادینه شود.

خزائی بیان کرد: گاهی ما والدین با رفتارهای منفی فرزندمان در محیط خانواده با توجه مشغله کاری و ذهنی، بی‌اهمیت دادن و عدم آکاهی به سبک فرزند پروری سالم به صورت شوخی و طنز نگریسته و در نتیجه برداشت فرزند ما از آن حرکت مثبت تلقی می‌شود و در موقعیت‌های اجتماعی دیگر مانند مدرسه به تکرار آنها مبادرت می‌ورزد. لازم است با هر گونه اظهارات و رفتارهای منفی و ناشایست فرزند در جمع خانوادگی به صورت قاطعانه و مسئولانه برخورد شود و پدر و مادر و بزرگ‌ترها جهت برخورد صحیح و سالم با هم هماهنگ و هم جهت باشند. و گرنه فرزندان ما در این مورد زیرک و مترصد هر گونه اختلاف نظر والدین جهت استمرار رفتارهای منفی و اخذ امتیاز و در نتیجه بدآموزی هستند.

وی خاطر نشان کرد: نوع تشویق و تحسین باید متناسب با رده سنی فرزندان باشد. نوع تشویق یک کودک با یک نوجوان باید متفاوت باشد. لازم است بعضی اوقات با دیدن یک رفتار سالم و پسندیده از فرزندان  با تبسم کردن و نشان دادن روی خوش، سر را به نشانه رضایت تکان دادن، تمجید از رفتار صحیح در میان دوستان و همسالان وی یا جمع فامیلی و با تحسین کلامی مانند آفرین، خیلی خوب بود، تو مایه افتخار خانواده هستی، این کار تو مرا خوشحال کرد، خرسندم که داری پیشرفت می‌کنی و … باعث تقویت رفتار در آنها شود.

روان‌شناسی اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: یا اینکه از مشوق و تقویت کنندهای غیرکلامی مانند هدیه دادن، همنوایی کردن با فرزند در فعالیت های تفریحی و ورزشی و غیره در استمرار و تعالی بخشیدن به رفتار های صحیح و سالم بکارگیری کرد. فراموش نکنیم که باید به فرزند گوشزد کرد که برای چه چیزی تشویق و تحسین شده است تا  ارتباط میان پاداش و رفتارش را بفهمد و انگیزه‌اش برای پیشرفت و رشد فزونی یابد.

خزائی ادامه داد: در ادامه رشد فرزند انتظار می‌رود والدین بستر خود تشویقی را در فرزندان فراهم نمایند؛ اینکه فرد یاد بگیرد با پیمودن پله‌های موفقیت و رسیدن به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت به خود ببالد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا