10 مهارت ضروری برای زندگی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک روان‌شناس گفت: برخی مهارت‌ها وجود دارند که یادگیری و تمرین آن‌ها برای همه افراد در طول زندگی بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف قاسمی روان‌شناس گفت: برخی مهارت‌ها وجود دارند که یادگیری و تمرین آن‌ها برای همه افراد در طول زندگی بسیار مهم است؛ این مهارت‌ها بر روی زندگی روزمره و ارتباطات افراد موثر است.

مهارت خودآگاهی

این روانشناس گفت: این مهارت در شناسایی نقاط ضعف و قوت و یافتن تصویری از هویت خود موثر است، و کمک می‌کند که افراد درک بهتری از شرایط خود در جامعه و حق و حقوق خود داشته باشند و به دنبال اصلاح کاستی‌ها باشند.

مهارت همدلی

به گفته قاسمی مزیت این مهارت درک کردن دیگران در شرایط متفاوت است، این مهارت به دوست داشتن و دوست داشته شدن و روابط اجتماعی محبت آمیز بین افراد کمک می‌کند. افزایش این مهارت در جامعه نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

مهارت روابط بین فردی

او گفت: این مهارت باعث تقویت عزت نفس در کنار مشارکت و همکاری با دیگران می‌شود. افزایش مهارت روابط بین فردی موجب تقویت دوستی‌های سالم می‌شود و می‌تواند به افراد در تنظیم روابط اجتماعی خود کمک کند تا حضوری فعال در جامعه داشته باشند.

مهارت ارتباط موثر

این روان‌شناس گفت: مهارت ارتباط موثر باعث درک بهتر احساسات دیگران می‌شود، ولی کمک می‌کند که فرد نیز احساسات خود را درمیان بگذارد تا ارتباطی موثر و رضایت بخش شکل بگیرد و این موضوع در روابط فردی اهمیت دارد.

مهارت مقابله با فشار عصبی

قاسمی می‌گوید: با آموختن این مهارت افراد بر استرس خود به خوبی مقابله می‌کنند و می‌توانند هیجانات و استرس‌های خوب و بد را از هم تفکیک کنند، این مهارت می‌تواند در زندگی روزمره افراد نقش موثری ایفا کند تا در برابر اتفاقات واکنش منطقی نشان دهند.

مهارت مقابله با هیجان

او گفت: هر فردی در زندگی خود با هیجانات گوناگونی روبه رو می‌شود مانند خشم، ترس، خوشحالی و غم که همه این هیجانات زندگی او را تحت الشعاع قرار می‌دهد. کسب مهارت مقابله با هیجانات منفی و حتی مدیریت هیجانات مثبت فایده مهم این مهارت است. کسب این مهارت تمرین زیادی نیاز دارد و فرد باید بتواند هم احساسات و هیجانات خود و هم دیگران را مدیریت کند.

مهارت حل مسئله

این روان‌شناس می‌گوید: افراد روزانه درگیر مسائل گوناگونی هستند، با کسب این مهارت می‌توانیم مسائلی را که روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم بهتر مدیریت کنیم و موانع را از سرراه خود برداریم. می‌توان گفت این مهارت بر روی مهارت‌های دیگر مانند مهارت مقابله با هیجانات یا مهارت مقابله با فشار عصبی تاثیر دارد.

مهارت تصمیم گیری

او گفت: این مهارت اهمیت زیادی دارد، برای انجام هر کاری در زندگی باید تصمیم گیری کنیم و می‌توان گفت مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری‌های او مشخص می‌کند. با یادگیری این مهارت اهداف خود را معقول‌تر انتخاب می‌کنیم و از میان راه حل‌های موجود بهترین تصمیم را می‌گیریم، می‌توان گفت این مهارت با مهارت حل مسئله همپوشانی قابل توجهی دارد.

مهارت تفکر خلاق

این روان‌شناس گفت: تفکر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است، مهارت تفکر خلاق همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده‌های جدید است با آموختن این مهارت می‌توانیم در هنگام مواجه با مشکلات، احساس منفی را به احساسات مثبت تبدیل کنیم اگر این مهارت را بیاموزیم مشکلات زندگی دیگر مزاحم ما نیستند. این تفکر بهتر است از همان دوران کودکی در فرد نهادینه شود.

مهارت تفکر نقادانه

قاسمی گفت: این مهارت سبب می‌شود تا افراد هر چیزی را به سادگی رد یا قبول نکنند بلکه قبل از قضاوت در مورد موضوعی با مراجعه به دانسته‌های خود آن را ارزیابی و سپس دست به انتخاب بزنند. با آموختن این تفکر افراد کمتر در معرض فریب یا سوگیری قرار می‌گیرند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا